• chiqitita

Vad kan man dricka utan att bli bakfull?

Jag dricker helst inte alls. Men jag skulle tycka det vore kul att ta ett glas vin med min väninna i helgen. Men jag absolut hatar att bli bakfull!!Och det blir jag av ingenting. Så jag undrar väl vad man blir minst bakis av? Ren sprit, vin eller öl??

• Svar på tråden Vad kan man dricka utan att bli bakfull?
  • chiqitita

Tack för alla råd! Men jag menar ju inte att jag ska dricka mig aspackad nu och sen förväntar mig att inte bli bakis
    Jag tänkte mer på vad man blir MINST bakis av. För jag känner nämligen av ett glas vin. Så jag undrar om jag kanske är mer känslig när det gäller vin än sprit.
    Det känns så tråkigt att inte ens kunna ta en drink eller ett glas vin på en fest utan att känna av det dagen därpå. Jag blir inte direkt dålig. Men jag känner mig annorlunda i kroppen och tycker inte om det.

• jocelyn

Allmäna tricks för att minska bakfylla är att varva vin/öl/drinkar med ett glas vatten och att sluta dricka alkohol innan midnatt. Att ta ett stort glas vatten när man kommer hem/innan man går och lägger sig är också bra.
    Sedan kan det vara precis som du säger att du är mer känslig för vin. Då får du avgöra vad som är viktigast; vinet eller välmåendet.

• vixen not a tramp

Hörde av en kompis att åksjuketabletter botar baksmälla, vet dock inte NÄR man ska ta de eller OM de funkar.

• Buslinna

Kan kanske funka med åksjuketabletter även om det låter konstigt, vad vet jag? Men varning för att ta så pass starka (tidigare triangelmärkta) grejer om man inte vet hur man reagerar på dem. Jag blir exempelvis HELT knockad i tre-fyra dagar. Den dåsighet som det varnas för är ett skämt - jag slocknar oavsett vad som händer omkring mig och sover sedan i princip i flera dagar. De stunder jag är vaken är jag helt apatisk och orkar inte ens svara på tilltal. Så, poppa inte sådana piller om ni inte är beredda på att ni också _kan_ reagera starkt på dem. :)

Resorb är däremot som sagt en ofarlig men grymt effektiv lösning på bakfylla.

• jocelyn

Nej, åksjuketabletter "botar" inte baksmälla. De lindrar illamående och yrsel, men att använda dem i det här syftet är inte särskilt smart. Mår man så dåligt av alkohol är det ju betydligt enklare -och nyttigare- att välja alkoholfritt.

• bröllops häxan

Åksjuketabletter funkar inte. Resorb sådär tycker jag. :)

Om man dricker en liter vatten (mineralvatten) innan man lägger sig och resterande ställer man vid sängen (1,5liter flaska) och äter innan man lägger sig. (jag brukar göra varmamackor). Så blir man betydligt piggara dagen efter. Det beror ju natuligtvis på också HUR mycket man drack nu då. Ciggaretter gör så man mår betydligt sämre så "stay away" och alkoholhaltiga drycker som är klara är bättre änn de som har färg. Typ vitt vin istället för rött. Vodka istället för wisky. Har någon ting mad nån "syra" dessa innehåller men inte de ofärgade. Cider/alkoholläsk och drinkar blir jag mindre dålig på än när jag har druckit rödvin. och blanda mycket av olika blir jag sämre på. Undantag om det är , typ, en stor midag där det oftast bara serveras ett glas av varge. Et vitt, ett rött, en avecc och en fördrink.

Det är alltid mängden alkohol i förhållande till din kroppsstorlek/vad du har ätit och om du är utvilad som avgör om du blir jätte dålig dagen efter. Ett regelbundet intag av mat under dagen(inte en liten sallad)är att föredra. Som jag tror att det är svårt att göra på tex sin bröllops dag. ;)

En bra regel är att slå ut allt de du dricker på timmar. Alltså tar du första glaset kl 18.00 och lägger dig 01.00 så kan du dricka 7st alkoholhaltiga saker(av vad som helst) men inte mer och varva minst lika mycket vatten/alkoholfritt. Vattnet gör att du inte orkar dricka 7 saker för vipps så blir det 14st med det alkoholfria. Vem orkar det? :)

Fall inte för 50cl fällan utan kör på 33cl flaskor. Mellanöl istället för starköl. Se till att du har ett vattenglas till ditt vin(som du verkligen dricker av) och be att få in en läsk till tårtan.

Men att dricka med måtta är alltid bäst. Eller helt utesluta alkohol så slipper du helt bakis stadiet.

• CiaS

Det finns ju alkoholfria viner, som faktiskt smakar vin och inte saft. Det fins på systemet, men jag vet inte om det finns på krogen...

Alla reagerar ju olika på olika drycker. Själv har jag för vana att inte blanda in sprit. Håller mig till antingen rött/vitt/öl.

• pickolina

Själv blir jag i princip lika sliten även om jag festar nyktert.. Sömnbrist och vätskebrist antar jag, ev. näringbrist oxå... Så oavsett om man inte dricker alls, dricker lite eller öser i sig alkohol så är det väldigt viktigt att tänka på att få kroppen i balans igen.. Gör man bara det så är det nog lugnt.

Sedan reagerar många olika på olika alkoholsorter så där får man testa sig fram själv, eftersom det är så individuellt. Vissa klarar inte av sprit medan andra inte klarar av vin osv osv...

• vixen not a tramp

Forsfors hann före! Såg de på pressbyrån idag, vet dock ej om de funkar.

• rocketqueen

Mörkare alkoholsorter innehåller mer metanol och ger därmed en värre bakfylla, det kanske är det ni tänker på, TS och miffolina? Mörk rom, cognac, whisky, rödvin...

• miffolina

rocketqueen - jo, nåt i den stilen tänkte jag, att det skulle vara jobbigare för kroppen att förbränna :)

• rocketqueen

Det är himla jobbigt i vilket fall tycker jag..! :D Bakfyllekurer fungerar inte överhuvudtaget för mig och jag får världens värsta baksmälla! Kan knappt ta mig ur sängen innan klockan fyra på dagen... Jag botar det numera kvällen innan, med att inte dricka så mycket. Ibland iallafall... :D

• miffolina

ehem, jag har en mindre okontroversiell metod som jag upptäckte nu under förra veckan: Drick minst två öl varje kväll i 4-5 dagar, sen kan du dricka hur mycket du vill fram till kl 4 både lördag och söndag och inte känna så mycket som lite trötthet dagen efter. Kanske inte värt att rekommendera i längden dock... 8)

• miffolina

fredag och lördag menade jag (ja fastän in på småtimmarna så skrev jag tekniskt sätt korrekt)

• Blondis42

Jag säger bara det, Resorb. Sen jag började med det har jag inte haft en enda baksmälla :) Jag tar en sån innan jag går och lägger mig på natten när jag varit och ute festat. Den ersätter vätskan som man förlorat då sprit torkar ut. Det är vätskebristen som till största delen gör att man blir bakfull.

• Fröken Figo

öl är helt lugnt! jag blir aldrig bakis av det...

Svar på tråden Vad kan man dricka utan att bli bakfull?