• Bruden 06

Någon som haft magsår?

Jag har nu i ett dygn haft fruktansvärda magsmärtor några centimetet över naveln. Inte hela tiden utan med ca 20-30 min mellanrum. Då hugger det till så jag tror jag ska gå av på mitten. Detta pågår i ca 5-10 sek.

Jag mår illa men kan inte kräkas.

Blir lite orolig då jag inte känner igen min kropp. Har haft magkatarr men det var inte i närheten av denna smärta.
    Någon som vet vad det kan vara?

• Svar på tråden Någon som haft magsår?
  • jocelyn

Törs inte gissa på sånt. Sök hjälp NU är mitt råd.

• brud_aug08

Låter skrämmande likt det jag har just nu... jag trodde att det bara var magkatarr men då jag jobbar på Kirurgen bad jag en läkare undersöka mig, konstaterades någon inflammation/magsårs-aktigt och jag äter medicin nu, så jag råder dig att gå till doktorn.

• tcelina

Hej!
    Jag tror inte du har magsår.
    Jag fick magkatarr första gången som 11åring, och får antagligen leva med det mer eller mindre hela livet.
    Fick magsår igen för 3 månader sedan, efter hektisk tentaperiod, med mestadels cigg, kaffe och nexium. Började kräkas blod en dag, och åkte genast in till sjukhuset. Mina smärtor är som syra som river upp magen inifrån, vilket det iofs är, men börjar bli bättre nu med rätt kost (endast kokad mat, inget kaffe, ingen juice, bara vitt bröd osv). Hoppas det har löst sig för dig!

• Miss Cykel

Sök hjälp!!!! Gör det innan det blir ännu värre och ännu svårare att bota!

Lycka till!!

• Sibbis

Du ska absolut gå till läkaren och kolla upp det, det verkar ju påverka dig ganska mycket. "bara" några cm ovanför naveln är lite för långt ner för magsäcken, den sitter snarare där revbenen möts. Blir det bättre om du äter? Magsår/-katarr lindras oftast av mat. Det vanliga vid såna besvär är att värken sitter i längre än vad du beskriver, men du kan lätt prova o se om du blir bättre av att tugga exv en Novalucol när det gör ont. De är helt ofarliga, o skulle det vara magsyra, hjälper det med en gång.

Är det alltid på samma ställe eller flyttar det sig? Blir det bättre av att du rör på dig? Är du hård i magen? Av vad lilla du beskriver gissar jag nämligen (jag är apotekare, så jag är inte helt ute o gissar :P) att det snarare är något som sitter i tarmen. Det skulle kunna vara så enkelt som luft, alltså gaser, de kan göra förfärligt ont om tarmen jobbar lite långsamt...

Är detta något som sitter kvar, ska du ABSOLUT kolla upp det, eller om du skulle få feber eller börja kräkas. Försök röra på dig och dricka ordentligt med vatten iaf.

Lycka till! (sorry för långt inlägg)

Svar på tråden Någon som haft magsår?