• Nilsa

    Crosstrainer

    Hej hälsofreaks! Nu är min tanke att jag ska bli en utav er.... Jag har nämligen unnat mig själv världens finaste crosstrainer (inköpt för 5000 och den ska banne mig användas. Anledningen till detta är att jag bor på landet och inte har så stora möjlighet att ta mig till och från gym. Blir för bökigt och då tröttnar jag.

    Vad tror ni? Om jag tränar 4ggr i veckan á 45 minuter (och då kör jag lågintensivt så att svetten till slut rinner... men inte andfådd) och dessutom äter sunt, tror ni att det kommer ge någon effekt? Eller måste jag förlänga tiden till 60 minuter? Tänkte mig komma i form till juni -08 och hoppas att detta inte är för sent (en viktnedgång på 5-7 kg).

    Hjälp mig gärna och snälla, snälla.... Uppmuntra mig! Har hållit på i 2 veckor och det känns förvånandsvärt bra!

    Kram, Nilsa.

  • Svar på tråden Crosstrainer
  • Åsa-Lisa

    Värm upp i fem minuter och kör sedan 30 minuter intervallträning. Därtill skulle jag lägga ett par styrkepass i veckan, antingen splittat program eller helkroppsprogram. Muskler ger dig en högre förbränning dygnet runt. Det är jätteviktigt!

  • Lisa1

    Nilsa,
    Visst är "lite motion bättre än ingen motion", men samtidigt, om du nu köpt en riktigt bra crosstrainer så varför itne använda den "på riktigt"? Är själv ett fan av crosstrainers på gymmet, en väldigt allsidig och effektiv maskin, men kör du på en nivå som inte gör att du blir anfådd till en början, utan endast i slutet på ditt 45-min pass så känns det för mig som såväl bortkastade minuter och pengar. Då hade du ju lika gärna kunnat gå ut och ta en prommenad.

    För att få lite träningseffekt så skall det ju kännas lite i kroppen, är du nybörjare på crosstrainern kan ett bra utgångsläge vara att köra på en nivå som känns lätt ansträngande men som du ändå kan hålla. Du skall alltså känna att du svettas, du blir anfådd och kroppen jobbar, utan att du blir så pass trött att du bara orkar i 5 min. Detta för att få bättre kondition, bränna fett och även få jobba lite lätt med musklerna. Detta kommer att vara mycket mer effektivt även för din viktnedgång. Detta med lågintensiv träning istället för högintensiv sådan för viktminskning är en vanlig missuppfattning om träning. Visst, lågintensiv träning bränner en större ANDEL fett, men samtidigt förbränner du inte så jättemycket totalt sett. En träning på lite flåsig intensivet (behöver inte vara superintensivt, men så att man känner att man får upp pulsen och kroppen får jobbar lite) ger däremot en mycket högre total energiåtgång. Här förbränns både kolhydrater och fett, men eftersom den totala energiåtgången är mycket större än vid den lågintensiva träningen kommer den TOTALA MÄNGDEN fett att vara högre än vid lågintensiv träning. Detta är något man sällan tänker på...

    Vill du ha ut absolut möjliga effekt skall du äta lite långsam kolhydrat + protein ca 2h innan du tränar (om du nu är hungrig och behöver äta ngt innan, annars ät som vanligt). Se till att inte äta för nära inpå ditt lilla träningspass, se speciellt upp för fett, snabba kolhydrater samt kolhydrat i lite större portioner. Anledningen till detta är att du inte skall "förbränna det du just åt" (utan istället lagrat fett), och eftersom ditt huvudsakliga mål är fettförbränning snarare än muskelträning.

    Vill du minska i vikt kan man säga att följande tre hållpunkter är hörnstenar för en lyckad viktminskning:
    - Minskat kaloriintag
    - Ökad mängd fysisk aktivitet (pulshöjande & muskeluppbyggande)
    - Ökad mängd vardagsmotion (prommenader, cykla till mataffären, hoppa av bussen en hållplats tidigare etc)

    Att öka mängden grönsaker (inte sallad och övrig "prydnadsgrönsak" utan lite mer grova och rejäla sådana, typ morötter, blomkål, haricoverts etc) på tallriken, och istället plocka bort lite av mängderna man tidigare åt av pasta/ris/potatis och kött/fisk är ett väldigt smidigt sätt att minska kaloriintaget och ändå bli ordentligt mätt. Och just att få ner energiintaget är det enskilt viktigaste för viktminskningen, tänk såhär, att om du tränat och gjort av med 400-500 kcal så krävs det "bara" 100g godis eller 2 kanelbullar för att du skall ha ätit upp dessa igen. Och visst är det lätt att sådant slinker ner... Så så länge man har lite koll på portionerna och på att de matvaror man faktiskt äter är av det lite mer proteinrika och energisnåla slaget är största delen av jobbet gjort :). Och sköter man mat och träning fint är det helt ok att låta en liten godisbit slinka ner, eller lite glass eller vad man nu känner för (och dessa små godbitar innehåller ju ofta lite mer energi än vad man kanske tror ;)). Så länge det totala energiinnehållet är mindre än tidigare, säg ca 1500 kcal, så borde det vara lugnt. Stort lycka till!!!

  • Lisa1

    Och nilsa, 5-7 kg kan du gå ner på så lite tid som 1-1,5 månad, så juni08 är absoluuut inga problem om du sätter igång nu. Problemet, om du nu blir en "hurtbulle", är väl snarare att hålla motivationen uppe. Och att inte säga att "ahh, nu har jag gått ner 5 kg, bra, nu kan jag börja äta kanelbullar, och lite ost på mackorna, och lite godis...och ett litet glas vin här, och en extraportion "bara för att det är gott"... Ja, det är just återgången till gamla vanorna som är boven! Visst är det viktigt att få effekt snabbt för att få ökad motivation, men i det långa loppet är det absolut viktigaste att hitta en nivå som man känner att man KAN HÅLLA. I fortsättningen också! :)

  • september22

    Pulsmätare är en bra investering för att se att du ligger på rätt nivå när du tränar. Då vet du att du inte tränar för lätt (eller för tungt).

Svar på tråden Crosstrainer