• kubcon

Gifta sig på nytt

Hej på er!
    Otroligt trevlig sida ni har här.
    Hoppas på att få lite tips av er.

Jag och min fru har snart varit gifta i 20år, vi var lite väl unga och dumma när vi gifte oss, det hela skedde i smyg utan släkt och vänner, det tog ganska hårt på framföralt våra föräldrar.

Min fru har länga viljat gifta sig en gång till och göra det kyrkligt med allt som hör till.
    Nu är det några år sedan hon pratade om det, så hon har nog gett upp! Då ser jag min chans att överraska henne med ett frieri.

MEN hur ska jag göra? Eller är det en dum/konstig idé att gifta sig en gång till? Kanske inget man brukar göra?

Men som sagt, hur ska jag göra, hur ska jag fria, ska jag bara köpa en ny vigselring eller även förlovningsringar? (har också varit prat om att hon skulle vilja, inte mycket kvar av dom)

Har hur mycket frågor som helst, men kom gärna med förslag och kommentarer om vad ni tycker om denna idé. Framför allt lite fina tips på hur man ska gå tillväga med själva frieriet och ringar.

/K

• Svar på tråden Gifta sig på nytt
  • Joleen

Hej,

Väkommen till BT! Jag tycker att det låter som en underbar idé! Om jag var du skulle jag köpa en förlovningsring (efter att ha rekat lite vad hon vill ha) och friat på riktigt, i Paris, Rom, Las vegas eller kanske på en båttur i skärgården och efter detta gemensamt planera bröllop till ca 6 månader efter. Har ni hållt ihop så länge så är det verkligen anledning att fira!

• FruÖlandstok

Det är väl jättegulligt!! Har man varit gifta så länge tycker jag absolut man kan "gifta" sig igen.. Förnya sina löften brukar det väl kallas i folkmun... Hade ni dessutom ingen fest förra gången så är det ju bara å slå till..

Jag tycker du kan köpa en ny förlovningsring till henne och sedan köper ny nya ringar till själva vigselcermonin sen tillsammans..

• Klurifax

I Sverige är det inte så vanligt med att "gifta om" sig om man inte varit skild emellan, men jag tycker du ska ringa församlingen och be at få prata med prästen där om att få göra välsignelse över äktenskapet och arrangera sen med allt runt om som om det var ett "vanligt" bröllop.

Köp nya ringar, spara de andra och om ni har var sin förlovningsring och en vigselring sen innan kan man "klippa upp" den och slå ut dem och göra ett vackert arnband av dem. På så vis sparas de med de gamla inskriptionerna kvar. (har själv gjort ett sådant av mina föräldrars ringar)

Lycka till!

• Kakan -07

Eftersom ni redan är gifta så blir det ju rent tekniskt inte en till vigsel, men ni kan ha en ceremoni där ni förnyar era löften och som till stora delar liknar en vanlig vigsel.

Jag tycker det låter jätteromantiskt om du vill "fria" igen! Vad gäller ringarna så är det svårt att säga. Trivs hon bra med sina nuvarande?
    Annars kanske du kan ge henne en annan vacker ring eller halsband kanske? Vid själva "frieriet" behöver du ju inte ha någon ring om du inte själv prompt vill. Tror nog att hon blir minst lika lycklig ändå - men de flesta kvinnor uppskattar nog kyld skumpa och ett fång röda rosor!

Lycka till!

• Blivande Mrs Charming

later jattefint! kanske ordna det pa er 20e brollopsdag? :)

• Mrs. 170307

Jag tycker det är en jättefin idé!

Vad jag har förstått så skiljer det sig inte mycket mellan ett "riktigt" kyrkligt bröllp och välsignelsen man kan få om man t.ex. gift sig borgerligt. Alltså, om man inte "vet det" är ceremonin rätt så lika. så varför inte köra på en kyrklig välsignelse med hela fadderullan, klänning, bukett, fest med tårta,...

Jag är principiellt för ett traditionellt frieri, romantiskt överraskningsfrieri med ringar och i stället för "vill du gifta dig med mig" kanske "låt oss förnya våra löften och visa världen att det fortfarande är VI" (eller så, du kommer säkert på något bättre ).

• silvera

Jag tycker det låter som en strålande idé! Vill själv förnya våra löften efter 10år eller så!

