• Tizzeltazz

det var inte palladium! :(

hej alla.
    jag och m2b hittade ganska snabbt de ringarna vi ville ha, huddinge guldsmed hade ett par ringar från tyska cilor trauringe vi föll direkt för även fast det inte var vad vi tänkt oss alls :)

efter diskussioner här på BT ville vi ha palladiumringar istället för vitguld och ägaren i guldmedsaffären skulle kolla upp om det var möjligt och till vår glädje var det det men vi skulle få betala extra.
    Allt rullade på efter det, det tog relativt kort tid att få ringarna, vi fick gratis gravyr osv.

men i ringarna finna inga stämplar el dyl, bara graverat smått "cilor 750" som skulle vara palladium halten.
    Jag visste att en tjej här hade 950 i halt, Pd stämplat och dessutom andra äkthetsstäplar så jag kontaktade guldsmeden igen och bad om at tfå stämplar. Han skulle ringa upp och återkom med beskedet - det är inte palladiumringar!

det vi har är vitguld.
    men med 16% palladium istället för 14%.
    och nu vet vi inte vad vi ska göra. cilor maskingör ringar så de kan inte göra ringen i palladium utan i så fall får vi lämna tillbaka de ringarna vi har och leta upp en guldsmed som kan göra nya.
    har ingen aning om vad det kommer kosta och hur lång tid det kommer ta - vi tar på oss ringarna söndag 16e så det finns inte mycket tid...

jag är bara så besviken...och jag vet inte hur jag vill göra. m2b kan tänka sig att behålla ringarna eftersom han gillar modellen så skarpt och vi hade ju tänkt vitguld från början...
    hur är era tankar? vad hade ni gjort / hur hade ni reagerat?

• Svar på tråden det var inte palladium! :(
  • mandm

har inte sett några palladium-diskussioner - varför palladium?

jag hade blivit skitarg om detta hänt mig, men om jag gillade ringarna hade jag behållt dem i alla fall. för mig är modellen viktigare än materialet (men kanske jag ändrar mig när du skriver varför du vill ha Pd ). jag förutsätter att ni fått tillbaks de extra pengar ni betalade?

• Tizzeltazz

palladium är en form av platina och man använder det i vitguldet för at få den ljusa färgen.
    Det är mer hållbart, repas mindre lätt och är ljusare än vitguld.

saken är att jag känner mig så lurad.
    Det är inget fel på vitguld men jag känner mig så lurad.

och nej vi har inte fått ngra pengar tillbaka. det vi betalade för var ju tydligen den extra palladiumhalten - annars gör cilor vitguldringarna med 14% palladium.
    vi får dock returnera dem.

• Tizzeltazz

hmm snacka om att upprepa sig :)

• Joji

Jo, det har ju varit en del Palladiumdiskussioner, bland annat en som jag själv startat...

Jag har hört att om Palladiumhalten är 16% så blir ringen mjukare än om den är runt 14% som är det som rekommenderas... Tycker att det hela är en djungel.

Ringar som är helt i Palladium är det till 95%, 5% är något annat, lärde jag mig idag av Duchess här på BT.

Förstår att du är skitsur, man vill ju ha det som man tänkt sig, och trott att man ska få!!! Men, OM jag hade älskat ringarna så hade jag nog behållt dem ändå tror jag...

• Tizzeltazz

men om hon här på BT hade 950 skrivet i sin - dvs 95% palladium och 5% annat - och jag har 750 skrivet i min - borde inte min ring vara 75% palladium då? inte 16%?

jag hoppas verkligen inte att den är mjukare.
    14% måste man väl rhodinera om dem varje år? har för mig att 16% är den magiska gränsen.

• mandm

Aha. Med den känlan - lurad - så skulle jag lämna igen dem. Risken är ju att du alltid kommer få denna 'lurad-känsla' av ringen och du skall ju ha den hela livet. Det är bråttom till bröllopet men om jag hade varit i din situation så hade jag kunnat tänka mig att gifta mig med en annan ring (eller en provring) för att kunna få den perfekta ringen att ha för alltid sedan. Men det är ju jag.

Tizzeltazz skrev 2007-09-08 19:22:27 följande:
    palladium är en form av platina och man använder det i vitguldet för at få den ljusa färgen.Det är mer hållbart, repas mindre lätt och är ljusare än vitguld.saken är att jag känner mig så lurad.Det är inget fel på vitguld men jag känner mig så lurad.och nej vi har inte fått ngra pengar tillbaka. det vi betalade för var ju tydligen den extra palladiumhalten - annars gör cilor vitguldringarna med 14% palladium.vi får dock returnera dem.
  • Joji

Jag vet inte om hon har 950 skrivet i sin ring... Vet inte vad hon har skrivit i sin alls.

Med 14% måste man rhoderiera om den ja... Fast vet inte hur det är med 16%. De ringarna vi kollade på är 14.2%, och guldsmeden sa att man kanske måste rhoderiera om dem varannat år. Innan hade de 13.9% i sina vitguldsringar, men har nu höjt halten. Som sagt: det är en djungel!!

OM man fick välja, hade tid etc, skulle man kanske byta ringar för att få den man vill ha. MEN, jag skulle inte vilja gifta mig med en annan ring! Kanske fånigt, men känns ändå som om jag vill att det ska vara DEN ringen!

• Joji

Samtidigt som man ju måste tycka om sin ring! Oj oj oj, förstår att det är ett dilemma för dig!

Frånsett materialet: gillar du ringarna ni fått???

• Joji

Förresten - du skriver att ni ska "ta på er" ringarna, menar du bröllop eller förlovning?

Svar på tråden det var inte palladium! :(