• lärkan

Bjuden på möhippan men inte bröllopet

Idag blev jag inbjuden till en möhippa för en gammal gymnasiekompis som ska gifta sig i sommar. Möhippan är om bara två veckor och jag visste inget om varken den eller bröllop.
    Jag är alltså inte bjuden på bröllopet och vi har knappt haft någon kontakt de senaste åren även om vi umgicks mycket förr.

Jag skulle kunna tänka mig att gå på hippan men brukar man göra det om man inte är bjuden på bröllopet? Känns lite skumt om alla andra är bjudna. Någon som har erfarenhet av detta?

• Svar på tråden Bjuden på möhippan men inte bröllopet
  • Miss Cykel

Låter som en knepig situation.

Personligen skulle jag tycka att det skulle kännas konstigt om personer kom till min möhippa som jag inte bjudit till bröllopet. Jag skulle nog få dåligt samvete och skämmas... Men det kanske är ett väldigt litet bröllop med bara de absolut närmaste?

Kanske blir också bruden jätteglad av att du kommer på möhippan, annars borde du ju inte vara bjuden av hennes kompisar.

• maljor

Själv skulle jag bli fundersam på om de kanske vill ha "sponsor"hjälp till möhippan....

• Cameline

Nog vanligare tvärtom..att man då blir bjuden på bröllopet men möhippan är ju bara för de närmasta vännerna..

Lite konstigt..

• nyår07

att inte vara bjuden till bröllopet ser jag inte som något problem, då man måste sätta gränsen någonstans, och de kanske ska ha ett mindre bröllop.

dock, eftersom ni inte ens umgås eller har någon kontakt nu, så kanske det känns lite lustigt att hänga på.

• Miss Cykel

Möhippan behöver väl inte bara vara för de närmaste vännerna? Man kan ju också bjuda in alla kvinnliga gäster i rimlig ålder.

• Cameline

Miss Cykel :Som mamma då eller?
    hihi nej tack, jag vill helst bara vara med mina bästa tjejkompisar på möhippan och då ingår inte t.ex. arbetskollegor, ytliga bekanta mm.

Däremot alla mina systrar och bästa väninnor...

• Miss Cykel

Nej, knappast mamma, men däremot respektive till min m2bs vänner trots att jag inte träffat dem så många gånger.

Jag vet ju inte vilka som blir bjudna på min möhippa, men jag tycker att det är skoj om folk från olika kompisgäng får chansen att lära känna varandra på möhippan. Då blir det roligare på bröllopet för dem! :D

• Cameline

Miss Cykel : Även killkompisarnas nya respektive (som man aldrig har träffat?)

Jag ska inte säga ngt, jag vet faktiskt inte heller vilka som kommer på min hippa...

Och oavsett..roligt kommer vi få på våra möhippor..=)

• LizaStina

Jag skulle aldrig gå på en möhippa om jag inte blev bjuden till bröllopet. Låter konstigt.

• Kaffemoster

Kolla med de andra tjejerna om dom är bjudna. Om det är ett litet intimt bröllop och de andra inte heller är bjudna, skulle definitivt gå .. men är alla dom andra bjudna utom du (kanske dom tog för givet att du också var bjuden), skulle jag inte gå.
    Kanske skicka ett telegram .. eller nåt ...

• 070630 - Uppsalabrud

lite knepigt men om jag blev bjuden skulle jag gå. det kan ju vara så att dem inte har råd med ett stort bröllop men vill ändå " fria " lite med sin vänner.
    För övrgit så ska min mamma och mina mostrar vara med på min hippa. Plus alla mina vänner. The more the marrier...) eller hur man säger )

•  Miss Cee

Kaffemoster har en mycket klok poäng!

Det kan ju mycket väl vara så att detta brudpar kommer att ha ett mycket litet bröllop, med kanske bara närmaste familjerna och några väldigt få mycket nära vänner. Eller så ska de kanske åka bort och gifta sig?

Det kanske är många av hennes vänner och bekanta som inte är bjudna och som ändå vill ordna en möhippa för henne, och därför tillfrågar alla de tror kan vilja vara med, inklusive dig. Då tycker jag inte alls att det är konstigt.

Prata med de som ordnar möhippan och fråga om vilka andra som ska vara med på möhippan och om alla ska gå på bröllopet utom du, och om bruden på något sätt uttryckt att hon vill att du är med (kan ju ske genom brudgummen etc). Kort sagt, fråga vänligt hur de tänkt och hur de resonerat.

Om det endast är du som inte ska på bröllopet så strunta i möhippan, men möjligheten finns ju att kanske alla eller många av de som ska vara me dpå hippan inte får komma på bröllopet ,och då är det väl bara att vara med om du vill. Inte konstigt alls :)

• tree

jag måste lägger till.. om det är bara du som var inte bjudit till bröllopet kanske din inbjudnngskort blev 'lost in the post'...?... kankse det är värt att kolla men någon som vet!

om det är flera som är inte bjudit kör på det! det är röligt med 'more the merrier' tror jag!

• fåttettryck

Hmm.... det var helt andra tongångar när jag ställde frågan förut om icke-bjudna var välkomna på möhippa...
    Det visar väl på att varje situation är unik.

Tärnan/den som ordnar möhippan brukar oftast vara någon som känner bruden väl och kan kanske bedöma vilka som skulle passa in. Det är ju definitivt ett sätt för brudens tjejbekanta att lära känna varandra (och inte ha alla respektive med för en gångs skull) - måste dock här säga att det känns konstigt med respektive till m2b:s vänner som miss cykel skriver om...
    Men när du väl blivit bjuden återstår frågan vad du själv känner, om du tror att du kommer ha roligt och bruden kommer att uppskatta din närvaro.

• lärkan

Tack för alla svar. Jag har bestämt mig för att inte gå på möhippan, känns inte så kul. Den som bjöd in mig utgick ifrån att jag var bjuden på bröllopet och de andra är det så det skulle bara kännas konstigt att komma och som någon sa så skulle jag om jag vore bruden känna mig dum om det kom någon på min hippa som jag inte bjudit. Men jag ska skicka ett telegram och önska all lycka i framtiden.
    Jag har även tänkt såhär, vill jag att hon kommer på min möhippa - nej. Kommer hon att bli bjuden på mitt bröllop - nej, och det är inte för att hon inte bjuder mig utan för att vi inte har den kontakten längre.

• sjölejon

Jag skulle gärna gå på en möhippa även om jag inte var bjuden på bröllopet. Man vet väl att alla måste prioritera vilka de bjuder av kostnadsskäl och om jag inte är bjuden vill jag väl visa att jag är glad för den som gifter sig ändå.
    Man lär ju inte bli bjuden till möhippan om man inte känner personen.

Har varit på en möhippa där det var en tjej som inte var bjuden på bröllopet som var med. Det var ändå ett bröllop med ca 100 gäster. Det var inget konstigt med det.
    Det beror ju så mycket på vilka konstellationer man rör sig i, var ens vänner bor etc.

Jag har flera personer som jag inte bjudit på bröllopet och som jag skulle bli jätteglada över om de kom på min möhippa...om jag nu skulle få någon vilket inte är så troligt.

•  Miss Cee

TS>

LÅter som du tagit ett vettigt beslut, med tanke på de omständigheter du berättat om.

Svar på tråden Bjuden på möhippan men inte bröllopet