• jagärsåkär

Önskelista: möbler

Jag har tänkt att vi ist för porslin o sånt önskar oss fina möbler. Vi bjuder över 100 gäster så tillsammans kan det blir jättefina möbler vi kan njuta av resten av livet ihop.

Tex kommer vi kanske önska oss en säng för 18 000 och en köksgrupp för säkert lika mkt.

Som gäst, hade detta känts fräckt? Konstigt? Dumt? Gästerna kan ju lägga vilken summa de vill... Men är det tråkigt för dem att deras present blir en droppe i havet jmf med sakernas värde?

• Svar på tråden Önskelista: möbler
  • zukigirl

Vet ni var ni ska köpa möblerna så kan ni ju önska er presentkort från den affären kanske?

• jagärsåkär

Kan säga att jag räknar med att folk lägger runt 500 per person, tror det är det vanligaste i vår gemenskapskrets. Så runt 50 000 i presenter gissar jag att vi får... Det kan bli fina möbler, vill mkt hellre ha det än porslin!

• jagärsåkär

zukigirl:

Ja det var så jag tänkte. Men tänkte att det vore kul för gästerna att se vilken säng de sponsrar, så vi väljer ut en specifik säng helt enkelt.

Men känns det tråkigt som gäst att betala säg 1000:- för en säng som kostar 18 000? Det är en så liten del av hela kostnaden...

• Joleen

Önska er presentkort då skulle jag föreslå så att de inte tror att de behöver köpa en säng för 18 000 kr/familj t ex.

Min bästa väninna och hennes man var på bröllop förra året hos ett par som hade en lista på nätet, inget de önskade sig kostade under 1500 kr och jag minns att de kände sig lite störda över det då de inte kände paret SÅ väl och mina vänner fick resa 30 mil och betala övernattning för att komma till bröllopet. Dessutom hade de klädkod mörk kostym så de fick båda skaffa nya kläder. Blev tyvärr en ganska dyr historia.

• MrsFellerA

Presentkort tycker jag låter bra...då kan folk bestämma summa själv, men fortfarande känna att det ger något "gripbart". Om ni vill kan ni ju meddela vilka möbler ni önskar.

Skulle inte se det som direkt konstigt. Många önskar sig ju pengar till en bröllopsresa och detta är väl egentligen samma sak. Och iaf jag skulle känna att jag hellre bidrar till något brudparet önskar och har användning av, än att försöka hitta något jag tror dem vill ha. Krasst kan man ju faktiskt säga så att pengar som pengar, oavsett vad man som gäst väljer att köpa som present så är ju pengarna man gör av med desamma, oavsett om man köper en kristallvas eller bidrar till en säng.

Hmm...blev kanske lite långt...hoppas nåt av värde framkommer ur mitt svammel.

• jagärsåkär

Jodå, det var bra svar!

Jag vill också undvika nån minimigräns för gästerna, vissa kan och vill säkert inte lägga så mkt medan andra lägger mer. Ville därför inte ha en massa dyra talrikar eller så.

Själv tycker jag det vore kul om m2b och jag sover i en säng vi fick av bröllopsgästerna genom livet och gör våra barn där! Och så har man liksom ett minne från bröllopet i hemmet, varje dag. Superfint tycker jag!!

• MrsFellerA

Jag tycker faktiskt oxå att det är en bra idé! Det blir ju verkligen speciellt och framförallt vet man som givare att gåvan man bidragit till blir använd... Finns det något tråkigare ätt ge eller få presenter som hamnar i ett skåp, i väntan på att slängas bort när tillräckligt med tid gått...

• jagärsåkär

MrsFellerA:

Håller med, man vet ju aldrig med dessa skålar och prylar om de verkligen blir till nån glädje. Vi köpte svindyrt porslin från en önskelista nyligen som hade tre ränder guld osv osv. Jag tänkte att sååå fint porslin använder man aldrig för tillfället kommer aldrig då det blir aktuellt. "ska vi ta finporslinet? Nä det kanske går sönder". Om nån fyller år glömmer man bort det, tycker att "det bara är ett litet kalas mellan familjen och då blir guldiga porslinet lite för mkt"

Och om man har nån superstor o fin fest där man hade kunnat ta fram det, då räcker det inte till alla gäster! Ofta när man fyller jämt o vill slå på stort bjuder man ju många.

Så jag tror stenhårt på användbara grejer!

• MrsFellerA

jagärsåkär:

Medhåll, medhåll! Finporslin är faktiskt helt onödigt! För som du säger, antingen är kalaset "bara inom familjen" eller så är det för många som kommer så att tallrikarna inte räcker. Ska man ha finporslin ska man ha typ 50 kuvert. Nä....tacka vet jag en enkel vit servis. Funkar till allt!

NÄ...då tycker jag faktiskt att en säng är en helt suverän bröllopspresent. Varför ska man alltid behöva önska sig konventionella saker som Orreforsglas, Fiskarsknivar eller muggar från Höganäs? Och faktum är att många blivande brudpar har bott ihop ett tag och redan köpt/fått allt detta "nödvändiga".

Svar på tråden Önskelista: möbler