• zasu

Billiga presenter ?

Vi har inte så god ekonomi kvar till det här med presenterna .. kan väl lägga totalt ca 1000:- på det .. o då har vi väl 9 pers vi ska ge till . Förslag på vad man kan ge ? Blir ju inte för så dyr peng .. men är ju tanken som räknas ..

• Svar på tråden Billiga presenter ?
  • A:s wife

Bjud alla på en god hemlagad tack-middag med vin och hela köret! om det är för många att ta samtidigt kan ni dela upp det i omgångar.
    det blir precis så dyrt som ni gör det, blodpudding eller oxfilé är ert val

• Anna_Sol

Jag förstår nog inte riktigt det här med att ge presenter till tärnor, näbbar och så.

Jag kommer betala min tärnas klkänning och den får hon välja själv på alla sätt och vis, förutom att den ska gå i vinrött. Jag kommer också betala hennes hår. Tycker faktiskta tt det är present nog, å andra sidan "kräver" jag inget av henne. Förutom att orka lyssna på mig och mitt eviga bröllopstjatter. ;)

• Raspberry

Nej det är väl inget "måste" med presenter till dom som hjälp till. Men det är ju en väldigt trevlig gest. Så jag förstår inte riktigt behovet att ifrågasätta. Att stå för sin tärnas klänning och hår skulle jag däremot också likställa med en gåva.

• Anna_Sol

Raspberry

Det handlar inte om att ifrågasätta. Men TS sa att de inte har väldigt gått om pengar, så jag tänkte bara vara tydlig med att en present inte är ett måste! Ibland får man som brud för sig att det finns massa "måsten", jag ville bara tydliggöra att presenter inte är ett sådant.

• Raspberry

Anna_Sol

Ok. Ber om ursäkt jag läste ditt inlägg helt fel.

• Jema 26/11-2005

Istället för en massa "småkraffs" (menar inget illa), så hade jag kört på att bjuda alla i följet på middag.
    Ni kan t.ex grilla, ha utelekar mm under kvällen.

Till den lilla näbben kan man ju köpa något fint som ni vet hon kommer att tycka om.
    Kanske; biobiljetter, smycke eller en CD-skiva.

• zasu

det blir inte konstigt o ge bort presenterna i efterhand då ? förväntar sig toastmadame, osv o få present på själva bröllopsdagen ? vet inte riktigt hur det där funkar . men hade varit skönt för oss om vi hade kunnat ta det efteråt ..

• missZapon

zasu - jag tror inte att de förväntar sig att få presenter ver huvudtaget! Så att de får det i efterhand är nog inte alls konstigt, utan kommer bara som en glad överraskning.

• Miamaja

Om ni nu överhuvudtaget ska ge presenter (ni hade ju dåligt m pengar) så tycker jag att det verkar jättedumt och knöligt att ni som brudpar ska hålla reda på dem och transportera den just den dagen. Dessutom skulle jag om jag var mottagaren tycka att det var lite pinsamt att få dem av brudparet på bröllopsdagen. Det är ju brudparet som ska stå i centrum och inte jag som ev tärna eller så. Jag har blivit tackat efter ett bröllop då jag fixade jättemycket med middag dukning mm men då blev vi bjudna på mat hemma hos brudparet och sen gck vi på konsert tillsammans (de hade gott om pengar) Trevligt, jag hade tyckt att maten räckte men skoj var det.

• Whirlie

När jag var toastmadame fick jag en liten kokbok om efterätter och glass. Jag blev jätteglad för jag hade inte förväntat mig någonting alls! En kokbok är alltid bra tycker jag, de är oftast inte så dyra. Om man känner de som ska hjälpa till så kan det ju ge en liten hint, t.ex. baka med örter, det spanska köket, medelhavsmat, vegetariskt, glass, efterätter, choklad osv. Finns i oändliga variationer.

Själva kommer vi bjuda på en hotellövernattning till de som hjälper till, eftersom man måste sova över och vi känner att de som ska sjunga, vara toastmadame och fota inte kan välja att komma (och alltså välja att spendera sina pengar på att sova över - även om de nog hade kommit ändå!). Sedan tror jag vi kommer ta praliner från samma ställe som vi beställde tårtan och få dem i en fin liten låda. Det är ungefär allt vi orkar *ler*.

• zasu

ok .. tack för alla tips tjejer ! ska prata med min m2bo höra vad han säger .

Svar på tråden Billiga presenter ?