• ipanemagirl

Var det någon ni inte fick present från?

Har haft ett underbart bröllop och fått en massa presenter som vi är jättetacksamma över. Men när vi samlade ihop presentbordet dagen efter var det ett par som "saknades". Eller rättare sagt: de som gjort lite tjänster vid bröllopet har inte gett något annat -inte ens ett tomt grattiskort.

Jag skäms själv att jag inte förekommit dessa personer med att fråga dem om de ville ha betalt för sina tjänster, eller propsat på att tjänsterna sklle ses som en bröllopsgåva. (Det är kompis som sjöng i kyrkan och toastmastern dt gäller).

Borde jag i efterhand kommentera detta? Det KAN ju vara så att något kommit bort men det verkar lite för typiskt att det skulle vara just dessa personers ev. gåvor? Hur skulle ni ha ställt er?
    Jag är bara rädd att dessa gjort så i ren protest och att det är jag som borde erbjuda ngt mer.

• Svar på tråden Var det någon ni inte fick present från?
  • yoko

Jag tror inte att det är ngn. protest, tjänsten till er är en GÅVA nog tycker jag. Man gifter sig ju inte för att få presenter...så glöm du att du inte fått presenter fr. alla, de älskar dig nog ändåm,men visar det med annat än presenter!

• valkyriana

ÖÖÖ jag vet inte om jag nu sjöng på min väns bröllop (vilket aldrig skulle få ske- jag sjunger som en kråka) eller hjälpte till skulle jag ändå ha gett en gåva.
    Och jag skulle absolut inte väntat mig någon betalning- det är ju en ära att få hjälpa till då ens vänner gifter sig. Eller?

• yoko

presenter...presenter...etikettfrågor...är det så viktigt. Varför göra saker mer komplicerade än de är?!

• ipanemagirl

Som sagt jag själv tycker att deras insatser är mer än väl som bröllopspresent, men inget har ju sagts och då känns det lite pinsamt. Åter igen det är inte storleken/värdet som jag bryr mig om utan det är ju en tradition och en gest. Vi fick tom en symbolisk present av en tjej som inte var bjuden men som kom till kyrkan.

Jag kommer väl bara ta det för vad det är men jag har själv varit både toastmaster och sjungit på vänners bröllop och jag såg det inte som något jag bdre växla till ett värde typ present -det var ju en vänskapshandling!

• sahlena

Vi gjorde som många andra... öppnade presenterna dan efter och "saknade" oxå present från min ena morbror. Nu hade vi en kista som det var tänkt att de med "pengkuvert" kunde lägga sitt i, när vi sen öppnade denna kista var det en del lösa sedlar där.. vet ju inte vem/vilka som lagt där. Vill ju inte heller fråga: vad fick vi av er?? Men hur skriver man i tackkortet sen..Tack för presenten fick vi nåt av er?

• ipanemagirl

Just så tänkte jag md Sahlena: man vet ju inte hur man ska tacka när inget sagts: det kan ju bli fel -som en pik- om man tackar och inget faktiskt gavs. Men med uteslutningsmetoden är man ju ofta gästen på spåren..

• sahlena

Jag tror att vi skickar tackkort med "tack för presenten" till alla sen får min morbror ta det som han vill. Har han nu inte gett nåt får han väl tolka det som han vill.. Vi har inte fått korten från fotografen än.. Väntar otåligt!!

• Shanti

Liten kompromiss är ju att skriva "tack för uppvaktningen", då kan det ju avse både presenter och personlig närvaro.

• sahlena

Shanti: Ja det var en bra idé. Låter kanske bättre och kan tolkas som det vill. Tack!

• Fröken Figo

TS:

Jag hade nog sagt till hon som sjöng och toastmastern: "oj, jag har helt glömt bort att fråga om ni vill ha nåt betalt" och sen får de svara på det. Om de inte nämner nåt om att "nej men det var ju din gåva från oss" då får du nog ta det som att gåvan kommit bort?

Och då kan du bara skriva: "tack för uppvaktningen" i kortet. Men det är ju kul att veta... så ta upp betalningen så får de ta sig ur den frågan.

• Skottdagen2008

Jo, ett kort vore ju i alla fall kul att ha som minne. Presenter behövs ju inte huset är fullt av dammsaker, men just det enkla kortet som en sorts tack att de var bjudna vore ju snällt att ge. Så skulle i alla fall jag känna det. Vi får väl se hur jag känner sen när det väl är över :)

• ipanemagirl

Jag kan säga att vi ordnade gratis boende åt de som sjöng...

Svar på tråden Var det någon ni inte fick present från?