• jakegbg25

Åhhh;vad ska man göra??

Måste bara fråga:

Jag och min blivande ska gifta oss den 25:e augusti.Hennes ena tärna är dessvärre på andr sidan jorden och kommer hem den 4:e och har inte kunnat vara med och planera hennes möhippa, men så har hennes arbetskompis och barndomsvän tagit tag i saken,men så visar det sig att hennes vänner inte vill "ställa" upp på hennes möhippa,antingen är det för dyrt eller så jobbar dom eller så vill dom inte resa.Jag blir så arg att dom sviker henne, det är nu man vet vilka hennes riktiga vänner är.Har stor lust att avboka dom från bröllopet, någon som gjort det?eller vad ska man göra???

• Svar på tråden Åhhh;vad ska man göra??
  • mjr

jakegbg25:
    Jag hoppas din blivande får en bra dag trots allt. Min blivande man har stöttat mig nu efter hippan och nu ser jag fram emot bröllopet. Lycka till. Gifter oss den 18/8.

• it-brud

Jag hävdar fortfarande bestämt att man har rätt att tacka nej till en möhippa. Man har, hör och häpna, faktiskt rätt att tacka nej till ett bröllop också om man inte har lust att gå. Det är ingen plikt!

Men de som jag ser som mina riktiga vänner vill jag naturligtvis vara med och fira på alla sätt och vis, både bli bjuden på bröllop och på möhippor. Men OM jag av någon anledning inte kan/har lust så tänker jag tacka nej!

• jakegbg25

Rasberry:
    Om jag ska vara ärlig så tycker jag dom flesta ursäkter är dåliga...att som en vis människa skrev, att när vi lägger ner mycket pengar på en person så tycker jag det är en dålig ursäkt att man inte har råd tex.Även om det är en student eller arbetande.Nu kostar ju inte en möhippa flera tusen kronor/per person.eller att man måste arbeta, man kan ta ledig så lång tid innan.bara man vill,bara man vill

• Janna

Japp, det var flera på min möhippa, bland annat en av tjejerna som ordnade det mesta som jag inte hade bjudit på bröllopet..vi har inte hörts på väldigt länge så jag hade inte henne högst på listan men efter möhippan så ringde jag å bjöd henne på fika å sa precis som det var..så nu är hon väldigt involverad i allt helt plötsligt! Känns som att jag har fått en ny väldigt god vän!Visst, vissa hade väldigt bra ursäkter men vissa har inte ens bemödat sig till att säga ngt eller ens fråga hur det var, tex en barndomskompis som hade satt alla andra på pottkanten å lämnat återbud två dagar innan med skälet att hon inte hade råd - så gör man inte! Jag skulle föreslå att de två gör ngt med henne å sen möter upp alla andra för en middag hemma hos ngn där man tar hem mat, då kan fok bestämma hur mkt man vill lägga å det kan bli en väldigt trevlig avslutning för henne med en överraskning med alla som möter upp..?

• it-brud

Att man som brudpar lägger ner mycket pengar på sina gäster, så att man förväntar sig att möhippegänget och svensexegänget ska lägga ner lika mycket tillbaka tycker jag är helt knäppt! Om jag vill lägga ner hur mycket pengar som helst på mitt bröllop, på middan, underhållningen och allt sånt så är ju det MITT beslut. Det ska inte drabba mina väninnor. De ska inte behöva lägga ut en förmögenhet på hippa bara för att jag väljer att ha ett dyrt bröllop.

• Raspberry

Hmmmm....jag håller inte riktig med dig.

Naturligvis är det så att om man vill så är det mesta möjligt. Men då förutsätter det tex att man fått möjlighet att delta i förberedelserna så att man kunnat vara med och styra kostnaderna lite...

Dessutom är det väl inte så att man förväntar sig varken möhippa/svensexa eller bröllopspresent som någon form av återbetalning eller kvittning för det det "kostar" brudparet att anordna bröllop? Jag menar bröllop bjuder man till för att man vill gifta sig. Man lägger ner dom pengar man kan/vill. Det är ingenting som gästerna skall känna sig förpliktade inför.

