När öppna presenterna?
Jag tycker att det här med presenter känns lite jobbigt. Vill egentligen knappt ha nånting men jag inser ATT vi kommer att få paket. När ska man öppna dem? Före/efter middagen eller...............? *hjälp*
Jag tycker att det här med presenter känns lite jobbigt. Vill egentligen knappt ha nånting men jag inser ATT vi kommer att få paket. När ska man öppna dem? Före/efter middagen eller...............? *hjälp*
Alternativ för presentöppning:
1. Ha lysning och öppna presenterna då.
2. Fota er innan vigseln och använd mingeltimmen (då ni skulle ha underhållit gästerna medan ni fotades) till att öppna presenter medan gästerna gör annat.
3. Öppna traditionellt mellan middag och dansen.
4. Ha brunch dagen efter och öppna då.
5. Öppna på tu man hand någon av dagarna efter.
...
Det enda som är ohyfsat är att låta någon annan öppna paketen åt er. DET är inte okej om man ska vara noga. Att brudparet inte öppnar presenterna med gästerna kan många tycka är tråkigt, men det är inte på något sätt "fel" att göra så.
..
Själva gjorde vi nr2. Folk sminglade, åt snittar, gick tipsprommenad, lyssnade på musik, skrev i gästbok, pratade etc. Ingen stod och tittade vid presentbordet, utan de gled förbi och kollade lite och fortsatte på annat håll. Ingen dö-tid, ingen behövde glo på en trist presentöppning, och det blev inget avbrott i festen. Tvärtom så var det en jättebra öppning på festen och folk fick en chans att mingla runt och prata innan vi tryckte ner dem på stolarna igen ;)
vi kommer att öppna dagen efter är såå tråkigt att sitta och titta på alla dessa paket, vi har inbjudit dom som vill vara med att komma hem till oss på brunsch lär ju ha massa mat över vi ska ha buffe
Vi kommer verkligen inte öppna inför alla...känns jättekonstigt ju. Vill öppna hemma i lugn och ro och skicka personliga tack till alla. Inte stå som en auktionsförättare och liksom visa upp allt.
Håller med alla andra, öppna INTE presenterna under festen utan dagen efter.
Det finns ingen som vill sitta och titta på presentöppning i 1-2 timmar.
Vi sov borta på natten och kl 15 dagen efter så hade vi samlat familjen samt de "involverade" (typ tärnor, toastmaster mfl) till oss, då åt vi lite tårta som blev kvar, svärmor hade fixat pajer och sallad och så öppnade vi paketen i lugn och ro.
Då kunde vi lugnt skriva upp vem som gett vad osv så det blev rätt i tackkorten.
Tips!!! Se till att någon är "paketansvarig" på festen, dvs tar emot alla. Skriv ett nr på paketet och sedan samma nr på ett papper där det även står vem det är ifrån. Alla har förstås kort på paketen, MEN de trillar ofta bort i frakten hem och vips så vet man inte vem det paketet var ifrån. Vi gjorde på detta sätt och trots att det som sagt blev en hel del kort som trillat loss så visste vi vem paketet var ifrån och kunde lätt para ihop de lösa korten med rätt personer och paket tack vare nr och lista.
Vi hade ju inte heller tänkt öppna själva, utan låta någon göra det åt oss under middagen. Miss Dee (hej på dig) tycker inte det är ok och jag vet att hon är noga påläst kanske ändrar vi på det. Men vi gifter oss först om ett år så vi hinner ändra oss.
Men fröken Pixie, jag har varit på bröllop där någon annan öppnade paketen åt bröllopsparet under tiden som gästerna påbörjade dansen. Det verkade inte som om någon tog illa upp. Själv tyckte jag det var smart! Man slipper ha en utdragen och (enligt mig) tråkig paketöppning inför alla gäster och ni slipper underhålla gästerna utan att ni är där när ni öppnar paketen (ni kan ju fortfarande fotas innan bröllopet)och alla gäster får dessutom se presenterna. Oj vad långt det blev!
