• nz-brud

Äktenskapsförord???

Med risk för att vara en riktig romantik-mördare vill jag fråga hur ni tänker om äktenskapsförord...

Jag har sparat ihop lite pengar genom HÅRT arbete. Det rör sig inte om några astronomiska summor, men ändå... Min blivande har inte några pengar eller andra tillgångar med sig in i äktenskapet alls, egentligen. När vi nu gifter oss om några veckor blir mina pengar "giftorätt", och därmed har maken rätt till 50% om äktenskapet upplöses (vilket jag ju hoppas att det aldrig någonsin kommer hända).

Jag tycker egentligen att det skulle kännas bäst att ha en äktenskapsförord, men samtidigt känns det extremt oromantiskt att begära det. Vi har pratat löst om det innan vi började planera för bröllopet, och blivande maken tyckte att det var okej om jag ville ha det så...

Men nu undrar jag: Hur vanligt är det med äktenskapsförord idag? Hur har ni löst det? Kan man skriva ett eget avtal och sen lämna in till tingsrätten eller är det bättre att anlita en jurist?

Vill verkligen inte gå och fundera på sånt här när jag är kär och lycklig och ska gifta mig med världens underbaraste man om några veckor... Vill inte tro att vårt äktenskap någonsin ska ha ett slut, men det är väl så alla tänker?? Och hur många bittra skilsmässor sker ändå??

• Svar på tråden Äktenskapsförord???
  • 071023 2

Wicks

Självklart ska man skriva äktenskapsförord! Det är inte så smart att skippa det. Även om man hoppas på att det är vi för evigt så vet man aldrig vad som händer i framtiden.

• Brud i Thailand....

Vad bra att någon tagit upp det. Jag har också haft mina funderingar och vi har pratat lite löst om detta. Som sagt, det rör sig inte om mycket och vi vill ju verkligen leva ihop resten av livet, men att slippa strulet om den dagen, ta i trä, skulle råka komma.
    Kan man inte själv skriva något som bevittnas av någon på banken eller måste man göra på ett speciellt sätt?

• jocelyn

Det finns jurister på banken som kan hjälpa er fixa det här för en väldigt överkomlig summa. Då får ni hjälp så att formuleringen blir korrekt.

• MKD

Jag tycker att det är en bra idé o skriva äketskapsförord. Det är ju som alla "kontrakt" det är först när det blir problem man behöver dem, men man måste skaffa det när man tycker man behöver det minst. Kan bli bra mkt krångligare UTAN ä.förord..

• PennyJenny

Om den ena parten har pengar/egendom som de tjänat in eller ärvt (eller hur de nu har fått de) innan man träffades så tycker jag att det är klokt att skydda de pengarna genom äktenskapsförord. Jag ser det inte som oromantiskt, det är att blanda äpplen och päron. Jag köper ju inte en bil och struntar i att ta försäkringen för att det förtar känslan av den nya bilen. Ett äktenskapsförod är en form av försäkring. Skulle vi gå skilda vägar så är den saken redan avklarad. Varför har jag mer rätt till hans pengar som han tjänade långt innan vi träffades bara för att vi är gifta? Vi skriver ju inte (det är nog inte så vanligt här heller) om pengarna vi tjänar under äktenskapet. Jag tjänar mindre än honom, men vi skriver ju inte äktenskapsförod om att han vid en skiljsmässa ska ha rätt till större del av vårt gemensamma hem och dess innehåll eller de pengar vi har sparat ihop tillsammans. Bara de som han redan hade innan.

Och bättre att skriva ett äktenskapsförod och sedan häva det med tiden om man vill det. Man kan oxå om man vill vid skiljsmässan skänka delar av det som står i äktenskapsförodet till den andra hälften om man nu är så bra vänner och det känns rätt.

• pudan

Jag har mycket svårt att förstå varför ett äktenskapsförord ska betraktas som att man nästan förväntar sig att äktenskapet ska gå åt pipan. Bara för att papperet ligger där hos Tingsrätten innebär det ju inte att äktenskapet är närmare skilsmässa?

I vårt fall var det inget alternativ att inte skriva ÄF då vi har varsitt företag och dessutom ärvt många saker som vi absolut inte vill "riskera" går över i "fel" släkt vid en eventuell skilsmässa. Det rör sig om saker som gått i släkterna i flertalet hundra år och jag kan inte se något sniket med att vilja skydda dem.

Som jag ser det är ÄF ett led i att försöka upprätthålla en respekt för varandra och framför allt för den tid man levt ihop och den kärlek man en gång känt om det skulle gå till skilsmässa. Jag tycker mer att det är ett uttryck för att vilja minska den sorg som en skilsmässa brukar föra med sig - både för de ingående parterna och ev barn än ett steg mot skilsmässa.