Visst är det roligt om så många som möjligt kommer! Men det är ju inte riktigt upp till varken dig eller din blivande att granska vederbörandes "ursäkter" i sömmarna för att avgöra om dom duger eller inte...

• Zozo

Jag haller absolut inte med.. Vadda att ni lagt ut sa mycket pengar? Jag gar pa mina vänners bröllop för att jag vill dela den upplevelsen med folk jag älskar... inte för att jag ska visa mig tacksam för att man lägger pengar pa mig...

Jag FÖRSTAR att man kan bli besviken om inte alla vill eller kan komma pa bröllop/möhippa.. men jag tycker inte att man har rätt att kräva nagon slags "giltig anledning".. Det är ocksa en del av vänskapen, att inte kräva ngt av sina vänner utan vara glad för det de ger.

I ert fall är det kanske inte sa men mangamöhippor kostar faktiskt över tusen kronor och till det ska du räkna transport och ev övernattning.. sedan kommer bröllopet med present.. Det BLIR ända en viss summa som även gästerna ska lägga upp. Nu mäter man ju inte vänskap i pengar, men det kan spela in. Och vad gäller tid.. ja ibland far man faktiskt välja och det är inte alltid jag skulle lata en möhippa ga före allt. Ett bröllop kanske, men inte en möhippa.

• jakegbg25

It brud:

Vi kan nog lägga ner det här.

• Zozo

Och ang den andra punkten.. Jag skulle gärna gå på en väninnas möhippa även om hon inte hade kunnat komma pa min. Jag skulle heller inte tex avsta fran att bjuda en vän om jag hade stort bröllop och denna vän inte hade bjudit mig pa sitt familjebröllop..

• it-brud

jakegbg25

Gärna för mig, du verkar ju inte vara öppen för att andra har andra åsikter än dig ändå.

Men jag hoppas ändå att din blivande får en jättetrevlig möhippedag, och det menar jag verkligen!

• jakegbg25

Zozo

Nu är det inte kunnat komma, utan vill komma som det handlar om, men vi lägger ner detta

• Zozo

jakegbg25..; Ta inte illa upp bara för att vi alla inte tycker lika som du. Det är bara det att när man sitter där mitt i planeringen innan bröllopet sa är det väldigt lätt att bli lite blind och att inte tänka pa att det finns ett liv efter bröllopet och vänner som kommer att följa en länge längs vägen. Försök fokusera på det positiva istället för att göra nagot litet till en stor katastrof som skulle kasta trist ljus pa bröllopet...

• Raspberry

jakegbg25

Jag menar inte att låta "bitchig" men det är bara så jag resonerar.

Rent konkret tycker jag, som jag skrev i ett inlägg innan, inte att du skall ta upp detta med din blivande. Låt henne ha trevligt med dom som kommer

Janna kom med ett bra förslag; alla behöver ju inte vara med hela dagen utan kan tex möta upp för middag på kvällen.

Men också, det är inte ditt jobb att fixa möhippan. Jag förstår som sagt att du är mån om din tjej och vill att hon skall ha roligt. Men överlämna det åt hennes vänner, du har väl nog med grejer kring bröllopet att fokusera på. Brukar liksom vara så för oss brudpar

• jakegbg25

Hahaha

Jag är mycket öppen för andra åsikter

• mjr

Oj så mycket snack det hann bli på denna tråden. Jag menade verkligen inte att man ska lägga ner en förmögenhet på en hippa,(på 500kr kommer man rätt långt om man är några stycken) men om "vännerna" inte ens "bidrar" med sig själva så blir jag putt.
    jakegbg25:
    Nu har du väl fått tillräckligt med åsikter och att din tjej får en bra dag. :0)

• jakegbg25

mjr

Precis, det gäller att bidra med sig själva bara, och man kommer ju mycket långt med 500kr, ju fler man är desto mindre behöver man lägga.Vi får se vilka som kommer på min svensexa,hör av mig

Svar på tråden Åhhh;vad ska man göra??