Hur många kalorier förbränns vid 1 mils promenad?
Hej!
Jag och min kompis brukar promenera 1 mil åt gången och detta tar ca 1h och 20 min.
Hur många kalorier förbränner man under en sådan promenad?
Tacksam för svar!
Hej!
Jag och min kompis brukar promenera 1 mil åt gången och detta tar ca 1h och 20 min.
Hur många kalorier förbränner man under en sådan promenad?
Tacksam för svar!
Hej!
Hur mkt du förbränner under din promenad beror på din ålder, vikt, längd och kön men påverkas också av vilket tempo du håller. Enligt Viktklubben där jag är medlem förbränner jag 108 kcal per halvtimme som jag promenerar i medeltempo. Medeltempo räknar de som att man blir svettig och anfådd men att man fortfarande klarar av att prata under tiden man går samt att man klarar att öka tempot.
För att du kanske ska kunna jämföra med dig själv så är jag 22 år, tjej, 163 cm lång och väger 58 kg.
Dock har jag hört att man kan säga att man förbränner ca 3 kcal/ min man går som snitt. Isåfall skulle du ju förbränna 3 x 80 = 240 kcal under den milen.
Som Snowsee sa så varierar det lite för mycket för att man ska kunna svara utan att ha sett dig och sett dig gå.
Kaloriförbrukningen är ju vad kroppen gör av med på grund av förbränning inne i celler i muskler och organ.
Det kan till och med vaiera för dig från promenad till promenad, beroende på hur mycket du svänger med armarna osv.
Vill du öka förbränningen något kan stavgång vara ett bra alternativ.
www.iform.se/Crosslink.jsp&a=4381
Om länken fungerar så kan du räkna ut där på ett ungefär vad olika motionsformer förbränner. Men som sagt är det många olika variabler som påverkar, så det är svårt att få fram några exakta tal.