Mösexa/svenhippa
Efter att ha läst många trådar här på BT om allt ifrån pinsamma aktiviteter på möhippor, strippor på svensexan, stupfulla brudgummar, 1500 kr i avgift för deltagarna mm så tänkte jag dela med mig av våra lite annorlunda erfarenheter.
Vi hade en inbokad tid med våra värdar/toastmasters samt andra nyckelpersoner torsdagen innan bröllopet. När vi hunnit prata igenom detaljerna så vidtog helt plötsligt vår kombinerade svensexa/möhippa!
Vi blev utklädda i hiskeliga färger, och fick en "övningsvigsel" och ett "övningsbröllop" med alla de inslag vi INTE ville ha på den riktiga dagen. Det var slöja och spets på brudklänningen, galna färger på brudgummen, brudöverlämning, dansbandsmusik, skippat gudsnack, konstiga löften och mycket annat under "vigseln"....
Våra värdar hade mailat alla gästerna, och det kom vänner och släktingar från olika håll. Tror det var ca 20 personer. Alla bevittnade detta med stor glädje :)
Därefter var det bröllopsfest i garaget. Allt var dukat i rosa och lila. T o m plastbesticken var rosa. Så fort vi försökte börja äta så skulle det antingen lekas en lek, sjungas en sång på melodin Fia Jansson/Turaller, eller så skulle någon hålla ett meningslöst tal - allt detta är saker som vi noggrant undvek under vårt riktiga bröllop :)
Nåja, det var inte alls synd om oss. Maten var jättegod! Desutom var flera av talen otroligt roliga. Vi bjöds på grillat med hemmagjord potatissallad, fetaostcreme, grönsallad och många andra saker. Bröllopstårta fick vi också - en rosa hjärtformad sak med rosa sockervadd lindat runtomkring. Hurv. Men den var god!
Min poäng? Förutom att berätta hur härliga vänner vi har så kanske det är ett tips till någon annan som ska ordna liknande aktiviteter. Det här upplägget var inte alls dyrt för deltagarna. Maken och jag fick en rolig kväll tillsammans, och släkt/vänner från alla håll dök upp och hade kul med oss. Vi fick dessutom skjuts hem efteråt, så båda två kunde dricka vin till middagen. Vad mer kan man önska? :D