• Huldahulda

Till alla män (och kvinnor?) Varför är män "rädda" för att förlova/gifa sig?

Hej! Vi har pratat lite om att vi ska förlova oss, men min sambo säger, med ett leende, att han blir alldeles "svettig" av att prata om det. Han VILL, men han kan inte se någon egentlig ORSAK! Han har inga problem med att bära en ring. Vi har likadana ringar nu, utan inskription, på höger ringfinger. Vi säger att vi är "paxade". Vi anser alltså inte att vi är förlovade. Han har sagt att han kan se oss fortfarande tillsammans om 20 år, så jag vet ju att han vill leva med mig. Vi är båda 50 år, har båda egna tonåringar, så vi ska inte ha gemensamma barn. Jag tycker att en förlovning är en kärlekshandling, ett löfte om att vilja kämpa för förhållandet. Min sambo höll med mig igår, när jag sa´ att det är han eller ingen. Vi kom båda fram till att "viljan finns att det är vi och ingen annan!".Ingen av oss är intresserade av ett bröllop i kyrkan. Så DET är inte heller "problemet". Som sagt... han VILL, men kan inte se mina känslomässiga anledningar som "tillräckliga". Han VIll, han älskar mig och vi vill leva med mig, men..... Har ni någon erfarenhet av det här? Vad hände?

• Svar på tråden Till alla män (och kvinnor?) Varför är män "rädda" för att förlova/gifa sig?
  • lillamillan

Svårt att svara på...

Kan han tycka att förlovning hör "ungdomen till".
    Om han varit förlovad tidigare när han var yngre kanske han tycker att det räcker?

Kan ni inte flytta den ring ni bär till vänster rinfinger (stjäl hans o överraska med att fixa en gravering med en kärleksförklaring).

• Joleen

Du kanske ska vända på det: varför betyder det så mycket för dig? Du är trygg i er relation, ni ska inte gifta er eller skaffa barn. Lev och njut!

• Huldahulda

Ja, det är svårt... Nej, han tycker inte det är för ungdomligt, för han VILL faktiskt. Han har varit förlovad tidigare, med den kvinnan han har barn med. Och det var just för att de fick barn, som var orsaken då. De ringarna vi har nu är inte släta inuti så det går inte att gravera dem... har kollat Jag har funderat att seriöst, "på knä" och romantiskt bara vi två ute i stugan ställa FRÅGAN, och DÅ sätta ringen på "rätt" hand tills vi tillsammans köpt våra riktiga ringar. Men jag tvekar lite, eftersom jag inte har fler ORSAKER, än vad han redan hört... typ. Nu sticker jag till jobbet. Ha en bra dag, så läser jag era inlägg i kväll.

• Huldahulda

...
    Joleen: Skrev bara att ett bröllop i KYRKAN inte är intressant. Jag har t ex föreslagit ute i skärgården ... i stugan. Så visst kan det bli att vi gifter oss!

• Gakka

Ja du... har inget bra svar, men funderar också... Många killar/män i min bekanstkapskrets tycker inte att "ring på fingret och kort på hyllan" gör nån störr skillnad i förhållandet. Har man det bra, så har man det bra ändå... Tror att gillar generellt inte drömmer lika mycket om förlovning/bröllop som vi tjejer gör...

Svar på tråden Till alla män (och kvinnor?) Varför är män "rädda" för att förlova/gifa sig?