• LillaFridolf

En fråga om Persona

Hejsan!

Jag har en fråga till er som använder Persona som preventivmedel. Visar den grönt ända fram till dagen för ägglossning???

Jätte tacksam för svar! =)

• Svar på tråden En fråga om Persona
  • vitulina

Hej Lilla Fridolf,

Jag har använt personan i ett halvår nu och den fungerar underbart! De första månaderna kommer nästan visa bara röda dagar eftersom datorn håller på att lära känna din kropp. Sedan om du gör precis som den vill och kissar på stickan när den ber dig så minskar dagarna vartefter. Nu visar min persona endast röda dagar runt ägglossning plus minus två dagar ungefär. Den tar en säkerhetsmarginal på några dagar antar jag. Om du har några fler frågor får du gärna ställa de

• LillaFridolf

Tack för svaret =)

Det var bra att höra att den har en säkerhetsmarginal. Spermier kan ju leva upp till 6 dagar i livmodern så jag antar att de ungefär 10 röda dagarna den visar (efter några månaders användning) är dagarna före, under och precis efter ägglossningen då, sen dör ju ägget om det inte blir befruktat.

Tycker du att den är lätt och bra att använda? Litar du på dess säkerhet?

Jag och min sambo har ett stabilt förhållande men vi är bara 20 år gamla och inte alls reda på att skaffa barn. Men jag skulle gärna vilja använda mig av en sån här dator. Hade varit bra med en synpunkt utifrån, om du har lust, skulle du säga att detta är något för mig??

Tack än en gång! Kram

• bmm1

Hej!

Jobbar med preventivmedel och vill info om att på 100 kvinnor som använder Persona så blir 6 ofrivilligt gravida. Ganska höga siffror. Det är ett bra preventivmedel. Dock kanske det inte skall användas om man ABSOLUT INTE vill bli gravid. Man bör ha en regelbunden mens när man använder Persona. Kostsamt preventivmedel. Inte ett förstahandspreparat till en kvninna som är 20 år. Gå till din barnmorska för info eller sök via nätet. Det krävs en individuell rådgivning och bedömning för var och en i frågan Persona.

Lycka till!

• vitulina

Hej igen,

bmm1 jag håller helt med dig. Jag använder persona eftersom jag inte kan använda hormonella preventivmedel. Men som sagt så är inte persona en helt dundersäker metod om ni verkligen inte vill bli gravida. Man kan dock se den som ett komplement till kondom och en hjälp att hålla reda på cykeln. Kroppen är ett mysterium och beter sig lite som den vill ibland. Till exempel att mensen förskjuts många dagar bara för att man är lite "nere". Så använd persona, men med förnuft och men mer som ett komplement till kondom. :) Annars har jag vänner som är mycket nöjda med p-plåster eller p-ring. P-stav är ju många läkare som förespråkar men har 10 vänner totalt som använder det och ingen är nöjd. Antingen har de haft mens i långa perioder (upp till ett halvår från och till) eller så har mensen försvunnit helt! Så prata igenom det med din kille och sedan med en gynekolog och tänk på att p-plåster och p-ring även är bra preventivmedel...

• LillaFridolf

Hej alla igen!

Jag vill absolut inte ha hormonella preventivmedel. Jag har testat både p-piller och p-ring och jag vill aldrig testa igen så mycket problem som detta gav mig....

Jag har väldigt regelbunden mens och jag känner min kropp väl, jag vet när jag ska ha mens och jag känner av min ägglossning flera dar i förväg, med sekret å allt och även just den dagen i äggstockarna. Kanske låter otroligt men det är faktiskt sant.

För mig står det mellan kopparspiral och p-dator, Ladycomp eller Persona. Men kopparspiral ska visst göra väldigt ont att sätta in och även den kan man ju få problem med, så jag skulle gärna vilja ha en p-dator. Men det kanske är bäst med en Ladycomp då, eller en Pearly som den lilla modellen jag har kollat på heter. Tack för alla svar och råd =)

Kram kram

• bambibloggagratisse

Jag har testat p-piller, mini-piler, kopparspiral och nu persona. Jag gillar inte att stoppa en massa hormoner i kroppen... har haft en del problem med humörsvängningar och vikten när jag har ätit hormoner.

Jag satte in kopparspiral straxt efter jul förra året. Jag trodde knappt att man satte in spiral om man inte hade fött barn, men gynekologen sa att det var okej. Men jag har fruktansvärda smärtor.. forfarande efter 2 veckor och blödde.. så vi ringde vårdcentralen och dom rekommenderade mig att åka in till gyn.akuten. Så det gjorde jag och blev inlagd, spiralen hade gjort hål på min livmoder! Så jag rekommenderar verkligen inte andra att sätta in en spiral.

Så efter allt strul med olika p-medel (ska det vara så svårt att hitta ett bra p-medel?), så har jag nu använda persona i 2 månader och är än så länge mycket nöjd!

• September mys

har också lite planer på anti hormoner, finns det något annat hormonlöst förutom kondom och pdator?

• MrsMe

Jag har persona och har haft den över 1 år.
    För mig, som är anti hormoniella preparat och främmande kroppar i min kropp, är personan perfekt!
    Vi har den som riktlinje och efter att den markerat min ägglossning och åter visar gröna dagar, ja då lägger vi kondomen åt sidan.
    Dyr...ja... kanske. Det är ett pris jag gärna betalar för att motverka en ofrivillig gravidetet och därtill inte kissa ut hormoner i naturen.

Jag är nöjd!
    (har två barn)

Svar på tråden En fråga om Persona