• Loovs

    Atkins "light"?

    Hej allihop!
    Jag vill verkliiigen gå ner i vikt, och många i min närhet har kört med Atkins och GI, och rasat i vikt.
    Mitt problem är att min mage inte mår bra av att inte äta t ex müsli och gröt. Jag måste äta det varje morgon för att inte få magknip.
    Min fråga är då, förstör det verkligen jättemycket om man äter det på morgonen?
    Har ni några andra tips?

  • Svar på tråden Atkins "light"?
  • Shanti

    Kanske du kan byta ut havregröten mot bovetegröt, gärna med linfrön i. Ska vara lägre GI-värde i bovete. Gott är det också.

  • Lisa1

    Havregrynsgröt är superbra både ur GI-, kalori- och övrig hälsosynpunkt. En hel del vattenlösliga fibrer (bra för magen) och de fetter som havret har är av den hälsosamma sorten.

    Observera att en GI-smart kost är så himla mycket mer än Atkins (personligen tränar jag en del och då är ju Atkins allt annat än smart). Atkins är ju inte speciellt hälsosamt om det pågår mer än några veckor, eftersom de höga halterna mättade fetter är allt annat än hälsosamt. Kroppen är ju faktiskt gjord för att ha en balans mellan kolhydrater, proteiner och fetter. Alltså, att äta bara 1 eller 2 av dessa grupper är allt annat än smart i det långa loppet. Även hjärnan har kolhydrater som primärt bränsle, vilket gör att man vid en "inga-kolhydrater-diet" helt enkelt inte kan koncentrera sig eller prestera mentalt lika bra som innan (och nej, ketoner är inget fullgott alternativ här).

    Så jag skulle fortsätta med gröten om jag var du! Läs t.ex. lite på www.slimjim.se (under artiklar, läs "Atkins vs SlimJim-metoden") eller Fredrik Paulún om du vill ha tips på hur du kan leva GI-smart men samtidigt ha en bra balans mellan de 3 olika näringsämnena. Man kan ju faktiskt också dra ner lite på kolhydraterna, och äta dem vid de optimala tiderna på dygnet sett till när de behövs, och därmed ha ett optimalt näringsintag. Vilket inte blir fallet om man under lite längre tid systematiskt plockar bort "alla" kolhydrater ;).

Svar på tråden Atkins "light"?