• adane

någon som vet?

jag har en undran här om man köper bröllopspresenter till brudparet fastän man inte är bjuden på bröllopet?
    det är 2 fastrar till brudgummen som inte är bjudna. de bor på samma ort och har inte så mycket kontakt med brudgummen, men däremot med hans far.
    finns det något rätt eller fel i det här?
    och om man nu ger present, när ger man det i så fall?
    paret önskar sig bara pengar, hur mycket är då rimligt att ge?
    förmodar att man inte ger lika mycket som om man vore bjuden. hoppas att ni kan ge mig lite svar på det här. tackar på förhand.
    ADANE

• Svar på tråden någon som vet?
  • adane

oj, det blev nå fel, hahahihi

• Septembercess

jag som student skulle nog ha gett 300:- jobbade jag kanske runt 500:-

• stenbruden

Kan det vara en idé att skicka ett telegram och blommor.. Kanske toastmastern kan läsa upp? Det beror kanske på hur brudparet är.

• Sara.80

Jag är ingen expert men jag skulle säga att är man inte bjuden så "måste" man i alla fall inte köpa någon present. Om man ändå väljer att göra det för att gratulera, beror väl på vilken kontakt man har och om man helt enkelt vill eller inte. Själv förväntade jag mig aboslut inte presenter från dom som inte var bjudna. Vi fick gratulationer från sådana, men då var det som stenbruden föreslog telegram, kort med hälsningar och liknande.

• gosia7

Jag tycker att du ska inte göra .... skicka bara kort.presenter eller pengar kan man ger bort när man är bjuden inte annars.

• adane

vår fundering varför vi kanske inte vill ge pengar i present är att brudgummen ska känna skam för att han inte bjudit oss och vi vill ju inte ge honom dåligt samvete. vad tror och tänker ni om det?
    skicka telegram och/eller blommor är en tanke MEN hur fungerar det med telegram nu för tiden?

• valkyriana

Nej som du sa- inga pengar eller present. det blir som en liten pik anser jag.
    Men grattulationer är ju på sin plats

• stenbruden

En "bekant" gifte sig förra helgen och vi var inte bjudna, fullt förståerligt då dom gifte sig i sitt sommarhus utomlands. Bara dom närmsta var bjudna. Vi ville ändå gratulera så vi skrev ihop en kul hälsning/rim och gav den till toastmadamen. Hon läste sedan upp det som ett telegram på festen.

Om ni känner toastmaster/madame kan ni ju ge det till den personen, annars kanske ni kan maila till honom/henne...?

Blomogram fixar de flesta florister!

Skicka pengar tror jag blir dumt, en hälsning och en blomma är nog mer uppskattat.. tror jag iaf.

Svar på tråden någon som vet?