• dieselina

Gifta sig gravid?

Igår hittade jag min drömklänning och bestämde mig för att hämta den idag. Bröllopet är planerat till 31 maj,alla viktiga saker är bokade och det börjar kännas på riktigt..MEN..
    Gjorde ett graviditetstest idag och det visade POSITIVT..
    Allt planerande bara föll ihop!Vill gärna ha barn,har längtat lite men jag kände en stor besvikelse ang bröllopet.
    Är någon i samma sits?
    Ska vänta några år eller gifta sig innan magen är alltför stor?
    Behöver råd.

• Svar på tråden Gifta sig gravid?
  • mrsD

GRATTIS!!
    är inte riktigt i samma sits, men har slutat med p-piller så skulle kunna bli gravid innan bröllopet (19 juli) så avvaktar me klänningsköp..

om ni ändå planerat att gifta er, varför inte göra d tidigare? antar att 31 maj e precis på gränsen om du e gravid nu...

fint me stor mage=)

• FruKnas

Oj, om du upptäckte att du är gravid nu och ni ska gifta er i 31 maj blir det väl nästan så att bebisen kan hinna komma innan bröllopet? Det låter ju lite jobbigt... Varför inte satsa på ett vinterbröllop? Vi ska gifta oss 26:e januari 2008. Beror inte på någon graviditet iofs utan för att det känns mysigt att gifta sig i vintermörkret och förhoppninsvis snö! :) Dessutom är ju inte festlokaler och kyrkor alls lika bokade på vintern, så det går säkert att boka fast det bara är några månader bort!

• FruKnas

Förlåt - Ett stort GRATTIS skulle jag så klart också ha börjat med!!!

• starchick

Jag är inte i samma sits men däremot försöker vi att få barn, och har inte lyckats ännu....Ska gifta oss 31 maj och jag skulleinte bli förvånad om jag blir på smällen nu när jag har hämtat min klänning..... Men det är ok för vår del, det kommer bli precis lika kul och fint och romantiskt ändå! Man är så vacker när man e gravid och alkohol är inte det viktigaste på ett bröllop!
    Varför känner du dig besviken?

• dieselina

tack! jag är glad men befinner mig i en liten chock tror jag..vi har sagt att vi gärna vill ha barn men trodde nog att det skuller ta lite längre tid!
    Blev så himla förtjust i klänningen och funderar därför på att tidigarelägga bröllopet.
    Svårt att veta vad man helst vill när man har ställt in sig så mycket på att det skulle bli i maj.
    Skulle få bli i januari om magen ska få plats. Jag känner mig helt förvirrad faktiskt..

• PennyJenny

Om jag var i din sitiuation så skulle jag nog inte fortsätta att planera bröllop för den 31 maj. Ankomsten av den lilla lär ju bli där någonstans i trakterna och det är inte det att man inte kan gifta sig höggravid, det tycker jag kvittar, men jag skulle inte vilja ha en bröllopsplanering i slutfasen av min graviditet, det var jobbigt nog ändå att planera och genomföra bröllopet, hade inte velat vara gravid samtidigt. Eller så har du nyligen fått barn och inte heller då skulle jag vilja ha bröllop.

Om du gärna vill vara gift innan bebisen kommer så kan ni ju ha bröllop tidigare. Ni behöver ju inte ha samma sorts bröllop som ni planerat från början om det är så att giftemål innan barn känns viktigt. Ni kan ju ha ett mindre bröllop nu och sedan när bebisen är lite större kan ni slå på stort och ordna en stor fest med alla ni tänkte ha till bröllopet och göra det till en mycket fin fest för att fira er och bebisen istället.

Men vad du än gör, låt allting sjunka in i några dagar, du behöver väl inte ta några beslut inom den närmaste veckan eller hur? Fundera och prata med din sambo om hur ni ska göra. När den första besvikelsen lagt sig så kan det ju istället komma fram tankar och planer som är precis lika fina och vackra och drömska som de första varit.

• Karis Annelie

Tidigarelägg!!! det kan blir hur romantiskt mysigt som helst med vinterbröllop med magen lite putande under klänningen! Man kan säkert sy ut den lite å så!
    Det är inte försent att börja planera till t.ex januari nu. Det är bara att kolla kyrka och lokaler o sen boka illa kvickt!
    Lycka TILL!!!!

• dieselina

Besvikelsen är nog högst tillfällig,det var den omedelbara känslan(blandad med rädsla)kändes så rätt med bröllop i maj bara..Saker kan förändras väldigt snabbt:igår tänkte jag på den vackra klänningen hela dagen,idag tänker jag på annat..

• dieselina

Tack för alla råd förresten! och lycka till, ni som försöker!

det är nog rätt att låta det gå nån vecka för eftertanke,tankarna rusar så här första dagen.

Min kompis fick nyligen missfall så jag tar heller ingen graviditet för given. Nej nu måste jag till jobbet,jippiee!