Ska bara säga att man inte kan gifta sig igen(om man inte är skild, förstås) men att man kan förnya sina löften i kyrkan.(hur många gånger som helst!) Som jag har förstått det, så är det inte mycket som skiljer en vigsel, ifrån en "löftesförnyning".
    Så ni har nog all möjlighet i världen, att få till er "kyrkovigsel" som ni vill ha den! Å ha en härlig fest efteråt...

Ringen är ju ganska viktig, så hon kanske vill vara med och välja ut den själv... Kanske att ni vill göra nya, egna ringar, med nedsmält guld ifrån era första ringar?

Ni har troligen en annan ekonomisk situation nu, än när ni gifte er förra gången, så det är ju bara ekonomin som sätter gränserna när det gäller bröllop...

Lycka till, och berätta hur det går!

• kubcon

Tack för alla underbara tips. Ska genas ta kontakt med en präst och kolla av hur man kan göra.

Vi va 18 år när vi gifte oss och som det nämndes så var ekonomin inte redo för nått större, nu har jag en liten sparslant som jag mer än gärna skulle använda till att uppfylla min frus dröm.

För att förnya sina löften så bör det väl inte vara några konstigheter med papper etc. som måste fixas?

Våra ringar var fina för många år sedan, men nu är det inte mycket kvar av dom, så nya ringar måste det nog bli. Bra förslag med att börja med förlovningsringar och välja en ny ?vigselring? tillsammans.

Tror ni att man hinner med alla förberedelser på 4 månader? Brudklänning, fest med vals, många gäster och allt där till är det som gäller, det ska bli en dag att minnas livet ut. Tänkte kanske en flaska skumpa, rosor och lite annat mysigt på midsommarafton för själva ?frieriet?, vad tror ni om det?

"låt oss förnya våra löften och visa världen att det fortfarande är VI" HELT UNDERBART!!!! Kanske du kan dikta till någon mer fin rad att komplettera med ;)

• Kakan -07

kubcon,
    jag tycker att dina idéer låter jättebra! 4 månader hinner ni på. Börja med klänningen, det är den som kan ta lång tid. Frieriet låter toppen!

• silvera

På fyra månader lär ni hinna massor!
    Det är bara att sätta igång på midsommar dagen!
    Det finns en bra planeringsfunktion här på BT, som jag själv har använt mig av flitigt. Man behöver ju inte ha allt som står i den listan, men den ger en bra vägledning.

När du friar, kan du ju ha inhandlat lite bröllopstidningar också... Vi tjejer
    gillar ju att bläddra i sådana...

• Blivande Mrs Charming

4 manader hinner ni pa!
    ah det later ju helt underbart! skriv garna o beratta hur det gick sen! :)

• Mrs. 170307

kubcon: Kul att du gillade mitt "frieri".

Hm, jag skulle kanske tillägga något i stil med:
    Min högsta önskan är att uppfylla din önskan om ett kyrkligt bröllop och utöka våra gemensamma, fantastiska minnen och upplevelser om ännu ett oförglömligt ögonblick att se tillbaka på (eller så).

Och ni hinner på 4 månader! Om man räknar ihop tiden vi investerade så kommer vi kanske upp i två månader. Vi bokade rätt så direkt det viktigaste (vigsel, festlokal, fotograf och beställde uppsydda kläder från kina), sedan gjorde vi inte mycket förrän kanske 6 veckor, två månader innan (mat och dryck, musik, dekorationer,...).

Jo vissta ja, vi skickade ut inbjudningarna. Men om ni gör det kanske två månader, 10 veckor innan räcker det med.
    Det kommer att bli jättebra!

• kubcon

Uppsydda kläder från Kina? har du lite mer info att ge om det?

• silvera

Jag beställde mina tärnklänningar ifrån www.1koo.com, men det finns andra ställen att beställa ifrån också. Det tog kanske tre veckor, så kom de måtttsydda, för en lagom peng...
    De har jättefina brudklänningar där, det är bara att välja och vraka!

• Mrs. 170307

Vi beställde min klänning från www.1koo.com. Den syddes efter mina mått och med allt (klänning + frakt) landade vi på 1400 kronor - och den satt perfekt.

Min mans kläder (en vit frockcoat med byxor, skjorta,...) beställde vi från ebay.com och för hela alltet betalade vi ca 1200 kr.

Svar på tråden Gifta sig på nytt