• Lilla Li

Min möhippa i helgen!

Jag blev grundlurad!

Jag får väl börja från början...

När vi började planera vårt bröllop så frågade hans familj mig om hur jag ville ha en möhippa. Jag sa att jag inte trodde att jag skulle få någon, eftersom jag egentligen bara umgås med en enda kompis och hon har inte så bra pejl på vad som förväntas av henne som tärna. Jag ville hellre ha en lugn kväll med bara henne. Hans familj sa då att jag såklart måste ha en hippa! Så jag tänkte att om jag får en hippa så kommer det vara för att hans familj vill ge mig en. Och så blev det. :)

I början av veckan så fick jag ett mail från min sambo där han sa att han fått billiga biljetter till ett genrep för en show på jobbet. Han jobbar på en mässa så det är inte ovanligt att vi går på såna saker. Jag tyckte det lät kul, det skulle vara kl 10 på lördagen. När jag samma dag kom hem från jobbet låg det ett upprivet kuvert på köksbordet som det stod hans namn på. Jag kollade inuti och där låg biljetterna till showen, jag dubbelkollade tiden och datumet och tänkte inte mer på det.

På fredagkvällen pratade vi om när vi måste gå upp och han sa att vi inte behövde vara där förrän 10:30, den första halvtimman var mest för att folk skulle samla sig. Okej, han vet bäst tänkte jag. Så fram emot 9:45 på lördagen kläcker han ur sig att showen är i Skövde - vi bor i Jönköping. Inte en chans att vi skulle hinna dit på 45 minuter! Så något irriterad på honom (för att han inte berättat att vi ska till Skövde och att vi därmed är sena pga honom) åker vi iväg. Vi hinner inte äta någon frukost utan han säger att vi köper nåt på vägen.

Så halvvägs till Skövde stannar vi på en mack och han springer in. Nästan direkt ser jag i backspegeln att hans mamma, lillebrors flickvän och hans syster kommer ut. Vad konstigt, tänker jag, att de är på samma ställe som vi - av alla ställen liksom. Hans syster öppnar dörren på min sida, jag tänker att det är ju fullt normalt eftersom hon vill hälsa. Då sätter hon på mig en ögonbindel och polletten trillar ner. Aha - möhippa! :D

De leder in mig i en bil. Jag hör snack om att det är två bilar och börjar genast undra vilka som är med. Under bilfärden kan jag urskilja en kompis röst samt min svägerskas röst. Sedan stannar vi efter ett tag och plockar upp en passagerare som jag hör är min bästa kompis och tärna. Då listar jag ut att vi antingen är tillbaka i Jönköping eller i Falköping, eftersom hon måste ha gått av tåget på någon av de stationerna.

Vi åker lite till och är sedan framme. Jag går ut och får av mig ögonbindeln. Det första jag ser är en stor skylt där det står Falköpings flygplats. Miljoner tankar flyger genom huvudet - ska vi åka nånstans nu då eller?

Jag ser mig omkring. De som är med är min svärmor, min sambos äldsta brors fru, hans yngsta brors flickvän, hans syster, min tärna och en till kompis.

Vi går runt en liten byggnad och då ser jag ett pyttelitet segelflygplan som står på gräset. Två gubbar går omkring och ser full i fan ut när vi kommer. De förklarar för mig att jag ska få flyga. I den där lilla! "Det är den största vi har," säger en av gubbarna glatt.

Jag får på mig en fallskärm (som de inte berättar att det är en fallskärm och säger inte hur jag använder den heller) och får sätta mig längst fram i planet. Man sitter som gjuten där, flygplanskroppen var lika liten som en sidovagn till en motorcykel ungefär. Tur att man inte har klaustrofobi! Jag frågar om jag inte ska ha en hjälm. "Nej de har kommit fram till att det inte är huvudet som skadas när ett sånt här plan störtar, så det är inte nödvändigt." Ja det känns ju tryggt...

Vinschen drar i alla fall upp oss på 500 meters höjd. Det kändes som att åka i ett pappersflygplan! Jag fick prova att styra också, urläskigt! Var uppe två vändor, totalt kanske 30 minuter. Hur kul som helst! :D

Sedan går vi in i flygplatsbyggnaden och fikar lite. Jag får en träningsflaska med alkohol - "det här är din bästa vän idag" säger tjejerna. :)

Sen åker vi vidare till en kurort i Falköping. Jag får en snygg (!) röd baddräkt som de sytt in två tvättsvampar i så att jag blir lite Pamela Anderson-lookalike. Skitsnyggt med en baddräkt som är så högt skuren vid höfterna också... Vi sitter i bubbelpoolen i några timmar, bastar lite och dricker vin. Jättemysigt!

