• eveluscious

Bröllop för 15.000:-

Vi är båda studenter och har lite tajt budget...mamma sparar och fyller ut där det behövs men vi känner att vi vill inte lägga ut hur mycket pengar som helst på bröllopet.

En stel trerättersmiddag med långrandiga tal, fest fram till morgonen med inhyrt band och klädkoder är INTE vår grej.

Mina och brudgummens kläder kommer landa på ca. 10000:- med blommor, hår osv.

Är det möjligt att komponera en fest på bara 5000 ? (minst...kanske ett par tusen mer) En klassisk buffé där vi gör maten själva osv.

Kom hit och brainstorma med mig!

• Svar på tråden Bröllop för 15.000:-
  • Lilla My

Ni har ingen föreningslokal eller liknande där ni bor? De brukar man få hyra/låna för en billig penning. Kanske inte det flådigaste, men om man lägger lite tid på att fixa dekorationer och sånt kan det bli riktigt fint.

• Äntligen dax!

Självklart är det möjligt att komponera en fest för 5000 spänn!

Alltså, nu har jag inte räknat exakt vad vår middag- buffé gick lös för, men absolut inte en krona mer än 3000:- för maten... (Gissningsvis en bra bit under det tom...)
    Inte drycken medräknat då, men det vi "bjöd" på var endast drycken till maten, och sedan avec till kaffet... Resten av kvällen hade vi betalbar, och efter festen returnerade vi det överblivna till systembolaget...

Alkoholen kostade oss kring 1300:-, beställde vin från Tyskland...

• GME76   080802

Kolla Forshaga Folkets Park. Deras serveringslokal rymmer ca 90 pers, det finns kök o porslin och alla maskiner som man behöver för bara 500:-.
    Ring Forshaga Kommun och fråga efter han som har hand om uthyrningen. Minns inte namnet nu, typ Kjell-Åke eller nåt .

• bride09

Jag har ärligt talat ingen aning om vad saker kan komma att kosta, skulle vara intressant att veta? Är oxå student (min blivande med)så man kan ju inte lägga hur mycket som helst som sagt.

Jag tycker kläder, frisyr och smink verkar vara den stora biten, förutsatt att man inte har traditionell sittning som kan kosta en hel del.

Vad kostar en enkel klänning och kläder till brudgummen egentligen?

Läste att det är billigare med en vanlig rund bukett än med brudbukett?

skönt att man har två år på sig att planera, skulle aldrig hinna på ett ;)

• thalia82

Pris på kläder kan variera jättemycket. min mamma sydde min klänning, en enkel modell med långt släp (fick jättemycket komplimanger för klänningen, och alla blev förvånade att den var hemsydd. bild finns i galleriet), den kostade 2000 kr i material. Såg en liknande modell, men utan släp och i siden, för nästan 10 000 i en bröllopstidning.

Man kan hitta en underbar vit bomullsklänning för några hundra på Indiska om det är den stilen man är ute efter. :) Eller beställa över Internet.

Det ligger en hel del i vad du skriver om brudbukett. Ju mer avancerad bindning, desto mer kostar buketten. och självklart beror det mycket på valet av blommor oxå.
    Kan man tänka sig en solitär istället för en hel bukett får man ner priset massor.
    Sen märkte jag att det funkade jättebra att sätta ett maxpris när jag pratade med floristen, och sen fick hon säga vad som gick att göra för den summan.

• Festhjälpen

Självklart kan man fixa fest för 5000 :)

Det finns säkert någon grossist som ni kan handla hos,
    kanske en sallad, rostbiff och lite plock, potatisgratäng...osv.

Om ni får tårtor gjorda och du kan göra dina egna blommor så klarar ni ju det galant. Finns det ingen i eran närhet som har en trädgård de kan låna ut ?
    Min grannes väninna gifte sig i deras trädgård, de hade tom.
    sin vigsel nere vid vattnet vid deras brygga.
    Bara en tanke....

Lycka till !

• Skimra

Åh vi ska oxå gifta oss på Midsommarafton och det kommer att bli väldigt enkelt med låg budget. Så vi kan tipsa varandra under månaderna fram tills dess
    Idag bokade jag kyrka och präst så nu är det igång.

eveluscious skrev 2007-09-30 14:09:15 följande:
    Midsommarafton Har tänkt göra dekorationen enkel med mycket björkar - bjuda på ljumma potatissallader och kallskuret osv. Mrs Marley skrev 2007-09-30 14:00:41 följande:
  • MaJu

HEJ
    Jag har 3 tips till er!

1) man man har ett sommarstuga/om föräldrarna har ett storthus kan man använda dessa som både vigsel och bröllopsfest ute på gräsmattan.

2) om ni väljer en kyrka lite mera utanför stan kan visa kyrkor ibland har små samlingslokaler och i dem så finns det kök och möjlighet att laga sin egen mat och med ta dryck dit.

