• Fru sundberg 2b

Missar man nått om man som tjej friar?? (långt)

Hej
    Har en underbar pojkvän vi har varit ihop ett år om två veckor,vi har bott ihop med varandra i 9 eller 10 månader på grund av olika orsaker i min pojkväns liv. Vi studerar båda och han fick inget studiestöd längre pga av för många missade kurser. Men torts att det gick fort så var beslutet lätt att ta och vi har inte ångrat oss en ända gång. Vi är unga jag är 22 och han fyller 25 snart.
    Men vi känner båda att vi hittat rätt och att vi vill leva med varandra. Nu är det så att vi ofta pratar om vår framtiden och vi vill båda verkligen dela den med varandra. Han har vid flera tillfällen mer eller mindre friat även om det inte va rakt ut.... jag har varit hemskt sjuk, jag dog nästan och då pratade han väldrigt mycket om just bröllop. Men nu är saken den att han är rättblyg och behöver en putt i rätt riktning. Nu menar jag inte att vi ska rusa i väg och gifta oss med en gång men jag är klar till jul och min pojkvän om ett år så nån gång snart där efter vill jag gifta mej för jag vill va gift innan vi får barn ( min pojkvän vill få barn innan han fyller 30)

Men nu till saken jag vill att frieriet ska vara nått minnesvärt när vi förlovar oss (för vist är det då man förlovar sig??) Så jag börjar fundera på att överaska honom med ett romantiskt frieri på ett sätt jag knappast tror han skulle klara av han är blyg och inte så bra på att säga vad han känner mer än att han jämt säger att han älskar mej och att jag betyder allt för honom. Men jag är rädd att man liksom ska känna att man missar nått om man friar själv som tjej, eller är jag fånig då?? Det blir ju speciellt ändå förhoppningsvis.

nån som har erfarenhet av att fra till en man? Och en dum följd fråga till kan man skaffa ringarna ihop sen? eller vore det helt fel tänker på ring storlek och sånt praktiskt...

p.s kom gärna med nått tips på bra sätt att fria om du har nått....
    blir nog framåt december/januari jag gör det så har gått om tid att klura

• Svar på tråden Missar man nått om man som tjej friar?? (långt)
  • lillamillan

Det finns många som bara "kommer överens om" att det är dags.
    Så vill du ha det speciellt och romantiskt och inte tror att han kommer att fria i första taget, gör det själv.

Inte missar du väl något?

• Miamaja

Gör som du vill och som känns rätt för dig. Man kan förlova sig utan att någon friar, man kan fria utan ringar. (Det är ju lite dumt m ringar om han inte säger ja)
    Har ingen aning om vad man skulle missa som tjej om man friar, fattar inte vad du är ute efter men om du tror det så kanske du inte ska fria. Du kan ju fråga honom m han vill förlova sig och om han vil gifat sig och i så fall när. Den här romantiska bilden av killen som faler ned på knä är ju bara en bild av hur det kan gå till. Tror att de flesta resonerar sig fram till så stora beslut som förlovning och giftermål.

• anne på grönkulla

Jag skulle ha känt mig jättekonstig om jag skulle ha fått gå o vänta på att min man hade bestämt sig för att fria - så stora beslut om vår gemensamma framtid vill jag ta gemensamt.

• koreanskan

när jag insåg att min m2b är mannen i mitt liv, så skrev jag ett fint kärleksbrev till honom.
    jag berättade om mina känslor o tankar kring oss..
    jag avslutade brevet med:

jag vill älska dej
    dela glädje o sorg med dej
    och vara dej trogen
    tills döden skiljer oss åt..

ett par dagar senare förlovade vi oss.. :)

• föralltidhans

Jag friade till min sambo i februari. Jag gjorde det med en god middag och ett paket som innehöll ett ringmått. När jag frågade så frågade jag om han ville förlova sig med mig i år och så beslutade vi gemensamt att det skulle ske på vår semesterresa till tunisien i aug. Vi valde ringar under sommaren och för en vecka sedan i tunisien så bytte vi ringar. Detta kallar vi vår förlovning eftersom det inte var ett "riktigt" frieri i februari.

Jag tycker du ska köra på, om du desutom har lite tankar kring hur du vill att det ska ske är det nog lättast att fixa det själv.

• Miss (snart mrs) A

Jag och min kille pratade väldigt mycket om vår framtid och han förklarade att han inte var redo att gifta sig. Därför bestämde vi oss för att vänta tills han kände sig mer redo (vilket han gjorde i våras och överraskade mig totalt).

Under tiden jag väntade funderade jag jättemycket på friereiet och om hur jag skulle gjort om jag hade friat. Jag tror inte att vi hade missat något alls om det hade blivit på det sättet, då kan man ju göra det så mysigt och romatiskt som man själv kan tänka sig. Det är ju trots allt resultatet av det hela som är det viktiga.

Om du tror att ni båda är redo så tycker jag bara det är gulligt och romatiskt om du väljer att fria, han kan ju inte bli annat än glad över att hans tjej vill gifta sig med honom, eller hur ?

• Troll-P

Kan inte tänka mig att du går miste om nåt om du friar till din sambo istället för tvärtom.

Ja, om du friar, dvs frågar om han vill gifta sig, så blir ni förlovade när han svarar ja.

Jag fick en ring för 59:- när min sambo friade och sedan valde vi gemensamt ringar - det passade oss bäst! Det var kul att få något att ha på fingret redan vid frieriet.

• Duchess

Ingen av oss friade. Precis som anne på grönkulla så kände vi att så viktiga beslut är nåt som vi vill prata igenom och fatta tillsammans.

Jag kan lova dig att det är otroligt härligt att bestämma sig för både förlovning och vigsel och sedan välja ut ringar tillsammans :)

• Jonna83

jag satt oxå o väntade på ett frieri i tron om att jag ju skulle missa nått om jag gjorde det själv. Men sen kom jag på mig själv med att ha Alldeles för stora förväntningar på det där stackars frieriet o att han förmodligen aldrig skulle kunna leva upp till mina prinsessdrömmar ;) Så jag gjorde det själv, igår faktiskt. På hans födelsedag. Och han blev så chockad o glad att jag inte ångrar mig en sekund ;)

Svar på tråden Missar man nått om man som tjej friar?? (långt)