• MrsMoreira

Få smycken värderade utan m2bs vetskap

Jag har fått ett par underbara örhängen av min m2b, och kommer att få ett matchande halsband som morgongåva/bröllopsgåva (att bära på bröllopsdagen). Det ser ut som diamanter/briljanter, men jag är inte säker på äktheten. Egentligen spelar det ingen roll, men jag skulle vilja veta om det är äkta stenar eller zirkoner, mest för att jag vet att jag kommer behandla smyckena annorlunda om de är äkta. Blir inte samma slit-och-släng då. Han menar att de är äkta, men jag vet också att han inte är så duktig på sådant här :) Min älskling :)

Kan jag gå till guldsmeden och be dem värdera/säga om det är äkta utan att han vet?

• Svar på tråden Få smycken värderade utan m2bs vetskap
  • tree

kan du inte fråga honom att se kvittot för 'insurance' anledningar... det skulle står där på kvitto om det är diamanter...

• Joleen

Hej,

Undrar om jag kan få sno tråden lite? Vart kan man värdera diamanter? Jag bor i Gbg och vill inte ha något intyg utan endast ett utlåtande.

Tack!

• Miamaja

Gå till ngra olika guldsmedsbutiker m smyckena och fråga, de brukar hjälpa till. Just av försäkringskäl och som TS säger, man behandlar smycken olika utifrån värde.

• MaryamZ

Jag har gått runt till några butiker här i Norrköping då jag ska värdera en ring... Det finns inte många som faktiskt kan värdera själva. De kan nog se direkt om det ÄR äkta eller inte... men jag som vill ha värderingsbevis (för att försäkringen skall gärlla) måste då skicka till en gemolog i stockholm o det ska ta minst 1v innan man får tillbaka det igen. Känns lite sådär att skicka iväg... o inte riktigt veta vad som egentligen händer (när man själv inte e så jättehaj på diamanter...)

Svar på tråden Få smycken värderade utan m2bs vetskap