• Pumpkin

OT: Löneanspråk?

Ska ringa upp ett företag i Stockholm som jag varit på intervju hos. När jag var där lät de mycket positiva och det var i princip bara att de ville kolla mina referenser som gjorde att de inte anställde mig på en gång. Igår hade de ringt på mobilen när jag var på jobbet och jag tänkte nu ringa upp dem. Men jag vill vara lite förberedd utifall vi halkar in på lön och nu sitter jag därför och kollar lönestatistik så att jag vet vad jag pratar om. Tjänsten som jag skulle bli erbjuden (om det är därför de ringt) är receptionist med lättare ekonomiuppgifter (typ lite ekonomiassistent-light). Så här står det i HTF's lönekatalog:

*Receptionist, telefonist 17 900 - 20 100
    Tar emot besökare och gäster, informerar och hänvisar till plats, lokal och person, sköter in- och utpassering, kopplar telefonsamtal. I mindre verksamheter kan även andra arbetsuppgifter ingå, jämför med till exempel assistent.

*18. Assistent 18 500 - 22 400
    Sköter löpande ärenden (kontrollerar, kompletterar, registrerar, besvarar förfrågningar och liknande) inom något av områdena: administration, personal, ekonomi, redovisning, order, försäljning, inköp, lager, leverans och distribution, spedition eller motsvarande. Överlappning mellan några områden kan förekomma, speciellt inom små arbetsplatser eller verksamheter. Se även ?Handläggare, assistent?.

Tror ni jag kan begära en lön på 19000kr utan att verka helt knäpp?

• Svar på tråden OT: Löneanspråk?
  • Pumpkin

Nu har jag ringt! Fick dock inga riktiga besked utan han ville bara tala om att de fortfarande var väldigt intresserade och att de inte glömt bort mig, egentligen så skulle de ha ringt förra veckan. Men vi skulle höras igen den närmsta veckan om att jag eventuellt får åka ner igen och träffa lite mer folk och så

• Tittij

Vi anställde en sekreterare/telefonist/assistent i höstas och vi gav henne 21 000 i lön. Hon var ung och hade ingen direkt erfarenhet.

Gå ut högt, det är ingen som blir arg för det. Tycker de att du begär för mycekt så kommer de ju med ett motbud. Jag hade definitivt begärt mer än 19....

• Pumpkin

Ska tillägga att jag nu jobbar som telefonist/handläggare på ett callcenter i Norrland och tjänar 14000kr/månad, så det här är enorma summor pengar för mig

• Pumpkin

Enorma summor = 20000kr alltså

• Lilla Li

Alltså du ska alltid begära ca 2000-3000 mer än vad din lägsta gräns är. Gör inte som jag...

Jobbade på mitt första jobb i höstas. Fick utan vidare 23 000, trots att jag inte begärde mer än 21 000. Hur bra som helst tänkte jag, slapp jag löneförhandla! Nu när jag bytte jobb i vintras så sa jag "Ja nu har jag ju 23 000 så jag vill ju inte ha lägre än detta", eftersom jag redan hade jobb så ville jag ju inte sänka mig. Detta gjorde att jag tillslut landade på 20 500... Fatta vilken besvikelse.

Var modig! Tjejer är alldeles för dåliga för att stå på sig när det gäller sånt här. Det värsta som kan hända är att de säger nej till ditt löneanspråk, har de väl bestämt sig för dig så kommer de inte välja någon annan bara för att du vill ha för mycket betalt. Vill du ha 19 så tycker jag att du ska begära 21 000. Då kommer du förhoppningsvis landa på 19, kanske t.o.m. lite mer beroende på hur lönesituationen ser ut på just det företaget.

• Pumpkin

Hmm, pratade nyss med min mor. HON tyckte definitivt att jag var galen om jag trodde att jag skulle få 20'`.

• Snart Fru Seefeldt

Frågar man inte får man inte. Dom kommer ju knappast ge dig mer an du fragar efter.

Klart du ska försöka!

Typiskt svenskt att undervardera sig sjalv. Tycker du att du ar vard 20 och vill ha det sa fraga efter det. annars kommer du bara angra dig om du sen far jobbet och du inte far en loneokning.

