• Bröllopstokiig

    Byxor på bröllop?

    På bröllopsinbjudan står inget om klädsel för bröllopet (borgerlig vigsel) och festen. Är det fel att ha byxor och kavaj som kvinna och gäst? Jag undrar också vad som gäller för män på samma bröllop - svart eller grå kostym? Vigseln är kl 1300.

  • Svar på tråden Byxor på bröllop?
  • Bröllopstokiig

    Eftersom vigseln är klockan 13 så tycker jag nog att byxor är okej på en kvinnlig gäst. Fast kavaj blir lite kostymaktigt. Hellre en snygg top.

    Män bör ha en snygg kostym, inte för ljus.

  • Bröllopstokiig

    Det säkraste är väl att när man ringer och anmäler sig fråga om de har tänkt sig någon speciell klädsel?

    Förr var utelämnande av "klädsel" på inbjudningskort=frack, har jag hört... men eftersom saker och ting har ändrat sig på den punkten är det kanske så att de som bjuder inte har tänkt sig någon speciell klädsel. Bara allmänt fint.

    Förmodligen har de har missat att lämna den informationen, och för att undvika att det blir pinsamt för er som gäster eller de som inbjudare - fråga!

    Nilla

  • Bröllopstokiig

    Kostym på tjejer borde anses lika uppklätt som klänning. Kör på det om du trivs i det, oavsett tid på dygnet!

  • Bröllopstokiig

    Visserligen så har alla kvinnliga gäster på de bröllop jag varit på burit antingen kjol eller klänning, så det kan kanske kännas lite "utanför" om du är den enda som kommer i byxor.
    Jag hade dock inte själv brytt mig om utifall en av våra kvinnliga gäster dykt upp i kavaj och byxa. Så länge hon har med sig ett glatt humör så är vi supernöjda.
    Jag tycker att man ska klä sig i det man trivs i, då mår man också bäst!

  • Bröllopstokiig

    Min mormor vantrivs i kjol, men hon hade kjol i kyrkan, sen bytte hon om till byxor på festen!

  • Bröllopstokiig

    Vi gifte oss borgerligt och hade skrivit "kavaj" på inbjudan, mest som vägledning. En kvinnlig gäst kom i byxor och det är ju minst lika snyggt och festligt som en klänning/kjol. Jag håller med Kristina D- huvusaken är att humöret är det rätta...

  • Bröllopstokiig

    Tack för era synpunkter och tips!! Det värmer! Jag vet att det inte är frack som gäller (även om jag liksom Nilla läst i en vett och etikett bok att det innebär frack om det inte står något om klädsel på inbjudan). Det är en nära vän till mig som gifter sig och jag tror att klädseln blir lite blandad. Jag tror också att ytterligare någon kvinna kommer att ha byxor på sig. Men jag vill ändå ta ansvar för att jag så att säga kommer lämpligt klädd. Det sista jag vill är ju att störa brudparet med familj med olämplig klädsel... Men med er vägledning tror jag att jag trots allt satsar på min byxdess om jag inte springer på en riktigt bra klänning före bröllopet.

  • Anti Modetaliban

    Det är snart 2015 och kvinnor har enligt s k vett o etikett inte "rätt" att på finare tillställningar klä sig i snygga byxor, snygg byxdress, gärna mef snygg kavaj till. Nä de skall pressas in i klänning (t o m långklänning) rller kjol o blus eller s k top p h a gamla värderingar och talibanmentalitet i synen på kvinnlig festklädsel! År 2014 i Väs5världen!

    PS Det är inte längre 1914

  • Chicita
    Anti Modetaliban skrev 2014-12-07 08:23:03 följande:

    Det är snart 2015 och kvinnor har enligt s k vett o etikett inte "rätt" att på finare tillställningar klä sig i snygga byxor, snygg byxdress, gärna mef snygg kavaj till. Nä de skall pressas in i klänning (t o m långklänning) rller kjol o blus eller s k top p h a gamla värderingar och talibanmentalitet i synen på kvinnlig festklädsel! År 2014 i Väs5världen!

    PS Det är inte längre 1914


    Tråden skrevs för över 10 år sedan och alla var positiva till att frågeställaren kunde ha byxor på sig. 

    Så jag förstår inte riktigt varför du drar upp en 13 år gammal tråd för att skälla...

  • Nyfiken gul , nu fru
    Anti Modetaliban skrev 2014-12-07 08:23:03 följande:

    Det är snart 2015 och kvinnor har enligt s k vett o etikett inte "rätt" att på finare tillställningar klä sig i snygga byxor, snygg byxdress, gärna mef snygg kavaj till. Nä de skall pressas in i klänning (t o m långklänning) rller kjol o blus eller s k top p h a gamla värderingar och talibanmentalitet i synen på kvinnlig festklädsel! År 2014 i Väs5världen!

    PS Det är inte längre 1914


    år 2014 lever vi i nu och det innebär att även en brud har rätt att gifta sig i byxor om hon så önskar.    
Svar på tråden Byxor på bröllop?