Eksjöbrud: jag tycker själv att det känns som en bra ide. Att låta våra servitörer öppna paketen. Vi har som sagt "bara" släkten hos oss och vi är bara 23 stycken. Jag känner ju alla väldigt väl och VET att dom vill se innehållet i paketen.
Vårt bröllop kommer INTE att vara stelt och traditionsbundet, det var mycket tanken med att välja det lilla bröllopet. Ingen kritik åt stora med mycket tradition och regler.
Vi hade en som var ansvarig för present öppningen på festen hon skrev upp vad vi fått och av vem( bra att ha till tackkorten) sen stod presenterna på presentbordet så den somm ville fick titta tycker det kan bli lite långdraget att ha present öppning. Våra gäster var nöjda med att vi gjorde så och vi kunde titta i lugn och ro dagen efter funkade klockrent för oss
Men att inte öppna paketen själv skulle jag tycka var jättetråkigt! Det är ju roligt att öppna paket. Vi valde att öppna paketen dagen efter(själva), det var jättemysigt och man hann verkligen glädjas tillsammans åt alla fina presenter och fnissa lite åt sånt man helst ville "råka tappa i golvet" .Bra att kunna reagera äkta utan att ha en liten publik, det hade känts jobbigt. Som gäst tycker jag att det känns olustigt när det är presentöppning på bröllop eller dop. Alla har ju köpt present utifrån sina möjligheter på många sätt, ekonomi och smak tex, och det blir lite konstigt att nåt så personligt hamnar inför allmän beskådan. Personliga tackkort är ju dock ett måste om man öppnar dagen efter....tycker iaf jag.
Låt inte någon annan öppna paketen! Många lägger ner tid och möda på vacker inslagning, inte bara innehållet. Det är ohyfsat att inte öppna själv, tycker jag!
Det är ju ett dilemma att hinna med, men vi kommer att öppna dagen efter nästan alla sover kvar, förutom de presenter som tillhör de som åker på kvällen
håller helt med malla7. Precis så känner jag inför presentöppning.
På några av bröllopen där jag varit gäst har paketöppningen skett med vissa utvalda paket, det tyckte jag var ÄNNU värre; som att man hade kollat lite i presenthögen och hittat några man ville visa upp...
Vi öppnade på festen, efter tårtan, och det hade väl varit ok om vi hade haft festlokalen längre än till 01.30. Öppningen är det enda jag inte tyckte blev bra på vår bröllopsdag. Vi hade 50 gäster o kanske 20 paket. Det tog säkert en timma. Jag SLET upp de fina paketen för att hinna med alla, stressad över att hinna med brudvals o röjdans (vilket vi hann, "tack vare" att vi skyndade oss). Kändes inte värdigt att slita upp de fina paketen o själva hann vi inte njuta. Däremot skrev vår svägerska upp vad vi fick på en lista, så det blev bra.
Nä, öppna paketen i lugn o ro dagen efter och NJUUT! Tyvärr lite trist för en del av gästerna att inte se presenterna, men de uppskattar säkert mer dansen o festen!
På så sätt var gamla tiders lysningskaffe mycket bättre!!
Tant Brud, håller med dig!! Själv lägger jag ner mycket tid på att få paketet vackert och personligt och skulle bli ledsen om någon servitör stod och rev upp det utan att brudparet ens fått se det. Och det är väl ändå roligast att öppna paketen själv?
Vi öppnade paketen kvällen efter, helt ensamma hemma i lägenheten. Hade jättemysigt! Vi tog god tid på oss, hade tid att njuta av vartenda paket och kunde då noga skriva upp vem man fått vad av och sånt.
Kan säga att flertalet av våra paket hade en massa extra dekorationer på som vi har sparat i vårt album. Paket som gästen lagt ner TIMMAR på att dekorera!!
Hade vi låtit någon annan öppna upp de paketen så hade nog gästerna gråtit blod...