• Saga med Nova

Ger alla morgongåva?

Hmm min sambo vet nog inte ens att det existerar ha ha

• Svar på tråden Ger alla morgongåva?
  • lillamillan

Min sambo visste inte heller vad det var, men han surfar inte runt på bröllopssidor heller.

De felsta kanske berättar för sin blivande vad som "förväntas"?

• creative

Jag trodde inte att min man heller visste vad morgongåva var och berättade heller inget. Blev därför så förvånad och överraskad av det vackra halsband han hade köpt!

• Miamaja

Min sambo hade ingen koll på dett a, men hans fötrslag var att vi inte skulle ge varandra ngt. Så så blir detr. Själbv ahde jag aldrig kommit på tanken att ge honom en morgongåva.

• Duchess

Jag vet inte om min man kände till seden. Vi tog aldrig upp det. För oss kändes det ändå bättre att inte ge morgongåvor - vi använde alla sparade slantar på bröllopet. Tids nog har vi nog råd att ge varandra fina saker :)

• Västkustvigsel

En morgongåva behöver inte vara en sak .. det kan lika gärna vara en dikt/några rader om vad man känner för denna person som man senare samma dag skall vigas samman med.
    Jag gav min Man en egenhändigt skriven dikt .. eller mer en längre Kärleksförklaring.
    Hade printat ut mina rader på ett finare papper och skriften var lite snirklig.
    Tårarna rann ner för hans kinder medan han läste mina rader och när han var färdigt så sade han:
    En vackrare Kärleksförklaring kan man ej få .. så mycket mer värefull än alla presenter man kan köpa.

• Saga med Nova

Jag frågade honom, han sa att han visste att man kan ge det. Men han visste inte om det var något som hör till bröllopet eller vad man "vill" ge.. Mer koll än vad man tror

• *Lilla M*

Jag gav min man en morgongåva, trots att vi bestämt att vi inte skulle köpa något. Men jag hade skrivit en hel bok till honom med dikter, "noveller" om när vi träffades, första tiden tillsammans, någon speciell dejt, förlovningen etc. Och blandat ut detta med hundra anledningar till att jag älskar honom. Det var en billig present, kostade bara en fin inbunden skrivbok och en fin penna.

Jag jobbade med boken i över nio månader, så den blev ändå en väldigt "dyrbar" present. Min man blev helt överväldigad.

Och eftersom vi hade bestämt att vi inte skulle ge varann nåt egentligen, så blev inte jag besviken över att jag inte fick nåt. Som nån annan skrev, vi har ju hela livet på oss att ge presenter!

• FruÖlandstok

Mmm.. vi är i samma läge.. alla våra pengar går åt till bröllopet å resten till att leva sen då jag har blitt arbetlös.. sånt som händer å vi brukar ge varann presenter lite då och då när vi hittar nått istället för att springa runt å leta som tokar för att man ska köpa nått (vi har dålig fantasi båda två ;) )

• Miamaja

Ang mrgongåvor så är det inte på själva bröllopsdagen de ksa överlämnas enligt traditionen. Det är morgonen efter bröllopet som gåvan ges.

• Petula08

Jag hade för mig att morgongåva är något som bara mannen ger. Förr i tiden skulle det vara dyrbart så att hustrun hade något att leva av när/om mannen dog.

Eller är jag ute å cyklar?

Ger kvinnan också morgongåva nu?

• kentfantast

Petula08:
    Det är rätt vanligt att båda ger en morgongåva i detta jämställda samhälle.

Jag frågade min man om det var nåt särskilt han ville ha i morgongåva och introducerade där med för honom att det existerade...

• Hästsson

Vi skippade det där med morgongåva. Kändes skönast så, eftersom ingen av oss hade ork/tid att hitta på något bra...

• burken

Vi älskar att ge varandra presenter så det blir varsin present! Är jätte-nyfiken vad det kan tänkas bli.

• Casamiento

Jag upplyste redan för länge sedan min kille om vad morgongåva är. Han hade ingen aning och hade aldrig hört talas om det. Jag sa att det ska vara något jättefint och dyrbart smycke. :D :D

• Wicks

VI ge ringa morgongåvor... tror vi kan ta ahnd om oss själva om dne andre dör...

• Miamaja

Wicks: Kom på att den bästa morgongåvan trots allt är vigseln, då det ofta underlättar att vara gifta om ens partner dör. Numera har vi även kvinnor arvrätt .Annars kan man ju se till att man skriver ordentliga papper, exvis testamente om man har familjeförhålanden som inte bara består av en trditionell kärnfamilj.

Svar på tråden Ger alla morgongåva?