Vi gick till en familjejurist och han här även skrivit våra testamenten. Innan vi har barn vill vi att vissa av våra respektive ägodelar går tillbaka till våra föräldrar/syskon och inte till varandra.

• 2008brud

Instämmer helt med Pudan och JennyPenny ovan; väldigt bra skrivet.

Vi kommer att skriva äktenskapsförord när vi gifter oss, utan tvekan. Främst därför att den ena av oss har mycket större tillgångar än den andra. Tycker inte alls att det känns oromantiskt utan snarare väldigt förnuftigt. Och det ska väl inte kännas som man gifter sig med den andre "för pengarnas skull"? För vår del är detta helt ett gemensamt beslut - inget som var onaturligt att ta upp.

Hittade denna länk om äktenskapsförord:
    www.dom.se/templates/DV_InfoPage____764.aspx

• minimupp

I mitt arbete ser jag tyvärr vad som händer när man inte har skrivit nåt förord utan bara lite löst sagt att jaja det löser vi om den dagen kommer, vi är ju vänner...

pfft säger jag om sånt, när den dagen kommer(om den gör det) är ni INTE vänner det kan jag lova. Så, för att underlätta och som andra redan skrivit ha en försäkring för framtida, eventulla, problem ska ni absolut skriva ett förord. Och jag tycker ni ska vända er till en jursit så att ni får dels rådgivning och dels ett proffsigt utformat förord.

Jag om och min m2b har enats om att inte ha ett förord av den anledningen att vi varit i lag så länge att allt vi har är gemensamt anskaffat. Det som jag har fått av mina föräldrar har de skrivit gåvobrev om så att det är min enskilda egendom genom det. Jag har även upprättat testamente åt mina föräldrar så det jag en gång ärver också blir min enskilda egendom.

Tycker att det är viktigt att pointera att om ni får större gåvor av era förädrar, se till att de skriver ett gåvobrev om det så att det blir er enskilda egendom, annars ingår även de gåvorna i en bodelning om det skulle bli så.

Jag tycker inte att sådana här funderingar förtar det romantiska/härliga med bröllopet, jag är en praktiker och inser att man måste tänka över de här sakerna också (sen blir man lite skadad av att jobba med det :))

• anne på grönkulla

Jo, jag har också sett för mycket effekter av när folk inte lämnar klara papper efter sig eller liknande situationer. Man gör sig själv och sina anhäriga en tjänst!

Vi har trots det valt att inte ha ett, då allt vi kan tänkas ärva antingen ska avyttras (dvs ingen släktegendom som ska behållas i familjen) eller ändå blir gemensam egendom - så vi går in med jämna villkor så att säga och det mesta tjänar vi och spenderar ihop, på boende och gemensamma aktiviteter/sparande.

• Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • fröken pixie

Vi har varit och skrivit äktenskapsförord samt testamente.

Vi gör detta då vi har med oss saker som vi vill "skydda" i boet samt att jag har barn sedan tidgare, s k särkullsbarn och vi har ett barn gemensamt. Känns jätteskönt att ha allt svart på vitt.

Tyvärr har jag varit med om en separation tidigare och då fått lära mig den hemska läxan att ens bästa vän plötsligt kan bli ens värsta fiende. Känns inget vidare att behöva skriva det i ett sånt här forum men så är det.

Jag tycker att man gör sig själv en björntjänst om man inte har sina papper iordning s a s.

• hedera

Ja skriv ett äktenskapsförord. Visserligen kan man skiljas som vänner. Jag o min ex tex. Han har pengar som jag känner att jag inte vill ha. Trots att han tjänat dem under vår tid tillsammans. Halva huset that's it! Känner jag. Men så behöver det ju inte bli utan man kan ju bli ovänner eller väldigt stressad över sin ekonomi och då bete sig på ett mindre bra sätt.
    Eftersom jag ju har ett halvt hus i en region där huset är rätt dyra tyckte min älskling att vi skulle skriva ett ÄF, så det ska vi göra den dagen vi gifter oss. (om jag har ngra pengar kvar. *fniss*) Dessutom är det så att jag har barn och då vill vi ju att, om det ev skulle hända ngt så ska de ärva mitt "halva hus"... Gå till banken och fråga. Om inte de har jurister så kan de säkert tipsa om ngn. Vet att när min mamma skrev testamente hos en jurist så kostade det ngr tusen ungefär.

• grannis

ett äktenskapsförord skall registreras hos tingsrätten, och det finns inga direkta formkrav på hur avtalet skall se ut..(formkrav finns dock på signatur och att det skall vara med ett aktuellt personbevis osv och att betala för registreringen) -så det är helt ok att på egen del formulera vilken egendom det är som inte skall vara giftorätt- utan vara enskild egendom.... (om man inte har råd med jurist kan man ju alltid ringa tingsrätten och be dem om lite vägledning)

Svar på tråden Äktenskapsförord???