• mrsD

berätta för oss hur d går sen när ni bestämt er! =)

• Lilla Fru L

Vad kul att ni ska bli föräldrar - vi har en liten son som är vår solstråle även om det stundtals är skiiiitjobbigt att ha barn (man ska inte sticka under stol med det!).
    Ni skulle väl kunna gifta er i mindre skala innan barnet kommer och sedan ha ett ordentligt dop, men fest och hela kitet. Vi hade en underbar fest i samband med att vi döpte vår son. Vi bjöd alla som vi skulle ha bjudit på ett bröllop och det var kanonkul! Dop brukar annars vara rätt tråkiga tillställningar så det var ett bra alternativ kändes det som. När vi nu ska gifta oss nästa år så har vi en massa erfarenhet på området!
    Det där med besvikelsen ska du inte känna skam över - även om man vill ha barn så är det helt naturligt att reagera som du gjort! Det roliga är att man i efterhand inte kan förstå att man kom att tänka på just de "hinder" som man gjorde. Så, nu har jag svamlat klart. När det känns tungt, får du lov att tänka på alla härliga projekt som väntar kommande vår!!

• Ms Daisy

Grattis!

jag håller med andra här i tråden om att ni ska tidigarelägga ert bröllop. Vinterbröllop kan vara jättefint!

Själv hade jag en otroligt tung graviditet, inget säger att du får det, men när man är höggravid har man sällan lust att partaja... magen är tung, man kan få problem med foglossning osv. Inte för att skrämma upp dig - du kommer förhoppningsvis att må som en prinsessa - men mycket händer i både kropp och själ när man är gravid. Man mår inte som man brukar, det kan vara svårt att tåla lukter, man blir trött fortare och lättare förkyld. Ingen vet ju hur just din graviditet blir heller och det vore väl trist att inte kunna njuta av bröllopet?

Så mitt råd är att antingen tidigarelägga det rejält, eller vänta tills barnet är fött (och det har gått åtminstone 9 månader, så att kroppen är återställd och barnet stort nog för att vara hos en barnvakt som det känner).

Lycka till!

• Fru Annika Lind

Jag var i en liknande sist i fjol, vi bestämde oss för att gifta oss i september 2006, bröllopet sattes till midsommarafton 2007. Mars 2007 visade det sig att jag var gravid...

En ny klänning fick inhandlas, men det var nog bara den förändringen som krävdes.

Är jätte glad att vi genomförde bröllopet trots att jag blev gravid, hade en underbar dag!

På vår blogg kan du läsa lite om hur tankarna gick kring det hela under våren.

www.nogg.se/annikaochmats

• dieselina

Efter lite övervägande är jag och min sambo är inne på att hålla bröllopet 5 januari.vi har planerat ganska mycket redan och det skulle vara så kul om det gick att genomföra!
    Problemet med att jag inte varit gravid innan är ju att jag inte vet hur min kropp reagerar,hur stor magen kommer att vara i januari osv.
    Min kompis hade bara en liten bula i tredje månaden men jag kanske kommer att se annorlunda ut.
    hur stor är man i 3-4 månaden?

• vinterbrud -08

Måste börja med att gratulera!!

Vi ska gifta oss i början i februari och planerar att börja bebisverkstaden snart. Har redan köpt en klänning som jag så gärna vill ska sitta bra så vi ska vänta lite till.

Svårt att säga hur ens egen kropp reagerar och växer men här finns en bildgalleri på magar och vilken vecka de är i: www.niomanader.se/magbilder.asp

Lycka till!!

• Morr

OT: hjälp vilken skillnad det var mellan olika gravida.. en tjej syntes det ju knappt på alls.. hoppas jag får sån mage när det är dags...sofia tror jag hon hette..

• Karis Annelie

3-4 månaden är man aldrig säkrskilt stor. det kan vara så att jeansen inte går att knäppa längre men inte mycket mer än så. Slutet av fjärde händer lite mer, men det är först runt 5-6 som de riktiga gravidmagarna börjar uppstå. Innan dess ser man oftast mest småplufsig ut.. fast det där är ju olika.

• pudan

Tycker också att ni ska tidigarelägga bröllopet. Tänk dock på att det inte är ovanligt att man mår litet dåligt i alla fall de första 3 månaderna så kanske ska ni ta det strax efter dess. Visserligen är det många som mår helt bra under graviditeten men om man det kan bli litet trist om du inte kan njuta av det för att du känner dig ur form.

Grattis förresten!

• Skottdagen2008

Grattis!

Ja, det är så olika hur man mår under sin graviditet. Jag skulle nog vänta lite och senarelägga bröllopet. Det kan blir lite tungt att ta allt samtidigt om man skulle ha oturen att få en jobbig graviditet.

Eller lägga den typ efter den första trimesterns som någon nämnde ovan.

Eller....... gift er hemligt nu, ha en välsignelse i kyrka med rubb och stubb efter barnets ankomst fast nästa sommar. Då är ni ju eg. gifta innan barnet och får den där romantiska på tu man hand vigseln som mänga också drömmer om fast inser att man vill ju ha alla nära och kära med sig också. Då får ni ju båda?

Vi funderade länge på det där hemligt kontra alla, fast nu blir det bara alla.

Svar på tråden Gifta sig gravid?