Så försvinner min sambos syster och kommer tillbaka med en blond peruk som jag får ta på mig. En anställd på kurorten kommer in och berättar att jag ska få hjälpa henne att hålla i ett vattengympapass. Jag vill bara sjunka genom jorden... Att röra på mig inför folk är ungefär det värsta jag kan tänka mig, jag dansar inte och hatar allt sånt. Men men, glad i hågen och med lite alkohol i kroppen funkar det mesta! Så mina möhippetjejer hoppar ner i simbassängen och in kommer ett gäng på 5-10 främmande människor som ska delta i sitt vanliga vattengympapass.

Jag som aldrig gått på något sånt vet inte vad som förväntas av mig, så jag får ganska mycket hjälp från den vanliga instruktören. Vad snygg jag kände mig där i min blonda peruk och röda baddräkt med svamptuttar... "Det är bara en timma kvar!" säger instruktören. Åh, vad bra...

Då kommer det in en kvinna som säger att jag ska följa med henne. Tacksamt går jag därifrån och in på ett litet rum. Mjuk musik spelas och jag får lägga mig på en massagebänk. Jag får en kroppsinpackning, lite ansiktsmassage och hårbottenmassage. Ljuvligt!

Går och duschar av mig med de andra tjejerna och vi går till kurortens restaurang och äter gott. Ett fruktansvärt lyxigt fruktfat! :D

Sedan åkte vi hem till svärmors lägenhet i Jönköping. Det dukades upp godis, chips, dipper, grönsaksstavar, mögelostar, kex och jordgubbschampagne med jordgubbar i. Skål! Sen blev det Eurovision för hela slanten, och vi var alla ganska slut så det blev en lagom avrundning på en jättetrevlig dag!

Hoppas att ni alla får något lika kul som jag! :D Det var fantastiskt roligt. Nu återstår bara sambons svensexa... Han kommer nog hinna bli orolig att han inte får något - hans svensexa är inte förrän om två månader och vi gifter oss om tre. Hehe.

• Svar på tråden Min möhippa i helgen!
  • Lilla Li

Just det - jag glömde. När vi var hemma hos svärmor lekte vi "Vem vill bli Offas fru?" och så fick jag svara på frågor om oss/mig/honom. Jag skulle svara så som jag trodde att han svarat - busenkelt! (Känner vi varandra för bra då? ;)) Sedan läste de upp olika anekdoter och jag fick gissa vem av tjejerna som gjort vad. Urkul! :D

• MrsNyberg2B

Jag tycker det låter jättehärligt! Kurorten är ju suverän! Och segelflyg också, kan jag tänka mig.. Vad roligt att du blev så nöjd, när du inte ens hade tänkt att det skulle bli en hippa!
    Jag har ju en del av mina, som jag misstänker, anordnare i Falköping så jag kan ju hoppas på att jag hamnar där, jag med.. Annars tror jag nog det blir Jönköping som får lida - jag hoppas att det blir roligt, och det tror jag!

• novali

Haha :D Vad roligt det låter!
    Kula tt det blev en hippa ändå, du som inte trodde att du skulle få någon! Men kan aldrig vara säker. Jag är lika orolig varje fredagkväll när jag går och lägger i mig, ifall ifall...Blir jag hippad så kommer det säkert när jag minst anar det!

• Medeltidsbrud

gud vad trevligt och härligt det låter.
    Hoppas du får ett trevligt och vackert bröllop

• esposa

Lilli Li: Åh vilken underbar familj du kommit till och vilka fantastiska vänner! Det märks verkligen hur roligt du hade och hur mycket det betydde för dig

• Lilla Li

esposa: Ja det är verkligen en jättehärlig familj min sambo har. :)

• Shiliz

Lilla Li: Guuuud vilken lyckad möhippa du måste ha haft! Det låter jättekul. Sitter här och skrattar för mig själv =). Det var ju en välplanerad möhippa låter det som.

• Lilla Li

Shiliz: Haha ja! Jag blev så förvånad. De har planerat det i ett par månader. Jag trodde att det var hopslängt på en vecka kanske, att de lagt ner så mycket tid på mig. :) Jättekul!

• Shiliz

Lilla Li: Då känner man sig omtyckt förstår jag =)

Hur känns det när allt börjar närma sig nu?

• Lilla Li

Shiliz: Gött! :) Ska fixa kläder till honom och boka en bröllopsresa och bröllopsnatt också. Sen är det inte något stort kvar att fixa. Förutom festprogram, bordsplacering m.m... ;)

• PennyJenny

Gud så kul och mysigt det lät!

• Mrs Priftis to be

Haha, Pamela utstyrseln var ju underbar, lät kul hela dagen!!!
    Lycka till på bröllopet!!!

• Lilla Li

Tack alla!

Får se om jag kanske lägger upp en bild på mig från möhippan på hemsidan sen... Måste kontrollera korten känner jag - jag var ju inte direkt jättevacker... ;)

• Brud-2007

hihi låter skojigt!!! Men baddräkt... brrr
    Kram på dej!!

• Lilla Li

Brud-2007: Vi var ju inomhus kan tilläggas... ;)

Svar på tråden Min möhippa i helgen!