• katty

Presentöppning eller inte

Är det "ofint" att inte öppna presenterna på festen? Jag kan tycka att det brukar ta "död" på själva feststämningen då det ofta blir långtradigt och utdraget?? Vi hade EVENTUELLT skriva i informationsbladet som medföljer inbjudan:

Ex) Brudparet inbjuder till kaffe och presentöppning på söndagen (dagen efter) i parets sommarstuga mm mm.

Vad tycker ni, är det "osmakligt"??

• Svar på tråden Presentöppning eller inte
  • Bens wife

På vårt bröllop hade presentöppning tagit död på feststämningen. Vi öppnade tillsammans med våra föräldrar dagen efter över ett glas skumpa. Ska sedan skriva personliga tackkort till var och en och tacka.

•  Miss Cee

Det är helt okej att öppna presenterna en annan dag, i avskildhet. Det som INTE är okej däremot är att låta någon annan öppna presenterna åt er (ja det finns de som tycker att det inte spelar någon roll, men etikettsmässigt är det fel och det finns många som skulle ta illa upp).

...

Vi öppnade cirka 1/3 först under minglet medan gästerna drack vin och åt snittar och minglade runt (och skrev i gästbok och gick tipsprommenad). Sen öppnade vi lite då och då under resten av kvällen, när vi gick förbi presentbordet sas. Men vi hade ingen officiell presentöppning och det var _aldrig_ någon publikpå det sättet som satt och kollade. FOlk drack och lyssnade på musiken och sket totalt i att vi öppnade ett paket eller två. Däremot så var det alltid folk som bad oss gå och öppna fler paket så vi blev dittjatatde flera gånger under kvällen ;)

Som som sagt, vi hade det inte som en programpunkt och festen avstannade aldrig. Jag tror inte ens våra gäster skulle kunna besvara frågan om _när_ vi öppnade paket...

• jagärsåkär

Spara presenterna till en annan dag. Dels är det en rolig grej man gärna sparar och njuter av! Dels tar det död på festen. Dels kan folk ge VÄÄÄLDIGT olika saker o olika pris!! Det kan bli lite pinsamt om presenterna utsätts för allmän beskådning.

Tex på en fest vi hade fick vi dels en 2000 kronors glasskål, ett riktigt konstverk, av ett par. Av ett annat par fick vi en blomkruka... Båda jättefina o vi blev glada men det var skönt att man inte stod o öppnade dem efter varann, det hade blivit fel.

• katty

Honey Boo: Jag skulle också jättegärna få ta del av den "dikten".

Tack för alla andra tips också. Det känns helt rätt att öppna dagen efter nu när jag hör att det inte är konstigt på något sätt!!

• burken

Konstigt det där.. de bröllop jag har varit på och hört kring, så blir alla gäster så besvikna för att man INTE öppnar presenterna. Kan förstå om man har flera 100 gäster.

Tycker nog ändå att man kan visa sin goda sida och uppskattning och öppna presenetna. Brunch är ju en toppenide! Eller som ni som gjorde det lite pö om pö under kvällen.

Man vill väl ändå som gäst se när just min väl utvalda present öppnas?

• Sossa

Vi tänker öppna presenterna på festen iaf!
    Jag tycker det är ofint att inte visa upp vad man får av gästerna. Själv skulle jag bli besviken om jag går på bröllop & dom inte öppnar paketen.
    Som någon skrev så kan man ju sitta i ett annat rum eller medans bandet spelar så får dom som vill komma & titta på vad man får.
    Men sen så är jag som ett barn på julafton när det gäller presenter, kan absolut inte vänta till dagen efter
    :p

• Skogstigern

Vet inte om det var min dikt Honey Boo menade, men jag skrev ihop denna nedan och ramade in till presentbordet. Vårt bröllop var i lördags och alla tyckte att tavlan var jättebra info!

Eftersom vi gärna umgås vill
    Och ingen tid ska gå till spill
    Har vi valt att gåvorna får vila
    Tills vi är lite mer civila
    Så att vi i lugnare miljö
    Kan några timmar på gåvor förströ

Alla gåvor kommer ni sedan att få se
    Vi ska med foton en web-sida förse
    Adressen kommer med ?post traditionell?
    Vi tackar och önskar en trevlig kväll!

