• NicoFina

Vad ska man önska sig i present?

Vi har ett "stort" problem! Vi vet inte vad vi ska önska oss i B-present. Vad har ni andra på era önskelistor?
    Vi vet verkligen inte vad vi ska skriva där!

Tack

• Svar på tråden Vad ska man önska sig i present?
  • mooogn

Om våra gäster prompt vill skänka oss någonting så tipsar vi om hjälporganisationer Men våra föräldrar verkar mest vilja bidra en smula till bröllopsfesten och -resan så det får väl gå, då... *S*

• Tyche

Vi har bett alla som vill ge något att skänka till hjälporganisationer (of our choice). Var inne på att önska oss bidrag till bröllopsresan med skrotade den idén.

Lite tips:

Skänka pengar
    bidrag till bröllopsresa, hos utvalt "bolag"
    upplevelser typ liveit.se
    något som saknas i hushållet

• mrsD

vi har inte bestämt ngn bröllopsresa eller så än, så vi tänkte att de som vill ge ngt kan få ge resecheckar på ett bolag som vi ska välja. Så kan vi välja vart o när vi reser=)

• Emmilur

Efter min Sniktråd 2 så är mitt tips kontanter (fast det är lite trist)! Då kan ni köpa vad ni vill sen..!!

• Jessica27

* Presentkort
    * Resecheckar
    * Biljetter (bio, teater, konsert osv)
    * Något nytt till ert hem som behövs förnyas?

• 26maj2007

presentkort från forex är ett bra alternativ.

då har ni inte pengarna låsta på något. ni kan få ut pengarna kontant när ni vill om de behövs.

• Fejs

Vi har baa spånat lite och kommit så här långt:

* Upplevelse exempelvis en konsert, teater eller något annat
    * Komiker till festen (behöver ej vara proffs, kan vara du själv)
    * En snygg och behändig brevsprätt
    * Presentkort på IKEA (tänkte köpa två badrumsskåp bl.a.)
    * Uppläggningsskålar/fat med snygga bestick
    * Bäddset till 4 kuddar, två täcken samt dra-på-lakan till en madrass 180x200
    * Mörkgråa handdukar, badlakan, gästhanddukar
    * Knivkubb
    * Bestick (xx på Cervera?)
    * Glaskonst
    * Vaser, skålar
    * Ljusstakar, gärna arrangemang
    * Badbubblor till badkaret
    * 3-rätters middag för två

Vi har saker till hemmet men som behöver bytas ut. Det är ju ändå en önskelista, inga måsten.

• jennysnartfru

Vi kommer antingen få bröllopsresan eller betala själva för den så vi kommer inte att önska oss pengar.
    donation låter ju ädelt. donerar såpass mkt själv så det känns inte aktuellt.
    Vi önskar oss klassiska presenter
    glas
    köksprylar
    vas
    kamera
    vin
    inredningsprylar

• mooogn

De flesta av gästerna reser långt (iaf alla från "min" sida. En gäst t.o.m från Norge) så att även önska sig presenter kändes för mycket Nog för att jag är materialist ända ut i fingerspetsarna (inte nobel här, inte! ) men har inte mage att önska oss gåvor från småbarnsföräldrar som betalat resa och logi. Välgörenhetsgåvan kan göras helt anonym och är mest till för dem som bara _måste_ få lägga pengarna på något!

jennysnartfru skrev 2007-09-22 22:52:28 följande:
    Vi kommer antingen få bröllopsresan eller betala själva för den så vi kommer inte att önska oss pengar.donation låter ju ädelt. donerar såpass mkt själv så det känns inte aktuellt.Vi önskar oss klassiska presenter glasköksprylarvaskameravininredningsprylar
  • Fejs

Om man har en önskelista så är det bra att ha olika prisklasser så alla kan köpa något. Vi har långväga gäster, gäster som inte har så mycket pengar utan måste spara för att kunna komma till oss från Polen, vi har även gäster från Tyskland. Man kan inte begära att de ska köpa dyra presenter, det kan ju vara något de gjort själv tom.

• Fröken Figo

Vi önskar oss bidrag till möbler!

Vi kommer välja ut en stor härlig antik säng (eller nyproducerad handgjord säng) och sen kommer gästerna kunna ge bidrag till den i affären. Den lär väl kosta runt 17 000 kan jag tänka mig, massivt trä. Sen kommer vi även önska oss mindre möbler från samma butik och tanken är att då kan tex en grupp kompisar köpa en byrå från bara dem. Eller ett par kan köpa en lampa tex.

Det som är bra är att vi verkligen behöver möbler! Och på det här sättet kan alla gäster lägga precis den summa de själva vill, inget "minimum-belopp". Och så kommer vi ha sakerna kvar hela livet hoppas jag och kunna komma ihåg gästerna och bröllopet med.

Och just sängen tycker jag är en underbar idé för vi kanske för vidare släktet i den, hehe.

Mitt råd till er är att INTE tänka så traditionellt. Släpp alla "vanliga" bröllopsgåvor som bröllopsresa och porslin. Det finns ju så mkt man kan göra för 50 000 SEK! (eller vad man nu får totalt) Vad är det ni behöver? Vad gillar ni? Vad passar som present rent praktiskt (se till att minimumbeloppet är lågt så att gäster med dålig ekonomi inte blir pressade)

Och en personlig sak jag hela tiden velat är att ha nåt bestående som kommer hänga med hela livet. Alltså inte handdukar eller andra slitagesaker och inte en resa för det har man inte kvar sen... På det sättet kom vi fram till att möbler är perfekt. Porslin har vi redan och det köper jag när det reas ut.

• bruden08

kaffebryggare ny cool
    marimekko påslakan
    bestick
    sjuanstolar eller bidrag till sådana
    fotoalbum
    oljemålning
    kökslampa
    mm

• Zozo

ärligt talat har jag aldrig varit med om en brôllopsgäst som kommer helt utan gava... hur mycket det än kostat dem att komma. NAGOT brukar folk alltid ge, om än en blomma eller nagot enklare..

• Celeste97

Man måste ju inte bara önska sig SAKER...
    Man kan lika gärna önska sig hjälp med barnvakt så man kan ha en romantisk middag på tu man hand någon gång, underhållning till bröllopet, flytthjälp, chaufför från möbelvaruhus om man själv saknar bil, olika summor till väl valda hjälporganisationer, kompensation för koldioxidutsläppen vid bröllopsresan, en limousin hem från festen, lån av någons villa i Spanien, hjälp med att tapetsera om ett valfritt rum hemma under en helg etc etc. Bara fantasin sätter gränser!

• janedoe

Kan man önska sig större boende? ;)

Svar på tråden Vad ska man önska sig i present?