• brud 070901

Varför blir det lätt "lynch" stämning här på BT??

hej på er allihopa!!

jag måste få skriva av mig angående ett ämne som legat över mig på sista tiden och även bidragit till hur jag förhåller mig till BT i stort, nämligen det faktum att jag tycker att det lätt blir en sån hetsk stämning här på forumet.

jag syftar till det faktum att det när det startas en tråd som är lite upplagd för disskusioner, dvs där åsikter ofta går isär, lätt urartar till en hetsk och otrevlig stämning som jag och säkert många andra finner olustig!

varför är det så här?? kan vi inte ha konstruktiva disskusioner även om känsliga ämnen (menar inte att jag skulle vara nått föredömme här ) utan att det alltid blir två läger, de som håller med och de som inte gör det? för även om åsikter går isär så måste det väll gå att ge sin åsikt på ett lungt och sansat sätt utan att skuldbelägga den andra för det h*n tycker och tänker.

jag kanske är ensam om att känna mig lite osäker på att starta en ny tråd om sån som jag vet kan leda till onödiga påhopp för även om detta är ett anonymt forum så kan vissa inlägg forfatrande ha en sårande eftekt (i alla fall på mig).

jag undrar alltså varför det är så här??? detta är ju ett forum för vuxna människor och jag tror att alla skulle tycka att det vore trevligare att vara här om klimatet blev lite mjukare och man kände att man faktiskt vågar skriva vad som helst utan att riskera onödiga påhopp.

jag misstänker att denna tråd är just en sådan tråd ... men snälla tjejer kan vi inte försöka att hålla nivån på ett konstruktivt plan och faktiskt försöka utröna varför det lätt blir så här när det gäller ett sätt att utrycka sig med den anonymitet som finns här??

detta blev längre än jag tänkt mig... hoppas ni orkar läsa det ändå.

kramar till er allihopa!

• Svar på tråden Varför blir det lätt "lynch" stämning här på BT??
  • brud 070901

smartiz: ja eller hur!! hoppas att många ser denna tråd och kanske i alla fall börjar fundera på hur lätt det är att det misssupfattas även om man inte menade att var otrevlig och kanske avstår nån från onödiga inlägg som bara skrivs i provocerande syfte... nä, jag vet inte men det måste ju gå att göra nått åt eller hur?

• brud 070901

jag tror att vi skulle få mycket nytta av att bli mer som FL...

• MrsFellerA

Jag vill ha en falukorv på mitt huvud!!!! Skrattade gott, men i smyg...annars tror dem väl (mina arbetskamrater) att jag är smått knäpp som sitter och skrattar för mig själv framför datorn.

Det är synd att det ibland känns som om en annan åsikt inte kan mottas som just "annan åsikt" utan istället alltid blir "kritik". Som PennyJenny skriver saknar vi ju all annan form av kommunikationsmedel och då typ 93% av vår kommunikation är s.k. "non-verbal", så går väldigt mycket förlorat då man bara kan läsa andras inlägg och åsikter. Känner själv ibland att jag inte skriver ett inlägg, för att jag inte vill skapa debatt. Det är synd och jag tror att andra känner igen sig, vilket är mer synd för då kanske man förlorar massor av intressanta, nyttiga, inspirerande och kloka kommentarer.

• _Ninna_

Det kanske blir lite mera som FL sen när den där uppdateringen (som har varit på G att komma snart under det senaste året) är klar?

Sorry - kunde bara inte låta bli när det blev så serverat. *S*

Håller med om det TS skrivit. Men samtidigt så har jag märkt att det iallafall för min egen del oftast beror på missförstånd. Det är jättesvårt tycker jag att skriva så att alla förstår hur jag menar. Man ser ju inte ansiktsuttryck, kroppsspråk eller hör tonfallet och med bara en slät text framför sig så är det som bäddat för missuppfattningar. (Inte lär det ju bli bättre av att många av oss här är lätt hysteriska, överstressade blivande brudar också. *haha*)

• Skalaren

Jag kan hålla med till viss del. Men det kan storma ganska friskt på FL också, men skillnaden är att där finns det aktiva moderatorer som är aktiva på forumet. Många trådar stängs där för att tonen blir för hetsk.

