När vi hade varit ihop i ett år eller så och lite löst pratade om bröllop så sa min blivande att han inte dirket drömde om bröllop och så. Jag blev först jättedeppig och trodde att med honom skulle jag aldrig bli gift. Men han förklarade att det var något han gärna gjorde om det betydde mycket för mig. Och det talade jag om att det gör det.
Vi flyttade ihop, pratade väl till och från om det, men hela tiden ville han vänta. Sedan genomgick jag en operation som gick ganska illa och jag hamnde på sjukhus i 80 dagar och han var nog periodvis orolig att jag inte skulle klara det. sedan följde ytterligare en tid då jag var dålig. Man kan väl säga att vi förlorade ett år på grund av det. Sedan köpte vi lägenhet förra våren och renoverade den och det var mycket med det. Vi pratade till och fårn om giftemål. Jag ville inte vänta längre, vi hade varit ihop i 5 år, och jag tycker faktiskt att det är tillräckligt med tid för att veta om man vill leva med varandra eller inte. Herregud, han var på sjukan hos mig varje dag efter jobbet i 80 dagar, vi köpte större lägenhet och pratade om när vi skaffar barn och så. Varför inte gifta sig. Han talade om att han ville att det skulle lugna ner sig först eftersom det varit så mycket de senaste 1,5 året. Jag har hela tiden sagt att jag vägrar vara gravid eller ammandes på mitt bröllop, han fyllde 35 i år och jag 34. Hur länge till ska vi vänta med barn tyckte jag. Det behövde inte ligga så långt bort tyckte han. Jag frågade gång på gång om han verkligen ville gifta sig, att han inte ångrat sig. Men nejdå, han ville gifta sig sa han, bara inte nu. Och där stod vi och traglade. Det känndes inte upplagt för mig att fria då, för jag var faktistk inte säker på att han ville.
Sedan var det väl bitvis oxå en romantisk flickdröm jag närde att bli friad till. Jag har inte haft något ordenligt förhållande innan detta men jag är en person som har behov av bekräftelse. Och av offentlig sådan. Jag vill oxå bli lite, som jag kallar det, klassiskt romantiskt uppvaktad, eftersom jag aldrig har blivit det. Min älskade är inte så bra på det, han visar sin kärlek på väldigt många andra sätt och är väldigt pussig och kramig offentligt, men jag ville faktiskt någon gång ibland få blir uppvaktad med rosor och en romantisk middag. Det här är något som med jämna mellanrum förorsakar gråt och tandagnissel hos oss för att jag tycker att han faktistk någon enstaka gång kan försöka att göra det här för min skull. Och jag tyckte, vilket jag oxå tydligt talade om, att ett frieri var väl ett lämpligt tillfälle. Vilket han höll med om. Men det kom ju aldrig. Och tillsammans med det jag skrev ovan så känndes det ganska jobbigt.
Det var en kombination hos mig. Hade det bara varit en romantisk dröm och jag hade kännt mig 100% säker på att han verkligen ville, då hade jag friat själv. Istället blev det en gemensam överenskommelse där han äntligen kläckte ur sig att han visst ville vara gift med mig, men helst slippa den form av bröllop jag drömde om. (kyrka, familj osv) Vilket ledde till en hel del förhandlande mellan oss för att komma fram till hur vårt bröllop ska se ut.
Så när någon frågar oss vem som friade säger jag alltid "ingen, det kom vi fram till efter långa och hårda förhandlingar". Med ett skratt, men det finns alltid ett sting i hjärtat över att han inte kunde sätta sitt sätt åt sidan för en gångs skull och ge mig det jag önskade.
Jag tror många som väntar på ett frieri är i sitsen av att de har klart och tydligt talat om att de vill gifta sig, killen har varit lite svävnade på målet och man lämnar det upp till honom att fria, så att han får ta nästa steg när han är redo.