• amanin

förlovning först, sedan frieri?

Hur har ni gjort? Vi har nu varit förlovade i snart tre år, och pratat mycket om giftemål, hur vi vill ha det o.s.v. Jag tycker att det är dags nu, men tror inte att min sambo kommer att ta tag i saken då det inte ligger i hans natur. Ska man fria? Eller bara bestämma att nu gifter vi oss? Hur gjorde ni?

Det är ju jag som är mest intresserad av detta med planeringen av bröllopet, han har uttryckt att han inte har samma intresse utav att planera och vill att jag som är mer intresserad ska få bestämma alla mindre viktiga detaljer då jag har ett genuint intresse. Han bryr sig helt enkelt om att han får gifta sig, får ha en kul fest och åka på en hejdundrande bröllopsresa tillsammans med mig...

Så jag undrar helt enkelt, hur har ni gjort? Vem har friat, och hur, och har du som är tjej accepterat att det är du som fått stå för den mesta planeringen?

• Svar på tråden förlovning först, sedan frieri?
  • majsanna

Vi hade varit förlovade i ca fem år när min blivande friade till mig på vår 10-årsdag. Hade inte trott att det skulle bli ett frieri eftersom vi varit tillsammans så länge och dessutom varit förlovade länge, men det blev det.

Jag accepterar inte att bara jag ska stå för planeringen. Vi hjälpts åt. Som jag skrivit tidigare på BT: Det är inte mitt bröllop, det är VÅRT bröllop och därmed tycker jag att det är självklart att man hjälps åt i planeringen.

• Penne

Min pojkvän/blivande man friade, och nu är vi ju da förlovade fram till bröllopet nu i höst. Varför skulle jag acceptera att sta för det mesta av planeringen? Eller snarare, det skulle min blivande man aldrig acceptera att jag gjorde, det är ju vart bröllop som vi fixar tillsammans. Dessutom bor vi utomlands, jobbar massor och gifter oss i Sverige vilket gör att det är meckigt (men kul) att fixa bröllopet pa distans.

• Forsfors

För oss hörde förlovningen samman med att vi skulle gifta oss, så det behövdes inget frieri efter att vi förlovat oss. det verkar ju vara lite olika syn på det där. men förlovning är ju ändå traditionellt en för-lovning om att man ska gifta sig med varandra. sen verkar det som att en del ser det som en separat grej och att det inte alsl betyder att man ska gifta sig, och en del ser det som att det är en för-lovning, men att det behövs ett frieri för att sätta fart på det hela när det börjar bli dags. Vi var på det klara med att vi ville gifta oss när vi förlovade oss, men att vi ville vänta tills jag var klar med skolan, så det föll sig naturligt att låta det bli nu i höst, och då har vi varit förlovade nästan 4 år när det sker.

• Forsfors

och just det, en del förlovar sig ju efter ett formellt frieri, en del förlovar sig efter ett mer gemensamt beslut som kanske växt fram under en längre tid etc...det är ju så olika det där.

• Yllo

Efter att ha varit förlovade i fyra år så bestämde vi oss för att gifta oss. Nu har vi varit gifta i snart ett år och jag har ännu inte fått något frieri.

Visst hade det varit mysigt och lite romantiskt med ett frieri, men man klarar sig faktiskt utan

• ~L8~

Vi förlovade oss i november och för en månad sen bestämde vi tillsammans att vi ska gifta oss i juli.
    Vi hjälps åt med allt planerande och fixande med bröllopet.

• Bedbug

Vi började med ett frieri och var då, eftersom blivande maken sa ja, förlovade. Ringar beställdes den dagen och bröllopet började så smått planeras efter det.
    Nu är det bara en månad kvar tills vi blir herr och fru och vi har varit förlovade sedan 3/8-06.
    Men det är ju väldigt olika hur man gör. Känns det rätt så fria, vetja. :)

• Bedbug

Tillägg: I vårat fall är det inte jag som skött det mesta av planeringen utan vi har delat uppgifterna mellan oss.
    Jag hade inte pallat med en latmask som överlåter allt på mig. Då hade det nog inte blivit något frieri till att börja med... ;)

• Sillal

Jag vet några tjejer som friat till sina killar...För dom inte tar tag i skaen som dom kallar det..ler..
    Så det e inget fel..Bara jag som är lite gammaldags där..

Gör precis som du känner för..