Jag tror att lösningen till viss del på TS ä att människor som bara vill ha medhåll, startar sina trådar med -Så här tycker jag, håll med. Många startar trådar med en fråga, ungefär jag känner så här, vad tycker ni. Grejen är bara den att TS i kanske 95% av fallen bara vill ha medhåll. De har bestämt sig för vad de tycker (typ, svärmor är dun i huvudet), de är inte alls intresserade av motsatt åsikt. Ganska ofta kan man ju undra varför man frågar om man inte vill ha svar.

Ganska ofta (såklart inte alltid), kommer första bitska inlägget i en tråd från en frustrerad TS, som inte fått de svar h*n önskar. När första bitska kommentaren är lagd, är ribban upplagd och väldigt många har en benägenhet att följa efter.

• Klurifax

Jag håller fullständigt med Frantic!

BT är det forum jag känner att man minst får lov att diskutera på. Här ska man bara jamsa med och stryka medhårs, annars är man otrevlig! Oftast handlar det inte heller om att man uttrycker otrevligt utan bara om att man inte håller med.

• Soofia

Frantic du har helt rätt. Man måste faktiskt tåla att människor kan ha andra åsikter än en själv om man nu är aktiv på ett forum...annars är det ju ingen idé.

Personligen blev värsta angrepp när det startades en tråd som svartmåladeen butik i stan, jag slkrev bara att jag hade handlat där och varit riktig nöjd med servicen, och det dröjde inte länge före ett svar kom "Jobbar du där eller???"...Nej, men jag hade inte alls samma uppfattning som TS...

Nåväl, sedan är det ju detta med att man ofta blir misstolkad och att det är svårt att sätta på ord det man tycker ibland...

Men visst bara för att vi är Brides och brides2B behöver vi inte ha samma åsikt om allt!!

• Duchess

Håller helt med de senaste inläggen. Här finns väldigt lite utrymme för att säga vad man egentligen tycker.

Jag har avstått från att skriva svar på många inlägg av typen "Hej, den här ringen tänkte jag ha, vad tycker ni om den?". Ofta tycker jag att den är ful, men det är ju inte vad TS vill höra, utan hon vill ha dunkar i ryggen.

Frågar man vad andra anser så får man tåla mothugg.

• rocketqueen

Jag tycker mycket, mycket bättre om BT än FL, på FL tycker jag väldigt få kan diskutera sakfrågor utan att slänga in personliga angrepp och stämningen är riktigt hemsk. Jag tycker inte att BT är så farligt om man jämför med andra forum...men jag håller med om att ibland kan det bli lite hätsk stämning här också. Tyvärr skiljer inte folk på sak och person alla gånger och det är ofta då det strular till sig. Sedan tycker inte jag att det förekommer så mycket påhopp, bara folk som säger vad de tycker om ämnet och inte något annat. Skriver man i forum får man räkna med meningsskiljaktigheter, men dessa kan inte automatiskt likställas med påhopp. Så skriver folk heller ofta inte vad de menar, vilket ju bäddar för ganska så grova missförstånd.

•  Miss Cee

Jag håller faktiskt inte med alls, även om jag fullkomligt respekterar och köper att andra upplever det på annat sätt än jag i det här fallet. Jag är int eute efter att underkänna någon upplevelse.

Men JAG tycker snarare att BT är ett rätt vänligt och strukturerat forum, där det inte förekommer särskilt mycket som går över gränsen. Tvärtom tycker jag ofta att folk blir sågade för att de hävdar en avvikande åsikt, inte för att de är elaka. Jag upplever det som att bara för att man prata bröllop så får ingen tycka annorlunda eller säg aemot. För alla måste vara snälla mot varandra, och på typiskt svenskt maner så innebär att vara snäll att tycka exakt likadant...

Tycker att många är väldigt snarstuckna och inte tål att deras val blir ifrågasatta, och då undrar jag varför man lägger upp dem för åsikter på ett offentligt forum. Vill man inte ha kommentarer om något så bör man hålla sig till att fråga mamma. Frågar man folk generellt vad de tycker får man ta att man inte bara får de svar man vill ha..

Men som sagt, jag kanske är mera cynisk i det avseendet än man borde vara.

• Humma 11/8

Även jag har många gånger undvikit att "lägga mig i" en del trådar då jag vet att min åsikt, då och då, inte uppskattas till mer än en slagpåse...

Jag tar däremot inte åt mig på något plan bara tycker att det är tröttsamt och inte ett dugg utvecklande för någon med "ja-sägar-trådar"...

