• Kroppsnära

Varför faller man för frestelsen???

Har gått en vecka på diet nu som ser ut ungefär så här:

Frukost - lättfil & müsli
    Lunch: Minikeso, rökt kalkon (eller skinka, en köttbit, tonfisk), vitkål eller tomat
    Middag: Som lunch
    Kvällsmål: kardemummaskorpor, knäckebröd m. ost och någon frukt.

Det har väl flutit på - men så idag utan anledning slänger jag i mig 200 g japanmix utan att blinka! Det är hela 1000 kcal...Okej gjort är gjort men vad brukar ni göra för att hinna stoppa er själva?

• Svar på tråden Varför faller man för frestelsen???
  • 21/8-04

känner mig motiverad idag!
    ska nog fasen ta en stund på orbitrecken och en skön kvällspromenad. härligt väder hos mig idag!

• Kroppsnära

Okej känner att jag skall förtydliga mig lite.

Jag har under en längre tid räknat både kalorier, fettprocent samt antal gram fett/protein/kolhydrater. Och jag har legat på ca 2000 kcal (upp till 2500 kcal på en träningsdag)fördelat enligt följande: 30 E% kolhydrater, 40 E% Protein samt 30 E% fett vilket betyder jag fått i mig betydligt mer protein än "medelsvensson" samt att jag inte dragit ned på fettet så som många gör. Jag ligger dock lägre i kolhydratsintaget. Under diet kan jag gå ned ända till 1100-1200 kcal per dag - men fördelningen är den samma.´

Som lägst har jag vägt 64.8 kg till mina 168 cm med 21 % kroppsfett (normalt för tjejer är mellan 20-30 % kroppsfett). Vad BMI:et låg på brydde jag inte mig om eftersom den metoden exempelvis visar att tävlande i kroppsbyggarsporter skulle vara överviktiga. Ganska nöjd med det resultatet. Men efter många år av viktminskning och i kombination att jag fick en ny sambo och bytte till ett kontorsjobb har jag alltså lagt på mig 7 kg som jag nu vill få bort. Tanken var att göra som sist när jag fick bort dessa på relativt kort tid utan att sumpa en massa muskler.

Mitt syfte med tråden är som sagt att försöka hitta ett nytt knep när viljan inte längre räcker till. NÄr man ger efter för den korta njutningen av att svulla i sig onyttigheter utan att tänka efter ordentligt före. Helt enkelt att få lite inspiration och tips av vad andra använder för knep!

Själv försöker jag alltid tänka "Vad är värt mest? De här kakorna eller min målbild av mig själv". Det är inte alltid det hjälper som sagt - men mitt tips i alla fall!

• Kroppsnära

Har föresten fått hem en "lånehund" som jag ska gå på långpromenad ikväll med och skingra tankarna =)

21/8-04 --> Klart vi ska ta en kvällspromenad ute i den ljumma kvällen - med eller utan hund. Kämpa på! =)

• 21/8-04

absolut!
    Har precis blivit klar med mat, disk o allt. Ungar o gubbe ute med min svåger o hans 3 kids,kaffe o muffins klart till dem så nu ska jag ge mig ut i skogen
    På återskrivande=)

• 21/8-04

jag e tillbaka! sitter nu med en kopp kaffe o känner mig nöjd dagen har flutit på utan extremt sug efter "gott". Blev en muffins till kaffet men så har jag oxå varit ute o gått (o även joggat)ca 45 min underbart förutom att jag blev lätt biten av en mötande hund i armen Hur har dagen varit för er andra???

• Kroppsnära

21/8-04 -->Vad var det för hund?! Jaja du kom ut i alla fall och kan känna dig nöjd!

Dagens kost som följer:

Frukost: 2 skivor polarbröd fullkorn + 1 mosad avokado

Lunch: ca 120 g rostbiff, keso och sallad på vitkål, isbergssallad, tomat och purjo.

Mellanmål: 1 st TopHat - Tack GB för en glass med bara 100 kcal! Jämför med ett äpple som ligger runt 60-70 kcal.

Mellanmål nr 2: 1 tallrik youghurt + müsli och ett äpple

Middag: Som lunch

Motion: 45 minuters promenad i vanligt gångtakt med lånevovve.

• 21/8-04

ja det var en hund o ung kille jag mötte i skogen. hunden hoppa upp o nafsade till mig i armen, brände till lite, men när jag kom hem var det stort märke! idag är jag alldeles blå

• brudkronan

21/8-04: Gick det hål när hunden bet? Hundbett är riktiga bakteriehärdar, så var riktigt försiktig. Minsta tecken på infektion och du skall kontakta sjukvården, för du kan behöva antibiotika i så fall. Oftast kommer infektionstecknen under första dygnet. Minsta lilla om du inte vet om det är infekterat eller ej så ring sjukvårdsupplysningen - djurbett kan orsaka jätteproblem!!!

• 21/8-04

tack för omtanken!
    det gick inte riktigt hål men j**ligt öm i området omkring

• Kroppsnära

Torsdag idag. Lyckats riktigt bra med lite hjälp av värmen...=) Man är ju inte riktigt lika sugen på mastig mat just nu.

Vågen har stått på 70.5 kg sedan i tisdags.

Motstått frestelsen har jag gjort genom att försöka tänka på annat och promenera.

Okej...en TopHat till blev det igår. Skyller på att jag i alla fall räknade med kcal för dem.

• itzy

Lästa i någon annan tråd om en superbra grej att upprepa för sig själv när suget faller in, jag småäter JÄMT men har inte gjort det sen jag läste detta

"A minute on the lips, a lifetime on the hips..." ;)

• 21/8-04

Hahahaha det var bra!!!!

• cissig

Kroppsnära jag tycker tyvärr du verkar ha helt fel uppfattning om vilken mat som är bra.
    Du äter polarbröd till frukost.. bara för att det heter fullkorn är det inte bra. Det finns betydligt nyttigare bröd med mindre socker och mer fibrer. Du jämför tophat med äpple. Tror du kroppen blir gladare av all skit o socker som finns i glassen än den blir av ett äpple, fullspäckat med vattenlösliga fibrer och vitaminer, dock 30 kcal mer? Äpplet lägger sig knappast som fett, däremot tophat. Man kan inte enbart räkna kalorier. Man måste använda sunt förnuft också.

Det är inte konstigt att du blir sötsugen. Du svälter ju dig nästan. Ät mer grönsaker, mer fet fisk, mer nötter. Men håll igen på sockret!

Svar på tråden Varför faller man för frestelsen???