• wegi

hjälp med korta frågor-..

hej
    jag har några frågor..
    är det bättre att åka på bröllopsresa genast efter bröllopet eller senare? typ med det praktiska och det känslomässiga?
    Vad kostar en brudklänning på ett ungefär?
    vad kan ett enklare bröllop för 100 personer i småstad gå på?
    tacksam för svar

• Svar på tråden hjälp med korta frågor-..
  • AnnaochHenrik

Oj... Korta men stora frågor =)
    Bröllopsresan har jag ingen aning om - jag har inte gift mig än. Vi åker två månader efter bröllopet, mest för att vi tycker att det kan vara lyxigt att få åka bort i oktober, när man normalt sett jobbar...
    En brudklänning i butik kostar från sisådär 4000 och uppåt, det finns egentligen ingen övre gräns. jag och många med mig beställer direkt från Kina och kommer då undan MYCKET billigare (men å andra sidan är man inte riktigt säker på vad man får).
    Hur mycket bröllopet kostar beror ju helt på. Ska ni hyra exempelvis en bygdegård, ha cateringmat (buffé kanske?) och köpa drickat utomlands kan man ju komma undan rätt "billigt". Vill man vara på restaurang och därigenom betala mer för både mat och dryck - ja, då går priset förstås upp.
    Vi har en budget på 80.000, då ingår allt utom bröllopsresa, dvs lokalhyra (bygdegård), klänning, vigselring, solist till vigseln, band till festen, trerättersmiddag, serveringspersonal, frisör, brudbukett, en himla massa dryck under hela kvällen osv osv.

• AnnaochHenrik

Glömde skriva att vi också tänkt oss ungefär 100 gäster, så vår budget är beräknad på det... Drycken köper vi i Tyskland, det tjänar man ju massvis på om man bor hyfsat nära kontinenten

• Höstbrud-07

Jag tycker det känns fantastiskt bra att åka direkt efter bröllopet (dvs måndagen, två dagar efter bröllopet), därför att man då förlänger den underbara känslan av underbara upplevelser. Jag är rädd att jag skulle känna mig tom och tycka att allt bara tog slut för fort om man inte gör något efteråt. Nu har vi istället två fantastiska veckor att se fram emot när själva bröllopet är över.

• Joji

Jag håller med höstbrud-07! Vi vill åka direkt efteråt, åka iväg och bara njuta av lyckoruset... Förlänga äventyret lite! ;)

• Fröken Figo

Bröllopsresan:

Vi åker INTE direkt efter bröllopet eftersom jag tror det skulle kännas lite "tomt" för oss. Vi har vänner som reser långt fr hela världen för vår dag och vi måste dra ut på tiden för att hinna ses och jag skulle inte vilja träffa alla en helg (vissa har jag inte sett på många år och har saknat jättemkt) och sen fara iväg direkt.

Dessutom gifter vi oss på sommaren när det är fint i hela Europa. Vi sticker iväg under vintern ist. Så har inte heller alla roliga saker hänt på en gång utan vi kan njuta av att längta efter resan. Vi åker nog på mini-smekis direkt efter, två nätter på spa eller nåt. Sen ska vi njuta av vänner!

Brudklänning:

Titta i "icke-brudbutiker" där de har jättefina vita klänningar för mkt mer anständiga priser! Om du nu inte vill ha nån marängaktig sak, det vill inte jag. Det finns ju "fina" butiker som syr upp kläder åt en och som tar bra priser. Marknadspriset för en klänning som INTE är brudklänning ligger ju ofta runt 3000 kanske om man får den uppsydd. Sen att tyget är vitt behöver inte skjuta priset i höjden. Så får man oftast hög kvalitet på tyget också, bättre än brudbutiker (vad jag märkt)

Enkel fest för 100:

Går säkert att ha för 10 000 SEK. Allt hänger på VAR festen är, om ni har den hemma kan det blir jättebilligt. Då kan ni laga mkt mat själva o köpa all sprit själva. Och det går att hyra lokaler billigt för nån tusenlapp också. Bästa är väl att undvika retauranger för då är det rätt fasta priser och framförallt blir alkholen dyr.

Lycka till!!

Svar på tråden hjälp med korta frågor-..