• thalia82

Monica Zetterlund

Är det någon som har texten till Monica Zetterlunds vackra sång En slump? Beppe Wolgers och Tage Danielsson har skrivit den svenska texten.

Har suttit och googlat och kollat runt med inte hittat nåt.

• Svar på tråden Monica Zetterlund
  • thalia82

Vi ska ha solist, m2b's moster och hennes sambo är vana att sjunga/spela på bröllop. Så det är ju bra om vi har lite förslag på vad vi vill ha för musik, så kan de säga vad som är möjligt och inte för dem oxå.
    nästan 1/4 av gästerna sjunger i samma kör oxå, så det är många musikaliska gäster med. Bra när det är allsång. ;)

Vi gifter oss i Balingsta Kyrka utanför Uppsala. Jättecharmig liten stenkyrka från 1100-1300-talet.

• kentfantast

Ingen som vet om man kan lyssna på låten nån stans på nätet (givetvis utan att ladda ner... det vore ju olagligt...)

• La Joya

thalia82!
    Du har god smak!!
    Inte många idag som väljer en så pass ovanlig och ovanligt BRA låt och text.
    Är uppväxt med Hasse & Tage och blir såååå glad när fler än jag bevarar och önskar deras livsverk.
    Det finns mycket mer för er som söker annorlunda kärlekslåtar.

• thalia82

La Joya

Jodå, både jag och min lillasyrra är helfrälsta när det gäller Hasse&Tage.
    Min blivande gillar väl några av deras långfilmer mest (Picassos äventyr och Äppelkriget), men en del annat oxå.
    Mamma tyckte att vi skulle ha Goddag Goddag-visan som allsång. Vilket skulle vara underbart om det inte var så att jag kiknar av skratt varje gång jag hör den. har gjort det sen pappa sjöng för mig när jag var 1½ år... Vet inte vad det är, men just det där "Godmiddag!" får mig alltid att gapskratta.

Vi kände att vi ville ha nån sång som inte är så himla vanlig. Ingen av oss gillar smöriga ballader, vi har mest funderat på visor, men så lyssnade jag på Monica Zetterlund i går, och helt plötsligt var det bara så självklart! det är den sången vi ska ha!

• La Joya

thalia82!
    Klart ni ska ha "Goddag-Visan" som allsång! Hur kul som helst! Skaffa bara vattenfast mascara så klarar du dej...

• thalia82

Vet inte hur många av gästerna som fattar det bara... Jag och min familj?

Strulade till sig i går. de som vi frågat om de ville sjunga i kyrkan har ändrat sig. de kommer att sjunga nåt på festen,men inte i kyrkan, vet inte varför. så helt plötsligt står vi utan solist. :P Det är jättemånga musikaliska där, men nästan alla sjunger i kör, och inget om om körsångare, men många kärsångare funkar inte som solister. När jag ÄNTLIGEN hittat en sång som vi båda tycker funkar. *sur*
    om det inte löser sig så ska jag se om bestman och serveringspersonalen (de har sjungit på fester förr, och jag vet att de ska göra NÅNTING på festen nu med) kan sjunga den under festen istället. jag VILL ha den sången!

• TrombIV

Kolla med Helena Eriksson. Hon har sjungit "En slump" med vårt storband - BasicBigBand. Mejla mig på clifton.guran@hotmail.com om du vill ha hjälp med kontakt.

• thalia82

Tack, TrombIV, men det har löst sig ändå. :)
    Vi gör så att bestman och hans serveringskompisar får sjunga den i kyrkan.

Lyssnade på Viba Fembas version av den igår, men jag tycker bättre om Monicas. Den är mycket enklare och avskalad. Passade bättre till texten. Men vi kommer att få ett acapellaframförande av den hur som helst.

• Bride in England

Har nagon texten till En Slump fortfarande? Inlagget verkar tagits bort har!?

• thalia82

Bride in England:
    japp, jag sparade texten på datorn. :)
    Läs och njut.

EN SLUMP
    R Rodgers/ T Danielsson

Du som har skönhet och behagen
    en ren och himmelsk urbild ger
    jag såg dig och från denna dagen
    jag endast dig i världen ser

Det är så sant som det är skrivet
    detta känslokännande
    det är det som gör att livet
    blir så spännande...

Det händer här
    det händer nu
    och plötsligt för honom finns bara du
    man vet ingenting om kärlek;
    en slump

En sommarkväll,
    en månskenstur,
    en roddbåt som läcker så hon blir sur
    han ler och så är det färdigt;
    en slump

Som ett spotlight som tänder
    när ridån går isär
    utan förvarning händer
    simsalabim!
    det där...

En äldre dam,
    en äldre man
    "det blir lite tomt hemma" säger han
    en blick - sen ser de samma tv;
    en slump.

Men det händer mig
    det händer snart
    och livet med en gång blir underbart
    vad är det som kallas kärlek?
    en slump...

En dag när solen lyste klart
    och blommor stod bugande par vid par
    kan bli den första gång jag såg dig;
    en slump

Fast tretusen miljoner människor finns
    ungefär
    känner just två personer
    Simsalabim!
    det där...

Ett sommarregn,
    ett nylagt hår
    han offrar sin rock för ett nylagt hår
    dom går tryckta mot varandra;
    en slump.

• Kirsto

Jämtlandstaus: Menar du att ni hittade en Nick Cave-låt som inte är deppig? Vi letade verkligen.

Thalia82: Superfin text! Jag gillar Monica Z men har inte hört den låten.

• Bride in England

thalia82: tack sa mycket!! Fin text!

• Markus423

Tack så myket till thalia82  Solig för lyrics av "En Slump" och andra fina visor av Monica Z.
    Bilden är från 1989... ...har ändrat lite gran, förstås!!!

Ni får veta att...
    Jag bodde i Sverige mellan 1988-1996.
    Blev half svensk... ...har aldrigt varit tillbaka... ...bodde i Göteborg och Malmö...
    Älskar Monica Zetterlund och andra som Jag kommer väl ihag...
    MV 
  • Markus423
    Tack till   Jämtlandstaus  med!!!
    MVGlad
Svar på tråden Monica Zetterlund