• MissYellow

Vill ha tips på överraskelse-bröllop

Som rubriken lyder skulle jag vilja ha tips på utformandet av ett bröllop där gästerna är ovetandes om att ett bröllop ska äga rum. Någon som haft ett sådant (exempelvis bröllDOP eller liknande) eller varit på ett?

Jag och min sambo vill gifta oss men min sambo vill inte gifta sig i kyrkan. Ingen av oss är speciellt mycket för att "stå i centrum" och därför vill vi inte ha något stort bröllop. Jag vill inte bara gå till rådhuset och säga "ja", vill ha lite mer och därför känns det ganska bra med en borgelig vigsel samt att alla gäster (närmaste familj) är ovetandes om det.

Så tipsa på!

• Svar på tråden Vill ha tips på överraskelse-bröllop
  • MissYellow

Ingen som kan ge mig några tips och idéer?

• fru Vargtass

Jag vet ett par som hade överraskningsbröllop. De hade bjudit in till födelsedagsfest med oöm klädsel för lekar odyl. Tror inte att någon hade misstänkt bröllop.

• åsita

Jag tycker att ni ska öra det i samband med någon annan fest, dop, födelsedagsfest eller hitta på ett jubileum för vad som helst. Varför inte bara bjuda in till en höstfest eller sensommarfest?

• jessie2007

Det beror ju helt på när ni vill gifta er, och vart - en bekant till en bekant (hmm långväga det där ) gifte sig en midsommar och hade bjudit in familj och närmsta vänner för att fira midsommar ute på deras landställe. När de kom dit var det helt tomt förutom en lapp på dörren där det stod att de skulle följa stigen.... väl framme i en skogsglänta stod de tillsammans med prästen och väntade!! Efteråt var det sill och potatis mm. (knytkalas, så varje gäst hade med sig en rätt var)

Väldigt intimt och enkelt!

Lycka till

• Västkustvigsel

Bor ni i villa eller har möjlighet att låna/hyra lokal ..
    bjud in till kräftskiva och låt hela bröllopet gå i färgerna rött, gult och orange.
    Så klär ni er i dessa färger också.
    Du i någon fin klänning (kanske en ostronfärgad klänning eller 2-delat om du väljer en brudbukett i dessa färger) och han i byxor, skjorta och matchande slips.
    Vill du kan du ha någon blomma i håret .. ingen som anar något pga en enkel blomma.
    Sedan någon gång medan stämningen är på topp, så kommer prästen.
    För smiter ni iväg en stund .. ja då missar ni ju alla gästers överraskande miner och spontana kommentarer.
    Fundera ut vart ni skall stå så att alla kan se er under själva vigselakten.

• Västkustvigsel
    Hade visst lite bråttom att skicka iväg mina rader.
    Ni ville ju ha en borglig vigsel .. så byt ut prästen mot någon som är borglig vigselförrättare.
  • kentfantast

Jag hörde om några som hade en sensommarfest. De var i full fart med lekar där man skulle göra det som lekledaren sa; hoppa som en groda, smyga som en indian, gå altargången fram... Och där, mitt bland alla som parat ihop sig för att gå altargången fram skrider brudparet in, upp på trappen till väntande vigselförrättare och vigs! Roligt sätt, tycker jag.

• hedera

En riktig mumintrollenfest, dvs en fest i skiftet mellan sommar och höst, med lyktor i träden o hela kittet (om ni kan vara utomhus) är ju jätterolig och brukar få bra uppföljning av antalet inbjudna. Normalt kan man räkna med ca 75% av antalet inbjudna till en vanlig fest. Antingen vigsel när alla gäster ha anlänt och minglar omkring eller under festens höjdpunkt som förslagits tidigare. Rolig idé. Min kusin hade ett sådant men då var jag så liten att jag ej var med men det lär ha tagit gästerna med överrasking!

Svar på tråden Vill ha tips på överraskelse-bröllop