• Hästsson

Inget frieri för oss, utan vi bestämde oss gemensamt för att förlova oss.

Planeringen delade vi ganska lika på, han tog vissa delar (kontakt med festlokal, bandet, buketten) och jag tog andra (inbjudningar, fotografen) och vissa gjorde vi ihop (bordsplacering, letade kläder). Funkade finfint!

• Zozo

Vi hade redan varit tillsammans i 13 ar och han fragade om jag ville gifta mig med honom.. och det ville jag ju! Eftersom vi ville ha ett sommarbröllop blev det nästan ett ar senare. Vi hoppade över det där med officiell förlovning och ringar, men vi var ju de facto "förlovade" i nästan ett ar.

Angaende planeringen sa gjorde vi mycket tillsammans även om jag tittade mer pa detaljer som dekoration etc. Maken kom dock igang pa riktigt först ett par manader fôre bröllopet.

• Zany

Förlovad är man ju när man bestämmer sig för att gifta sig så det är väl bara att tuta, köra och bestämma datum? :) Jag tycker att han borde ha en lika stor del i ansvaret, bröllopet är ju början på ert framtida gemensamma liv och handlar ju om tvåsamhet. Men om han inte tycker det är nåt vidare kul att välja färger så kan ni ju dela upp uppgifterna lite till den det passar bäst? Få honom engagerad! Så förstår han att ett äktenskap är att utföra lika mkt för förhållandet och hemmet som sin parter!

• Joleen

Min pojkvän frågade onm jag ville förlova mig med honom och jag sade ja. Efter detta började vi prata lite löst om bröllop och nu har vi kommit överens om hur, vart och när vi vill ha det, har dock inte börjat boka än. Jag har dock bestämt att jag ska fria till honom på ett lite annorlunda och roligt sätt innan vi börjar boka allt då jag vill ha ett frieri i baggaget så att säga. Ett JA!

• mi11a

Han frågade om jag ville gifta mig med honom (dvs han friade) eftersom jag då svarade ja var vi alltså "förlovade" (samma som det engelska engaged to be married). Knappt ett år senae var vi gifta.

Finns flera skolor när det gäller detta och alla gör som de själva vill.

Jag sällar mig till dom som tycker att förlovning och frieri som separata företelser är jättekonstigt. Att vara förlovad innebär i min värld att man har lovat att man ska gifta sig med varandra. Trolovade!

• mandarina

Jag väntade på ett frieri men det kom inget så då tog jag upp saken med karln och då bestämde vi det gemensamt.

• Tizzeltazz

vi bestämde datum samtidigt som vi bestämde oss för att gifta oss :)
    var inget frieri då eftersom vi lyckades bestämma oss att gifta oss vid ett av våra chattsessioner á ett par timmar på nätet och det efter bara ett par månader tillsammans och båda var uttalade bröllopsvägrare...jag vet fortfarande inte hur det gick till!
    iaf, sen dess har vi friat till varandra ett antal gånger när andan fallit på :)

• thalia82

Vi var förlovade i två år innan min pojkvän friade. Förlovningen pratade vi om, och tyckte att det skulle vara en fint sätt att fira de första 5 åren vi var tillsammans, och sen två år senare planerade han en mys-weekend. hade hyrt bil och vi åkte runt lite i västmanland och Uppland, innan vi kom till Uppsala, där han hade bokat hotell, och sen gick vi ut ooch käkade på samma restaurang som vi käkat på vår första alla hjärtans dag tillsammans. Sen gick vi på bio, och gick samma promenad som på vår första date. Utanför värmlands nation, nedanför domkyrkan (samma ställe där vi stått och hånglat i ett par timmar på första daten. ;) ) gick han ner på knä och friade. Jag hade hoppats på att han skulle göra, men knappast väntat mig.
    En jättemysig och romantisk helg. :)

• Novemberbrud07

Min M2B friade i NYC förra sommaren. Det var ett frieri & förlovning i ett. Han frågade ju om jag ville gifta mig och jag hade ingen aning om allt han hade planerat för denna dagen!

Vi bestämde dock först i februari datum för bröllopet som nu blir 10/11 2007 på Mauritius.

Jag gör nog det mesta av planeringen - mest för jag tycker det är roligt. Min M2B tycker inte det är så skoj att planera saker och jag är bara glad att få pyssla allt jag orkar! Det är ju olika i olika familjer!

Svar på tråden förlovning först, sedan frieri?