• Bosse And

Förlovningstips

Ja, nu börjar det bli dags för frieri. Hon skall givetvis inte veta något innan även om hon vet att det är på gång.

Vi är helt inne på ett väldigt klassiskt spår men skall det vara en sten i ringen eller skall den vara helt slät?
    Vad skall det stå i våra ringar förlovningsringar?

Tacksam för synpunkter...

• Svar på tråden Förlovningstips
  • MissLovely

Hej Bosse! Jag får vara den första som svarar på ditt inlägg. Grattis Till tanken på förlovningen till att börja med.

Vad tycker ni om att göra? Du får nog berätta lite om din flickvän för att jag ska kunna komma med förslag. Något jag alltid har tyckt är underbart är att förlovningen ska på någon sätt vara personlig. Skriv en dikt eller något annat som är riktat mot henne. Ge henne hennes favoritblommor.

• LindaBirgitta

Jag skulle nog välja en helt slät förlovningsring enligt gammal svenk tradition. Då riskerar det ju inte att bli fel och hon kan själv vara med och välja ut en mer speciell vigselring efter eget tycke och smak. Det mesta går ju att kombinera med en slät guldring.

Fast om du känner dig hyggligt säker på vilken typ av ring hon vill ha kan du ju köra den mer amerikanska varianten och köpa en ring med en stor sten i (eller kanske flera). Och sen kombinera med passande vigselring. Men då bör då som sagt var vara säker på vilken typ hon vill ha.

• Mrs H (fd 4:e Maj)

I ringarna ska det sta forlovnings datum.

Sjalv ville jag vara med och valja ring och tycker darfor du koper nagon billig ring (ex silver) som uppfyller det symboliska vardet vilket kan vara lika romantiskt.

• Klurifax

Vi förlovning enlig svensk sed har man "släta" förlovningsringar både man och kvinna. Med slät menas utan stenar. Vi bröllopet får kvinnan en ring till, oftast alliansring (flera stenar).

Enl. bla engelsk och amerikansk sed får kvinnan en enstans ring vid förlovningen och mannen och kvinnan "släta" ringar.

Nu är det allt vanligare att dessa traditioner blandas och/eller att båda får ringar vid båda tillfällen - med eller utan sten.

Så frågan är vad NI tänker på med "klassiskt"....

• Klurifax

och enlig svensk tradition står partnerns namn + förlovningsdatumet i ringarna. Vid vigsel får kvinnan ny ring med bådas namn och datum och mannen lägger till vigseldatum i sin ring.

• Fillifjonkan80

vissa guldsmeder har fina ettuier för frieri där det istället för en förlovningsring ligger ett extra vackert ringmått. Du kan då fria med det och har även en stund att mysa ihop och prova fram era storlekar tillsammans. Kolla på
    www.vigselring.nu/ringmatt/index.html

Lycka till! :)

• Bosse And

Tack för alla tips. Det går undan när nån väl svarar...

Jag vågar inte skriva för mycket här med risk för att avslöja något, man vet ju aldrig vem som läser.

Jag har i alla fall bestämt ringar nu men inte beställt dom. Mitt största problem är ringstorleken och vad som ska stå i ringarna. Jag kommer nog inte veta exakt vilket dag det blir i förväg och jag vill nog hellre skriva något eget än bara namn och datum. Vad gäller storleken hoppas jag att jag har en tillräckligt god uppfattning efter att ha kollat nån annan ring i skrinet... Om inte annat får vi helt enkelt justera den i efterhand.

• trul

Vill även tipsa om att göra ngt annorlunda och romantiskt till själva förlovningen.. Att få ett frieri drömmer tjejer om hela livet och man vill att det ska vara perfekt... Själv så förlovade vi oss i en luftballong i soluppgången...

Gör ngt oväntat och överraska henne, hon kommer bli jätteglad. Lycka till!

• Klurifax

trul
    Nja, _alla_ tjejer drömmer inte om ett "frieri" hela livet...

Men så tillhör jag ju inte heller den romatiserande skaran...

• mrs L?

Jag skulle vilja tillägga att en "frieri ring" kan vara bra. En ring, köpt eller lånad, som du bara använder när du just friar för att ni sedan tillsammans kan gå ut på stan och välja förlovningsringar.

Alla tjejer är olika........

• mrs L?

oj läste nog för fort......... det hade redan föreslagits

• Mr Jonkvist

Jag verkar väl vara den enda killen som svarat och jag har väl en lite annan syn på det hela.

Du har väl ganska bra koll på vad din tjej gillar för smycken i övrigt. Alltså gillar hon vitguld eller gult guld. Det är ju en ring som hon skall ha hela livet så tänk efter ett par gånger innan du bestämmer dig, jag vill hävda att det blir mer lyckat om du lagt ner tanke bakom det. Mitt råd är att du inte snålar heller, det är enklare och "billigare" om du köper rätt första gången.

Sen till tips om själva frieriet. Jag ville inte vara som alla andra och hetsa upp det med att ta med på tokfin restaurang eller åka ut på picnick, ja du vet dom vanliga så jag friade när vi stod mitt i förra flytten helt utan förvarning. Överraskande och hon han inte förberda sig på vad som komma skulle. Jag fick ett ja och sen tog vi fram skumpan, gifter oss 25/8 i år.

Hur som helst lycka till och gör det på ditt eget sätt inget är rätt och inget är fel. Det är det bästa man kan göra...

• Bosse And

Tack. Det där var precis vad jag behövde höra och det är precis så tankarna har farit runt i mitt huvud. Jag har beställt ringar nu och det blir inget namn och datum i utan något personligt. Dessutom vet jag inte vilken dag det blir... Det kommer att bli precis när det känns rätt.

Jag måste även säga att jag är grymt imponerad av det här forumet. Folk tar sig verkligen tid att sätta sig in i folks situationer och kommentera.

Stort tack!

• Utomlands-brud

Lycka till, Bosse And! Hon kommer bli överlycklig!

• Jens90

Det kommer sluta jättebra, Bosse!

Hur du än gör så kommer hon bli lyckligast! :)

Svar på tråden Förlovningstips