• karusell

Äktenskapsförord

Ska gifta mig om en månad och idag tog jag upp frågan om äktenskapsförord med min m2b.Han blev jättearg och tyckte det var onödigt. Jag har satt in runt 300.000 i vår gemensamma bostadsrätt. Pengar som jag ärvt efter min pappa. Sambon har inga större tillgångar men tjänar mer per månad. Vad tycker ni? Ska vi skriva äktensakpsförord?

Hälsningar från förvirrad blivande brud

• Svar på tråden Äktenskapsförord
  • Miamaja

Äktenskapsförord är jätteviktigt om man har olika mycket tillgångar när man träffas och om man har särkullsbarn. Då kan det bli jättetråkigt vid dödsfall. EX;
    :jag äger huset vi bor i och gjorde så när vi träffades. När vi gifter oss och om vi inte har äktenskapsförord, min make dör före mig, då ska hans barn i tidigare förhållande dela huset med mig. Inte vad jag vill. Men komplettera gärna äktenskapsförordet m ett testamente.

• Anneleigh

Vi har inga företag eller direkta tillgångar, men lägenheten är min och jag vill ha papper på att den är min om vi skulle skilja oss. Det är mina barn hem... SÅ självklart ska man ha äktenskapsförord

• Kristina07

Vi gick in med lika mycket i vårt hus så vi har inget äktenskapsförord, men vi ska skriva testamente eftersom vi har särkullsbarn.

• Rocked

Jag säger bara ett stort JAAAAA!!!!

• karusell

TS här: men hur går man tillväga? Min sambo tycker att det blir orättvist då han tjänar mer än mig per månad och då skulle han ju kunna spara och sen om vi ska skiljas kräva pengar av mig om han sparat mer än de 300.000 jag lagt in i lägenheten. Jag tycker det känns så jobbigt att diskutera detta med honom. Vad tycker ni om det? Jag tycker inte att hans argument håller riktigt.

• Rocked

Det bästa är nog att ni går till en advokat som kan det här. Då får ni det sagt till er helt utan känslor oxå. Han tänker ju bara på hur lagen fungerar.

• tindra!

Ja!

Jag tycker att det är jättebra, varför inte försäkra sig utifall.
    Du försäkrar ju dig mot allting annat hela tiden, inte för att du förutsätter och tror att du ska råka illa ut.

Men det kan ju vara klurigt om man tycker olika.

• mugglesfan

karusell: om ni nu när ni ska gifta er (och är lyckliga) inte kan diskutera det här och komma fram till ngt utan gräl så är det nog läge att skriva ett äktenskapsförord.

Om ni är gifta hela livet, så kommer det ju aldrig till användning

Men om ni skulle skilja er ngn gång så kommer ni ju def inte vara mer överens den dagen.

Gör som ngn ovan föreslog: gå till en advokat - de kan förklara för din M2B på ett sakligt sätt så att han känner sig nöjd också, tror jag.

• PennyJenny

Ni behöver sätta er ner och diskutera hur ni ser på er ekonomi över huvudtaget tror jag. Ska ni ha gemensam ekonomi nu eller ska ni ha delad? Ska ni lägga lika mycket pengar på era gemensamma kostnader eller lägga procentuellt mot inkomst?

Som jag ser det är man ett team, med en gemensam ekonomi. Lägg alla pengar i en pott och använd tillsammans. Spara lika mycket till båda, var delaktiga i alla större ekonomiska beslut. Men det är skilland på pengar man har med sig in i äktenskapet och det man tjänar sedan tycker jag.

Det är jättejobbigt att diskutera ekonomi, men gör det nu och dra upp riktlinjer för hur ni ska ha det, vad är ni bekväma med. För för eller senare lär ni behöva diskutera det och det blir inte roligare med tiden.

• Polarn&Pyret

Det är klart att ni ska ha äktenskapsförord! Prata med en jurist.

En liten tanke angående att du lagt in mer pengar i lägenheten: När jag och min sambo (har inte gemensam ekonomi) köpte vår lägenhet köte vi halva var. Jag stoppade in mer kontant och tog därmed mindre lån. Vi diskuterade lite med bankkvinnan angående detta, vad som hände om vi skulle separera (då utan att vara gifta). Hon föreslog att man kunde skriva en revers på skillnaden. Dvs - om du lagt en större kontantinsats, kan inte du ha ett lån till honom på halva beloppet? Du behöver ju inte kräva tillbaka det om ni inte skulle skiljas... Kan inte alls juridik, men bara en tanke.

• anne på grönkulla

Ja, skriv! Att ni är oense om det redan gör det mer nödvändigt. Gå till en rådgivare/familjejurist på banken. Där kan ni ju göra det till en del av ett större sammanhang och se till att han sätter av ett större sparande också t ex.

När vi köpte lägenhet (innan vi gift oss) så la min sambo (nu min man) in mer sparade pengar i lägenheten än jag kunde - han la nästan hela kontantinsatsen. Vi står 50/50 på ägande och lån. Då skrev vi ett papper på att han hade rätt till motsvarande större andel av vinsten om vi skulle sälja utan att investera pengarna i ett nytt gemensamt boende. Kan det vara en modell?

• BochB

Du måste helt enkelt försöka diskutera det m din sambo o försöka komma överens om ngt o som ngn sa tidigare diskutera ekonomin överlag.

Jag gifter mig våren -08 med min sambo från USA. Där är äktenskapsförord vanliga (åtminstone bland våra vänner). Min blivandes familj har mkt gott om pengar (egna framgångsrika företag bl.a.) o jag har hela tiden sett det som självklart att vi ska ha det, men min sambo vägrar. Vi får väl se vad hans familj säger, men mig spelar det ingen som helst roll.

Svar på tråden Äktenskapsförord