• Tjabbba

När skall (jag) mannen ha ring?

Har planerat en förlovning men jag har framför allt en stor fundering. Skall jag (mannen) ha en ring under förlovningen eller har jag bara ring när man gifter sig. Har nämligen fått för mig att män enbart bruka ha en ring. När tar man på sig denna?

• Svar på tråden När skall (jag) mannen ha ring?
  • thalia82

I Sverige brukar båda parter ha en förlovningsring, och det är inte helt ovanligt att båda har även en vigselring senare, eller att mannen byter ut sin förlovningsring.

Min man har bara sin förlovningsring, men med både förlovnings och vigseldatum i den, medan jag har två ringar.

• Fru Enamorada

traditionellt sett så byter man ringar vid förlovningen, alltså då får båda en och när man gifter sig får bara bruden en till ring. i usa däremot är det väl tvärtom? att tjejen får en ring vid förlovningen men vigsel så får båda en..

men nuförtiden verkar det bli mer och mer vanligt att även killarna har två ringar. min man tyckte att det skulle synas att han var gift och inte "bara" förlovad så han har två ringar :)

summa kardemumma: gör som du vill :)

• Borisson

Och vi har kört på det tredje alternativet. Jag har förlovningsring, inte han och vi får båda varsin vigselring.

• Fröken Figo

Bra att den här frågan kom upp. Jag vet inte hur vi ska göra... Vi är väl lite inne på att jag får min "förlovningsring" först (fast vi vill egentligen inte ha värsta förlovning... fast jag vill ändå ha två ringar! hahahaha varför göra saker enkla när man kan komplicera det hela?

Tycker ändå det känns lite beiget att jag bär en ring men inte han. Det känns lite fel... Om vi nu har nån slags förlovning så tycker jag ändå att båda kan ha ring. Det är ju en grej vi båda är med på liksom.

• MittiPrickBrud

Vilken bra idé, att bara bruden får förlovningsring och att båda sen får vigselringen!

Jag vill nämligen ha en maffig förlovningsring (om han nu friar någon gång! ) och då är det svårt att finna passande till honom. Om däremot vigselringen är den som ska matchas blir det enklare!

• Ickaflicka

Vi har likadana förlovningsringar, enkla eftersom min fästman inte var van vid att bära ring. Han kommer att behålla sin förlovningsring som vigselring, av samma anledning, medan jag kommer att ha även en vigselring som är lite finare. Jag tycker detta är mest logiskt, jag kan inte förstå att mannen inte skulle ha ring under förlovningen!?!?

• oss två

För oss har det hela tiden varit självklart, när vi förlovade oss,varsin ring, nu när vi gifter oss, jag får min andra ring han ett till datum i sin förlovningsring.

• MittiPrickBrud

...kanske mannen kan få två också...

• Jockes fru

Min man har två ringar, tycker det är snyggt dessutom syns det ju tydligt att han är gift!!
    Tycker du ska göra som du vill, men definitivt den första vid förlovningen.
    Grattis!

• Tooticki

Min blivande kommer att få en ring till vid bröllopet så att vi båda har två.

• Joji

Vi ska också ha två! Varsin förlovningsring och varsin vigselring! Vi båda tycker det känns knäppt att bara jag ska ha två.

• Englali

Vi kommer båda ha två ringar var. Har varsin förlovningsring och kommer att ha varsin vigselring! Vi hör ju ihop, o det ska synas på oss båda!!

• Himesama

Beror en hel del på handen och fingrarna tycker jag. Om det passar eller inte... kan bli lite feminint....
    Varken jag eller min sambo tycker att det är snyggt då en kille har 2 ringar.... speciellt inte på honom, mycket snyggare med bara 1 bred ring hans killfinger
    Dessutom har han nog problem att hålla koll på 1 ring, skulle bara krångla till det med 2

• Englali

Fast feminint vet jag inte om jag kan hålla med om. Är det rätt ringar så har jag inga problem med det. Han behöver ju inte ha en överarbetad diamantring typ

Nej min ska ha en lika dan som förlovningsringen. Blev riktigt snyggt när han provade båda ihop, och tro mig... han är allt annat än feminin.

• Joji

Jag tycker det kan se minst lika manligt ut med två breda ringar. Det beror ju på ringarnas utseende. Min m2b ska ha två likadana släta breda 6+6. Precis lika manligt som en 12! (jag ska också ha 6+6, men min vigselring kommer att se annorlunda ut än hans... )

Svar på tråden När skall (jag) mannen ha ring?