säkra perioder
när är de säkra perioderna då man kan skippa kondom?
när är de säkra perioderna då man kan skippa kondom?
Aldrig!
Säkra perioder är ingen säker metod alls. De enda jag hört talas om som uppnått någorlunda bra preventivresultat är de som använde p-dator.
man kan ju använda sig av säkra perioder om man ändå funderat på barn inom relativt snar framtid.. isåfall är det under mens och någon dag efteråt.. sen efter ägglossning alltså några dagar innan mensen kommer nästa gång. man kan ju ha koll på sina flytningar, man får en segare glansigare flytning när man har ägglossning, detta för att spermierna ska stanna kvar bättre om man blir gravid. kallas "billings"metoden tror jag....
men som sagt. inte vidare säker metod inget att rekommendera.. det man kan göra är väl kanske att kommbinera med avbrutet som iofs, som inte heller är vidare säkert.
Kan inte spermier leva rätt länge i kroppen?
Hej mina vänner!
Jobbar inom kvinnosjukvården och säger som ovastående. Kan man INTE tänka sig att bli gravid skall man inte använda sig av säkra perioder. Spermierna kan leva upp till tre dygn och detta innebär att amn måste vara helt säker på vilken dag man har sin ägglossning.
dagarna i samband med mans samt dagarna innan mens är de mest "säkra" dagarna men man vet aldrig när en ägglossningen kommer och ägglossningen föregår ju alltid en mens. Så chansa aldrig. Har sett så många som är ofrivilligt gravida med tron om att detta var en säker metod..
Prata med er barnmorska det finns många olika prevmetoder och ngt borde ju fungera som man kan känna sig säker med.
Lycka till!
Men som katolik då preventivmedel inte är tillåtet är ju "säkra perioder" det enda preventiva metod man kan ta till...
Det beror väl på vilken typ av katolik du är. De flesta katoliker jag känner "får" använda såväl p-piller som kondomer...
japp! Påven har godkännt användande av preventivmedel för ett x