• zzam

Permanent hårborttagning

Jag har följande problem: Jag vill ha hårlösa armhålor, och mindre hår vid bikinilinjen än jag har naturligt. Jag vill helst lösa det en gång för alla men har för ljust hår för att det ska gå att använda laser. Visst finns det något sätt att göra det med el eller så? Eller nåt annat som fungerar på blondiner och inte behöver göras om hela tiden?

• Svar på tråden Permanent hårborttagning
  • Gosegrisen

Elos och IPL är inte samma metod. Elos är en vidareutveckling av ipl och laser. Den är säkrare och mer effektiv men samtidigt mer skonsam mot huden och därmed mindre smärtsam. Den tar bort allt hår med pigmentering där håret är synbart mörkare än huden, alltså även ganska ljust hår. Det krävs 6-8 behandlingar för ett färdigt resultat och fler om håren är mycket ljusa.

Att färga håren fungerar inte. Grunden i själva hårborttagningen är att håret värms upp tills dess att hårfoliklen förstörs. Med både IPL (ljus) och Elos (ljus och radiofrekvens) är det pigmentet i håret som är "målet" för energin. Ett färgat hår har bara pigment ovan huden - alltså blir roten inte varm och foliklen förstörs inte.

• tattar-Emma

Gosegrisen, vad menas med färdigt resultat?

Menas det att tex benet måste behandlas 6-8 gånger för att alla hårstrån ska försvinna, eller att varje hårstrå måste behandlas 6-8 gånger?

Undrar därför att jag skulle vilja ta bort ett tjugotal hårstrån bara, såna som jag noppar med pincett annars, och då kanske det räcker med en enda behandling?

• c_t

6-8 behandlingar för området du vill ta bort håret på-

Håren har olika växtfas och det är bland annat därför som det krävs upprepade behandlingar på samma område. Vanligt vis väntar man ca 5-6 veckor mellan varje behandling beroende på hur snabbt ens hår växer

• Gosegrisen

Det är bara när håret är i sin anagena växtfas när det behandlas som det försvinner. De hår som är i de andra faserna kommer igen. Man räknar med att det krävs ett visst antal behandlingar för att man ska "träffat" alla håren i rätt fas. Antalet är givetvis individuellt men brukat vara runt 6-8... Om håren försvinner snabbare är det ju bara ett trevligt plus i kassan.

• Gosegrisen

Och de hår som är i rätt fas vid behandlingstillfället försvinner efter den behandlingen.... Tyvärr kan man inte veta vilka hår som befinner sig vart i växtcykeln.

• tattar-Emma

Ojdå... då är det kanske inte värt pengarna om man inte ska behandla ett större område?

Är Elos jättemycket bättre än andra metoder? Depi-Flash som jag googlade förut idag verkar vara billigare, är det tillräckligt bra? Är lite tveksam till att betala kanske 6000 kronor för att Elos-behandla ett så litet område.

• c_t

Det är värt varenda krona!
    Jag betalar för tiden inte området, på så vis kan du behandla fler områden om du vill.

• tattar-Emma

Det kanske vore nåt iofs...

Skulle också kunna tänka mig att tunna ur håren på benen, inte ta bort allt men lite. I vilket fall går det säkert inte att ta bort alla mina hår, de flesta är väldigt ljusa, men det är ju de mörka jag stör mig på så :D

Ska nog läsa på mer och sen slå till efter nästa löneförhandling! Och försöka hitta en klinik nära mig.

• zzam

Lisa1: Som jag försökte säga så är håret ljust, knappt mörkare än huden, varför jag fått höra att det inte går att använda IPL.
    Hoppades att det skulle vara fullt av blondiner här..

Elos verkar vara något att titta vidare på, även om jag är rädd att det kan vara ett gränsfall för det med. Annars är det väl epilering som gäller som picolina skrev. Det känns sådär lagom mysigt när man läser saker som "...håren förvandlas till lut" bara...

• karo76

Jag har också kollat den och de säger att det finns en laser typ kallad NdYAG laser som tar bort ljusa hår, osäker men jag tänker prova någongång.

• pickolina

zzam - "Epilering" är bara ett samlingsnamn för hårborttagning.. Det var därför jag tänkte att du kunde söka på det, för att få upp lite olika metoder...

Svar på tråden Permanent hårborttagning