• WAX

Tackkort??

Gifte mig i lördags och det var en lyckad tillställning! Men min nyblivne man har en bror som är totalt socialt handikappad... Han är för snål för att ge presenter så så jätteöverraskade blev vi inte när han inte gav oss någon present (han gav heller inte vår dotter något på hennes dopdag heller. Tilläggas bör att vi alltid har uppvaktat honom på födelsedagar och jular).

Hursomhelst. Måste vi skicka tackkort till honom?? Av princip vill inte jag det eftersom han inte gav oss något att tacka för, men min man tycker det eftersom han läste en text i kyrkan (vi hade planterat den i handen på honom i princip). Hur skulle ni gjort???

• Svar på tråden Tackkort??
  • WAX

+Vi förväntar oss absolut inga dyra grejer, men åtminstone ett kort eller bara ett tecken på engagemang hade varit trevligt någon gång. Och helst på ens bröllop....

Eftersom det ju helt riktigt har byggts upp genom åren med liknande händelser (han får julklappar av alla men köper inte till någon, han förväntas bli firad på sin födelsedag men skiter i alla andras) så blir man bara så trött! Vi har flera gånger tänkt att nästa gång så ska vi minsann inte köpa nåt till honom, men sen kommer samvetet in och det slutar alltid med att det blir nåt ändå. Nåt år försökte jag med att vi inte skulle byta julklappar, men det tyckte han var en dum idé....Jag tror faktiskt inte att han fattar vad han gör utan han är bara helt enkelt socialt handikappad.

• WAX

Vi kommer nog förresten göra så som maria 070630 skriver och skicka ett kort och tacka för att han var där under dagen med oss. Även om det är frestande att skriva en pik, så tror jag inte att det gynnar någon av parterna.

• Fru 2009

men jösses, man gifter sig väl inte för att få presenter.

Man skickar tackkort och tackar för att de varit med och firat tillsammans med er, och dessutom läste han ju texten.

Fruktansvärt omoget (i mina ögon) att klaga på att han inte gav er någon present, och dessutom vilja ge en pik om det senare...

• scottishwife

jag skulle oxå ha skickat ett tackkort, jag förväntar mig inte presenter på vårt bröllop, vi har gäster som flyger in från england så jag tycker att det räcker att de är där MEN... ett grattis och lycka till kort kan man faktiskt kosta på sig även om man är emot presenter.

det låter dock inte som om han är emot presenter eftersom han förväntar sig att han ska få på jul och födelsedag.

SLUTA ha dåligt samvete och köp inte mer presenter till honom. om han ifrågasätter det så var ärlig, säg att ni alltid köper till honom men att han aldrig ger något tillbaka.

jag vet att det sägs vara bättre att vara en givare men varför är det alltid samma människor som får ge och andra bara tar och tar och tar

• WAX

Tack för de varma orden! Jag vet att det kanske är en löjlig och högst materiellt att tänka på presenter, men när det pågått i 10 år så tryter tålamodet.

• Fru 2009

tycker ni ska göra såhär:

skriv ett tackkort där ni tackar för att han var med och fira dagen.

Köp dock inte fler presenter till honom, det är ju ändå ingen mening om han aldrig, aldrig ger något tillbaka.

Bara en tanke...

• mrs Ella

Tackkort är till för att tacka för presenten (oavsett om givareen varit gäst på bröllopet eller inte).
    Du skall inte tacka någon för att de var där. Däremot skall gästerna tacka för att de fick komma (något många missar).
    Därför finns det alltså ingen anledning att skicka något tackkort.

• anne på grönkulla

Jag förstår känslan - och tycker inte ni behöver ge honom gåvor eller ge honom genomtänkt uppvaktning i fortsättningen. Tackkort bör ni som redan sagts skicka ändå - de är för uppvaktningen, inte bara för eventuella gåvor.

• Brud våren 2008

mrs Ella har en poäng, så'n är det enligt "Vett och etikett"-reglerna.

Jag skulle sänt ett kort ändå med tack för att han var med på er stora dag.
    Han uppskattar säkert att få ett bildminne (er) från den dagen, även om han inte har "gåvosinne".

• wife 2 be - been wife

Jag hade ringt hans bror och försäkrat mig om att han inte lämnat något presentkort eller något, så det inte av misstag åkt med bland presentpapper hihi

• Mrs H (fd 4:e Maj)

Haller med Mrs Ella men skcika ett kort anda och tacka for att hans narvaro och for att han laste en text i kyrkan. Sluta sen med att kopa honom julklappar och fodelsedags presenter. Om det ar svart kanske ni kan dra ner och bara kopa ett kort eller en ckolklad ask istallet.

• wife 2 be - been wife

Håller absolut med att ni borde skicka tackkort för att visa tacksamhet att han varit närvarande under er stora dag.

• Hästsson

Jag tycker det vore väldigt barnsligt att pika människan för att han inte gav present, fråga om han glömt den hemma eller liknande. Det är väl knappast ett tvång att ta med presenter till brudparet? Däremot skulle jag inte fortsätta att ge honom födelsedagspresenter etc, utan det skulle jag skippa. Skulle han säga/fråga något om detta är det ju bara att förklara som det är: att ni är less på att bara ge och inte få något tillbaka.

Svar på tråden Tackkort??