N & N

• Annika Lind

Instämmer att presentöppningen är en festdödare...

Vi har valt att hålla en liten mottagning dagen efter bröllopet, där vi öppnar presenterna. Gästerna fick en separat inbjudan till den.

• PennyJenny

Som ni Miss Cee gjorde tyckte jag är trevligt. För visst, att öppna alla presenter i en långdragen publik del om man har 70 gäster är en partydödare, men jag tycker som givare om att se när mottagaren öppnar. Jag tycker nästan att det är det bästa med hela givandet att få se glädjen hos någon när man lagt ner mycket tid på en present. Och jag tycker som mottagare av presenter oxå att det är viktigt att de som givit mig den finns där, även om de då inte står mitt emot mig när jag öppnar presenten men så jag faktistk kan få tacka personligen och inte bara via ett tackkort på posten. Om någon ger mig en present så vill jag tacka med en kram för deras tanke. Så eran lösning Miss Cee tyckte jag var trevlig, då kan man i alla fall gå bort till personen när man öppnat den och tacka på plats. Och de som tycker att prensentöppning är trist som fan kan dansa eller något annat.

• Honey Boo

...lite slö men bättre sent än aldrig!
    Som sagt, jag är inte upphovskvinnan, utan dikten kommer från en annan tråd här på BT. Men den är väldigt bra och vi ska ha den i en liten tavelram!

Och ingen tid ska gå till spill
    Har vi valt att gåvorna får vila
    Till dess vi är lite mer civila
    Så att vi i lugnare miljö

Alla gåvor kommer ni sedan att få se
    Vi ska med foton en web-sida förse
    Adressen kommer med ?post traditionell?
    Vi tackar och önskar en trevlig kväll!

N & N

• Honey Boo

Skogstigern

JA! Det var ju du som skrev den! Precis!

:)
    Tack än en gång!

• Skogstigern

Honey boo: Jätteroligt att du vill använda dikten!!

Den blev för övrigt mycket uppskattad, folk fattade precis och tyckte att det var skönt att få veta vad som skulle hända med presenterna. Så kör på!! Här ser du en bild på vår tavla:

home.gamman.se/skogstigern/index.asp&mn=503&view=true&img=1438

• Honey Boo

Skogstigern

Jag är ju inte så hemma på det här med hemsidor...så den biten får vi nog skippa....så jag har modifierat dikten lite!

Och ingen tid ska få gå till spill
    Har vi valt att alla gåvor får vila
    Till dess att vi är lite mer civila
    Så att vi i lugnare hemmiljö
    Med detta beslut kommer nog lite gnäll
    Men vi hoppas att ni ändå får en trevlig kväll!

• Honey Boo

jättefin sida föresten! ett härligt tema! varför ser man alla sådana när man redan valt och det är för sent! :(

nåväl, tack för all annan inspiration!

• Skogstigern

Honey Boo: Bra modifiering tycker jag!

Tack, kul att du gillar vårt tema! Det har bara växt fram bit för bit, från början var det färgerna jag ville ha i brudbuketten och sedan gick jag överstyr... Men läckert blev det!

• Honey Boo

Skogstigern

Ja, verkligen! Det visar att bröllop är inte bara vit och krusidull gull, utan kan vara både pampigt och färgglatt på samma gång!

Vågat och verkligen fint!!

• Skogstigern

Honey Boo: Jovisst, många gäster uppskattade vårt tema och sade att det var det gladaste och varmaste bröllop de varit på. Jättekul tycker vi, det var precis vad vi hoppades!

Jag tror att fler och fler går ifrån det vita traditionella och blandar i lite mer eget. Sedan är det upp till var och en vad man vill göra och vågar göra.

Om du har någon tid kvar och vill leka med något så tipsar jag gärna om bordsplaceringskartan, den kan man verkligen piffa upp!

Svar på tråden Presentöppning eller inte