Sen ska vi givetvis hålla allt på en bra nivå, men när folk låter bli att tala dör forumet!

• MrsFellerA

MissCee:
    Inte alls cyniskt! Utan visar bara på en portion av sunt förnuft. Det känns som om man borde vara medveten om att alla verkligen ÄR olika och att man då borde förvänta sig att alla tycker olika om saker och ting. Man borde liksom vara beredd på andra åsikter än ens egna.

• PennyJenny

brud 070901>>>Nja, det är nog svårt. Jag tror att många gillar anonymiteten och avsaknaden av den sociala konsekvensen och använder ett forum för att få utlopp för sina bitchigare sidor ibland.

missuppfattningarna tror jag oxå är svårt att komma ifrån. Människan är van att kommunicera på många nivåer samtidigt med kroppsspåk, betoningar osv utöver orden man använder. Kanske blir det en förändring över tiden i takt med att man börjar anävnda dator för sin kommuication tidigare, men det vet jag inte. Kanske missförstår dagen tonåringar varandra lika mycket trots att de börjde chatta med varandra när de knappt kunde läsa och skriva.

Och att brudar ska bli ett mer avslappnat släkte - det tror jag är rakt omöjligt. ;)

Jag tycker att sådan här diskussioner kommer upp på de flesta forum vid något tillfälle. Tyvärr tycker jag mig se det i större utsträckning där det är mycket tjejer. Men ingenstans har jag sett någon lösning på det, det går i vågor som regel. Det bästa tycker jag är att själv inte ta åt sig så mycket, att inte läsa in så himla mycket i ett inlägg som man tycker är bitchigt så kommer man ganska långt.

• wife 2 be - been wife

Håller till fullo med Frantic och klurifax.
    Vad är det för mening att fråga om nåt om man inte får ärliga svar? Och JA jag är sådan i verkligheten oxå. Jag kan säga vad f.n har du gjort? Du ser ju inte klok ut. Provar någon något i ett provrum så ger jag min ärliga åsikt även om kompisen gillar plagget.
    - Den satt inte alls fint på dig. Ärlighet och rakhet varar längst. Jag tänker inte skriva om till massa fina formuleringar för att inte trampa någon på tårna, utan uttrycker mig som jag brukar i verkligheten.
    Ber du om min åsikt så får du den. Framlagd på mitt sätt!
    BT är väl än dock just ett diskussionsforum, där meningen är att man skall få ha åsikter och diskutera!?!

• littlepixiegrl - Mrs B

wife 2 be:

Jag håller med! Jag kan inte minnas att jag har skrivit något på bt, som jag inte skulle säga i verkligeheten, hoppas jag iaf! Had emin kompis sagt till mig att hon skulle gifta sig i skinnpaj och med en falukorv på huvudet så hade jag, utan tvekan, frågat om hon verkligen menade allvar för det låter ju helt vansinnigt!? (förmodligen även kallat hen ne koko...)
    Man ska inte ställa en fråga som man egentligen inte vill ha svar på, så är det bara. Alltför många inlägg ställer en fråga och ber om andras åsikter, när ts uppenbart (och det visar sig oftast ganska snabbt!) bara vill få snuttiga kommentarer om hur rätt h*n har, eller hur bra nåt är. Det är synd att man allt som oftast måste lägga till en "disclaimer" i slutet av en kommentar för att inte bli attackerad för en avvikande åsikt.

• Kronström

Jag håller inte med TS. Stämningen uppfattar jag som god. Jag tycker inte att BT ska vara till för peppa sådant som jag tycker är fel, eller att vi måste hålla ihop av könsmässiga aspekter.

Bröllop är inte bara roligt. Hälften av oss kommer snart, inom några år eller så, att vara skilda. Jag har personligen haft mer nytta av tydliga åsikter från BTare som gillat/ogillat vad jag funderat kring. Jag uppfattar antalet slaskiga inlägg som kanske 1 på 300, eller högst några om dagen. Och det är ju inte särskilt mycket enligt min uppfattning.

Men man måste vara tydlig med att skilja på att säga "du har fel" och "jag uppfattar att du har fel". Det är där skillnanden mellan hätskhet och konstruktivitet ligger, uppfattar jag det som.

Svar på tråden Varför blir det lätt "lynch" stämning här på BT??