• Duchess

Mösexa/svenhippa

Efter att ha läst många trådar här på BT om allt ifrån pinsamma aktiviteter på möhippor, strippor på svensexan, stupfulla brudgummar, 1500 kr i avgift för deltagarna mm så tänkte jag dela med mig av våra lite annorlunda erfarenheter.

Vi hade en inbokad tid med våra värdar/toastmasters samt andra nyckelpersoner torsdagen innan bröllopet. När vi hunnit prata igenom detaljerna så vidtog helt plötsligt vår kombinerade svensexa/möhippa!

Vi blev utklädda i hiskeliga färger, och fick en "övningsvigsel" och ett "övningsbröllop" med alla de inslag vi INTE ville ha på den riktiga dagen. Det var slöja och spets på brudklänningen, galna färger på brudgummen, brudöverlämning, dansbandsmusik, skippat gudsnack, konstiga löften och mycket annat under "vigseln"....

Våra värdar hade mailat alla gästerna, och det kom vänner och släktingar från olika håll. Tror det var ca 20 personer. Alla bevittnade detta med stor glädje :)

Därefter var det bröllopsfest i garaget. Allt var dukat i rosa och lila. T o m plastbesticken var rosa. Så fort vi försökte börja äta så skulle det antingen lekas en lek, sjungas en sång på melodin Fia Jansson/Turaller, eller så skulle någon hålla ett meningslöst tal - allt detta är saker som vi noggrant undvek under vårt riktiga bröllop :)

Nåja, det var inte alls synd om oss. Maten var jättegod! Desutom var flera av talen otroligt roliga. Vi bjöds på grillat med hemmagjord potatissallad, fetaostcreme, grönsallad och många andra saker. Bröllopstårta fick vi också - en rosa hjärtformad sak med rosa sockervadd lindat runtomkring. Hurv. Men den var god!

Min poäng? Förutom att berätta hur härliga vänner vi har så kanske det är ett tips till någon annan som ska ordna liknande aktiviteter. Det här upplägget var inte alls dyrt för deltagarna. Maken och jag fick en rolig kväll tillsammans, och släkt/vänner från alla håll dök upp och hade kul med oss. Vi fick dessutom skjuts hem efteråt, så båda två kunde dricka vin till middagen. Vad mer kan man önska? :D

• Svar på tråden Mösexa/svenhippa
  • fru nicco

låter kanon, det är ju det jag menar..(i en tidiagre tråd), roligt när man gör tvärtemot vad brudparet vill och kan tänka sej!! Kul, kul!! Minne för livet.

• Forsfors

låter verkligen jättekul!

• Fröken smultron

Låter som en kanonkväll! Jätterolig idé! Ni har fantastiska vänner.

• September mys

Vi ska ha en mösexa, tyvärr är det inte så många av våra vänner som intresserar sig inte ens tärnan...

• fru nicco

September mys! Är du bruden eller en nära vän tro.. trist att det är så dålig uppsluppning...mösexa kan va jättekul de me!

• September mys

jag är bruden
    och vi ordnar själva pga våra vänner inte känner varandra eller våra syskon (bestman + tärna) en liten skara blir vi ändå, men det känndes bara piss för några dagar sen när alla hade andra "bättre" planer..

• fru nicco

men om ingen angagerar sej, varför gör ni det då?? Det är ju NI som ska bli "hippad" och inte ni som ska ordna??
    Bjud er själva på en weekendresa istället med skumpa på rummetoch god 4- rätters på en herrgård för 3000:- istället!! KOlla in länken: www.countrysidehotels.se/hotell
    mycket härliga tips!!;)

• Duchess

September mys:
    Hoppas att ni, trots allt, får en bra dag att minnas! Det viktiga är ju faktiskt inte att man får en konventionell möhippa eller svensexa - det viktiga är att bröllopet och tiden runt det blir ett bra minne i efterhand. Och att man gifter sig med rätt person, men det är ju liksom självklart :)

• fru nicco

..när jag klickar på första länken kommer jag till en annan sida här på bt??

•  Miss Cee

Hahahah det lät jättekul!

• Duchess

Miss Cee:
    Ja, vem hade trott att jag skulle bli brudöverlämnad? :D

• September mys

läckert med en eld show hur fick ni tag i den som gjorde den??

• September mys

idag är det dags för oss, tärnan min syster var skit sur i går och ville inte längre komma... tillslut så ska hon komma en stund. vi blir 10 pers på go carten och 6 på festen inkl oss.
    skulle bara vilja blåsa av allt pga 13 nej, men ändå vill vi ju träffa dom som faktiskt tagit sig tid att komma för vår skull

• missZapon

Åhh vad roligt, ni ser verkligen hemska ut, med dessa färger och konstiga kläder

Men Åh så fina ni var på det riktiga bröllopet. Jag måste verkligen beröma dina ringar, de var verkligen snyggt tillsamans fast än de var så olika, orginella och riktigt snygga!!!

Underbart det måste vara att ha såna roliga och påhittiga vänner som använt deras fantasi, låter som om hela mösexa grejen var fyllt med massor av glädje och skratt!!!

• Duchess

missZapon:

Tack! Vi är verkligen tacksamma för att ha så goda vänner och släktingar... trots att de spökade ut oss på det där viset :)

Ringarna är vi jättenöjda med. Det är handsmidda palladiumringar. Extra stolt är jag över att vigselringen är specialgjord efter mina egna skisser :D

• September mys

ska kanske återkomma med lite possitiva nyheter... det vart faktiskt jätte kul

Svar på tråden Mösexa/svenhippa