• toastmastrarna

Kan du på något sätt kolla upp vad förra receptionisten hade?

Om du begär en högre lön så kommer du inte, precis som Lilla Li bli utan det jobbet ändå.

Och ja, vi tjejer är alldeles för snälla vad det gäller löneanspråk.

"Sikta mot stjärnorna och hamna i trädtopparna" än att sikta på målet och nätt och jämt kolla i mål... Eller hur?

Sikta på 20.000 eller mer, men glöm inte att motivera varför du tycker att du ska ha så hög lön. Sedan är det bara att visa att du verkligen är värd den lönen, när du väl fått jobbet.

Förbered dig med följande frågor:

1. Vad kan du? (tidigare erfarenhet)
    2. Vad gör du?
    3. Vad SKA du göra?

Lycka till!

• Lainan

Man ska inte alltid lyssna på den äldre generationen. 1000 kr för oss kan kännas mycket mer för dem. Stå på dig!

Själv lyckades jag förhandla mig till 4000 extra, på bara 8 månader... Men de hade inte gett mig det om jag inte begärt det.

• Pumpkin

toastmastrarna: Vad den nuvarande receptionisten har är oväsentligt eftersom hon är inhyrd från Manpower.

Men du har helt rätt - sikta mot stjärnorna ska man göra!

Lainan: Hehe, min mamma skulle dö om hon fick höra att hon är "den äldre generationen" (jag är 23 och hon 40)
    Men jag ska stå på mig! Jag vet ju att jag kanske inte får 20', men det är ju bättre att säga det än att kräva 15' - det verkar ju bara dumt

• Pumpkin

Snart Fru Seefeldt: Du har så rätt i allt du skriver!

• Skalaren

Det där med löneanspråk är alltid klurigt. Har hört att det allra bästa är om man kan få arbetsgivaren att först säga sitt "bud", men många vill inte göra det. Något som är bra är att kontakta den lokala fackklubben på företaget ifråga och förhöra sig om löneläget på företaget. Det kan vara bra att ta reda på vilka förmåner man har på företaget, det kan påverka löneläget en del också.

Jag sa precis som Lilla Li, vid en anställningsintervju att jag har det här idag, så jag vill inte ha mindre. Jag blev sedan erbjuden jobbet och 1500 kronor mer i månaden än jag har idag. Jag tycker inte att 20000 låter som oskäligt högt, utan realistiskt. Tror man samtidigt som man inte ska undervärdera sig själv, så ska man passa sig lite för att hugga till förhögt, det kan verka oseriöst.

• Sensommarbruden

Om det finns en lokal fackklubb - tala med dem för de vet hur löneläget är just på den här arbetsplatsen. Som någon skrev, det är ofta högre i storstäder.

Att du tar i lite när du begär lön visar ju faktiskt att du värderar dig själv högt, många arbetsgivare ser det som något positivt.

• Lilla Li

www.ratsit.se kan du ju kolla vad dina medarbetare/andra med liknande arbetsuppgifter har för löner. Om du vet fullständigt namn och postadress. Det är individuell lönesättning, så det ska inte spela någon roll. Men det kan vara bra att veta så du inte lägger dig för högt/lågt.

• Skalaren

Men inte får man väl fram folks lön på www.ratsit.se, eller har jag fattat helt fel. Det är väl taxerad inkomst och den kan ju vara beroende av många saker, det är ju inte alla som har en taxerad inkomst som bara baseras på inkomst av tjänst.

Även om det är individuell lönesättning som gäller, så brukar många företag ändå vara noga med att nyanställdas lön ska vara i samma nivå som andra anställdas på företaget.

• Lilla Li

Skalaren: Jo det är sant. Men det ger en indikation om vad man tjänar i alla fall.

• jocelyn

Alltid alltid begära mer än "minimipriset"! Kolla lönestatistiken från SCB också och jämför.

En tumregel är att man lägger på 2000 kr så i ditt fall skulle jag iskallt gått ut med ett bud på 21 000 kr. Då har ni något att förhandla om och sannolikheten att lönen stannar på 20 000 -eller mer- ökar.

Ratsit är ganska löjligt att använda när ett telefonsamtal till skattemyndigheten ger dig exakt samma uppgifter.

Svar på tråden OT: Löneanspråk?