• chiqitita

Dåliga lever värden, varför?

Är det någon som vet något om levern och varför en person plötsligt får dåliga lever värden fastän man inte dricker speciellt mycket?? Min mamma fick reda på att hon hade dåliga lever värden och vart beordrad att avstå från sprit i ett par veckor för att se om det gör någon skillnad. Men hon dricker typ bara ett par glas rödvin om helgerna och en drink någon enstaka gång. Inte mycket alls.
    Så vad kan detta bero på?? Någon som vet?

• Svar på tråden Dåliga lever värden, varför?
  • den lilla

Hm.. Mycket kan ju belasta levern, sjukdommar, mediciner, viss mat.. osv.

Sa inte läkaren vad det kunde bero på?

Alkohol är ju inte det ända som kan belasta levern..

• chiqitita

Nej, den här läkaren sa bara till min mamma att sluta med alkohol ett par veckor vilket jag tycker var konstigt då det kan bero på massa saker som du säger.
    Man får göra egen undersökning verkar det som och att komma hit och kolla är en hjälp på vägen.

• Marlean

DNA och alkoholintag. En drink per vecka kanske inte låter så mycket, men på en hel livstid blir det ju en del...

• lilla fideli

Hejsan!

Det kan vara massa olika saker, vet inte hur "höga" proverna var... Men om de var förhöjda behöver man ta nya prover t ex en vecka senare för att se att det inte var fel-värde. Låter som en amatör till läkare! Har aldrig varit med om att man tar upp alkohol som orsak så där första gången!!!

Sök ny läkare är mitt råd!!

/Lilla fideli
    (jobbat på övre-gastro-kirurgen i 8 år)

Svar på tråden Dåliga lever värden, varför?