3)Sofia Kyrkan vitaberget sök tillstånd att få ha ett partytält (kan hyras / köpas på ex. blocket) och ha endast några stoalr och håll en liten cocktaillunch typ
    små finger mat och några flaskor champang några enkla blommor och ballonger som dekoration och en batteri cdspelare i bakgrunden. Ni kan ha festen i ca 2-3 timmar sedan kan man dra sig vidare ut hemmåt en stud och avsluta med dans på ett diskotek på söder nånstanns.

Jag lovar att ni hamnar runt 5000-10.000kr.
    detta är min plan om vi inte lyckas få ihop så mycket pengar till vårt bröllop i Juni. den första förslag är från min svärsyster som ska gifta sig lite efter oss och hon och sin kille är fattiga studenter. Vi det blir en fin vigsel på landstället på Åland. hennes budget på max 5000kr

• eveluscious

MaJu:
    Tack för tipsen! Vår sommarstuga ligger utanför Oslo och päronen bor i lght så just den biten blir svår att fixa!
    Församlingshemmet som hör till vår kyrka tillåter inte sprit...
    och vi bor tyvärr inte i STHLM

• L2K

Vilken bra tråd!!!

Vi planerar bröllop till mars 2008. Och vill ha det så billigt som möjligt då vi knappt har råd med det...
    Så här långt har vi hittills kommit;

JAG
    * Klänning 3100:- Inköpt för halva priset på rean. (Pappa stod för 3000:- )
    * Skor kommer köpas enkla billiga.
    * Underkläder har jag hittat lite pö om pö så det saknas strumpor och strumpehållare om jag ska ha det... och strumppebandet...
    * Slöja och krona finns efter mamma: Plus att tvåkompisar gifte sig förra året och har slöjor och tiaror att låna.
    * Frisyr jag sambons systerdotter. Hon övar redan nu.
    * Smink och nglar fixar jag eller systerdottern...
    * ringen går på ca 2600:-
    HAN
    * Frack (eller kostym) finns en ärvd i garderoben som bara ska kompelteras.
    * skor ska köpas.
    * ring finns, ska knackas ut en halv storlek och graveras.
    BARNEN
    * har hittat jättefina pojkset på ellos och har sån tur att en kompis har det ena så att jag kan köpa det billigt av henne.
    FOTOGRAF
    * har en kompis som är otroligt duktig på att fota så jag frågar henne.
    BLOMMOR
    * får vi eventuellt i bröllopspresnet av min bästa kompis vars svåger är florist.
    Annars köper vi en enkel som passar oss...
    TÅRTA
    * Lutar åt en "vanlig" mousstårta... Har ringt runt massor. Vanlig kostar 22.- biten och bröllops 38:-.
    LOKALEN
    * Finns en bygdelokal på prommenadavstånd både från kyrka och hemmifrån som vi antagligen kommer hyra, 1000:- lördag-söndag.
    MATEN
    * kommer vi att önska oss av våra föräldrar som är kan det där med att laga mat.
    DRYCK
    * finns en i bekantskapskretsen som tar in från tyskland. Kommer vända oss till honom eller shoppa på bolaget. Det som inte går åt kan man lämna tillbaka om man handlar på systemet.
    INBJUDNINGAR mm
    * kommer jag att göra helt själv.

Hmm... Sen kommer det tillkomma massor men det är vår början... Jag har precis bytt företag och kommer att få min semesterersättning på ca 8500:- utbetald så den kommer gå till resten. Ev kanske en 30-årsfest i januari med men vi kommer lägga det mesta till bröllopet.

Ni som har haft betalbar, hur har det funkat? Och vad säger gästerna om det?

• hannis83

vi har också en liten budget, jag är student, och det finns massor av saker man kan spara in på!

just med bröllop så har jag märkt att det finns så många MÅSTEN. jag försöker att tänka på att det viktigaste är ju ändå att man ska gifta sig med den man älskar och allt annat materiellt kommer på andra plats! man blir ju gift även utan marängklänning, 3-rätters och bröllopsresa till...eh, nåt varmt land.

ett tips är att leta på andra ställen än bröllopsbutiker, då kommer man oftast billigare undan, nämn inte ordet "bröllop", då läggs några tusenlappar på automatiskt verkar det som! haha! vi hittade kostym på Topshop och klänning på Filippa K exempelvis, nu var klänningen väldigt mkt på REA och kostade bara 300 kr (hade kostat 2500 kr) så vi kom undan med 1600 kr tillsammans!

lycka till!

• malous

...Fast marängklänning och frack behöver inte vara dyrt heller. Jag och min fästman kom undan med 680+650Y (på plats i Kina).

Svar på tråden Bröllop för 15.000:-