• Äntligen dax!

ÅH vad sur jag blev, gör man så här?!!

Alltså, vet inte om det är jag som är överkänslig...
    Men vårt bröllop, bilderna därifrån som min syster fotade för Vår räkning känns inte direkt som nån allmän egendom?!!

Hon gjorde ett fantastiskt jobb med detta, och har efteråt lagt upp dem på en sida så alla gästerna som vill se skulle kunna gå in och kolla på dem - så den länken har jag då mailat till de som var närvarande och intresserade av att se bilderna...

Och nu, i går kväll - får jag veta att en utav dessa personer (som även lagt ut sina egna bilder i sitt fotoalbum på bloggen, men det var ju en annan femma även om jag tycker det känns "sådär") har lagt ut denna länk med stora bokstäver på första sidan på bloggen. "KOLLA HÄR, X & X:s BRÖLLOP osv"...

Inte vet jag, hur länge hon haft den där - men förmodligen sen jag mailade ut den...
    Blev nästan förbannad jag, väldigt irriterad iaf - så GÖR man väl ändå inte utan att kolla med den som fotat eller skickat länken att det är okej?!!

Mailade henne i går kväll och sa jag tyckte det var dålig stil, att man gärna vill ha en förfrågan innan såna där saker görs...

Är det jag som är överkänslig, eller???

Visst kan jag visa upp bilder allmänt från bröllopet, men det är ju bilder jag själv valt ut att jag vill visa. Det här handlar ju om div bilder från festen efteråt o allting...

• Svar på tråden ÅH vad sur jag blev, gör man så här?!!
  • Cantaton

Mm, jag förstår hur du känner. Men jag kan också förstå henne - det var inte givet att du skulle känna så. Jag hade nog kunnat göra samma sak.

• c t

Det kan visst gå under PUL om personen vars bilder blivit utlagda uppfattar det som kränkande.

• c t

Det beror ju på fall till fall, tolkningsbart enligt Datainspektionen.

• Ernhake

c t

Jag förstår inte alls hur du menar. PUl antar jag är personuppgiftslagen? och vad har den med att länka sidor??

Det är ju ingen som lagt ut bilder utan va talar om att länka till en hemsida med blider från en blogg. Och vad har detta med PUL att göra?

• Ernhake

Äntligen dax

Förlåt om din tråd blev en dibatt om sverigerikes lag, det var verkligen inte min mening iaf men jag blev förvånad över att det skulle vara olagligt att länka till någons sida och eftersom att jag själv bloggar och kommuniserar mycket via nätet tyckte jag att det var intressant att få reda på.

Hoppas att ni hade en underbar dag och att din vän tar ner länken till era bilder =)

• c t

Ernhake

skrev ett inlägg i din gästbok istället

• Äntligen dax!
    Ernhake skrev 2007-09-28 10:44:27 följande:
    Äntligen daxFörlåt om din tråd blev en dibatt om sverigerikes lag, det var verkligen inte min mening iaf men jag blev förvånad över att det skulle vara olagligt att länka till någons sida och eftersom att jag själv bloggar och kommuniserar mycket via nätet tyckte jag att det var intressant att få reda på.Hoppas att ni hade en underbar dag och att din vän tar ner länken till era bilder =)
    Ha ha ha... Ingen fara alls...

Jag är inte kränkt eller egentligen särskilt restriktiv med att folk vet nåt om mig på internet... Men, jag hakade nog upp mig på just det där att hon inte frågade innan... :p

Det är inte riktigt jämförbart med om man bloggar och länkar till nån sida, vilken som helst - men när det handlar om dessa privata bilder upplagda för ett syfte... Och hon som lägger ut det är medveten om det och inte länkar bara till nån fin sida hon hittat på nätet...

Ja, hon plockar säkert bort den, och jag tror itne det är nån fara för som nån skrev vår vänskap :)
  • Lena+Mattias=sant

Jag tycker du överreagerar, finns saker på en icke lösenordsdskyddad hemsida är det att räkna som allmän egendom och hon länkade bara till sidan. Hade hon lagt in bilderna är det en annan sak

• Cantaton

Äntligen dax, ja det löser sig nog. Tror absolut att hon tar bort länken när du känner som du gör.

• Äntligen dax!

Lena+Mattias=sant skrev 2007-09-28 11:12:39 följande:

Jag tycker du överreagerar, finns saker på en icke lösenordsdskyddad hemsida är det att räkna som allmän egendom och hon länkade bara till sidan. Hade hon lagt in bilderna är det en annan sak
    Ja då återstår det bara att se om hon också tycker jag överreagerar... :P Eller om hon respekterar både min och min systers tycke att hon inte ska skrika ut länken till allmän beskådan...
  • Lilltrolle

Jag tycker också du överreagerar - ni har skickat ut en länk till en icke lösenordsskyddad hemsida, hon är glad över ett äktenskap och bröllop och ville visa hur fina ni var och var festen var - inte vet jag men jag förstår verkligen inte varför du blir så upprörd?
    Sidan ligger ju som sagt ute på nätet och vem som helst kan googla upp den i så fall så hur skulle hon veta att du skulle bli arg om hon länkade till den?
    Jag hoppas du mailat henne i positiva ordalag om att du önskar att hon tar bort länken och förklarat VARFÖR du inte vill att den ligger där. Om du inte vill ha den till allmän beskådan föreslår jag att du lösenordsskyddar den, bara ett litet tips i alla välmening

• Fröken Figo

Jag tror tyvärr detta är en del av nya digitala samhället. Om man skapar en hemsida tror jag alla som har tillgång till den tror att det är "offentligt" och känner 100% frihet att länka vidare till den hemsidan utan vidare tanke.

Jag tycker att du ska belägga sidan med en kod om den känns för privat för att vara ute på nätet för all offentlighet. Och poängtera vad du tycker är ok och inte ok för gäster att göra med bilder! Om du inte vill att gäster ens ska lägga upp egna bilder så säg det. Jag tror egentligen inte din kompis gjorde nåt fel, det var snarare du som skulle poängtera för henne att "denna sida behöver inte länkas till vidare".

Svar på tråden ÅH vad sur jag blev, gör man så här?!!