• Blomman30

Drömmar om Aruba & bebis! Lån?

Vi har köpt ett härligt sekelskiftshus 50 m från havet. Underbart!!
    Vi köpte det för 1,6 Mkr men nu är det värderat till över 2 Mkr !

Nu till min fråga; vi vill gifta oss snart, för vi vill skaffa barn innan jag fyller 32 år!

Vi vill åka utomlands & gifta oss på Aruba för vi har ingen bra kontakt med våra släkter. Vi vet att det bara skulle bara bli en massa bråk & tjaffsande. Vi har pratat med våra föräldrar & frågat om de vill följa med på våran bröllopsresa med vigsel. Men ingen har nappat. Varför? De prioriterar annat. Så vi har bestämt att vi åker ensamma!!

Vi har ingen möjlighet att spara i hop till hela resan innan vi skall åka i november. Är det fel att ta ett lån (läggs på huslånet) på 50.000?
    Har räknat ut att det skulle kosta oss 300 kr mer i månaden.
    Självklart så amorterar vi på huslånet...

Vad tycker ni? Säg vad ni vill !
    Är det fel att ta ett lån till bröllopet??

• Svar på tråden Drömmar om Aruba & bebis! Lån?
  • Blomman30

Fru Cinderella>>
    Vi har tittat på massa alternativ till bröllop, men Aruba är kostnadsmässigt ett bra alternativ.
    Om vi åker till t.ex Italien & gifter oss så hamnar vi endast 8000 kr under Aruba.
    Har du ngt bra förslag?

• Tajci78

Tror ni själva att ni klarar det så ska ni självklart göra det, som någon sa man lever bara en gång och vist ska ni ha ert drömbröllop och har ni 12000kr kvar efter ni betalt räkningar så klarar ni er ju. Man behöver ju inte äta på resturang varje dag. :) Jag tycker det låter mysigt

• Slottet

Vissa resebyråer har så att man kan delbetala. Vi har bokat vår resa genom Bigtravell, vi betalar i och för sig hela resan till Aruba innan vi åker (om 12 dagar) men jag vet att man där kan dela upp betalningen räntefritt i 12 månader. Du kan ju kolla sådana möjligheter.

• Polarn&Pyret

Har ni så mycket över varje månad låter 50000 extra i lån inte så farligt. Det låter dessutom som om ni har bra koll på er ekonomi redan, vilket är jättebra. Ni borde kunna spara ihop och betala av lånet hyfsat snart igen.

• Blomman30

Polarn&Pyret>>
    Kul att höra att man verkar ha koll !
    Vi skall till banken på fredag. Vet inte riktigt vad vi skall säga att vi skall låna till bara... Kan man säga att det är till husrenoveringen?
    Och på så vis få bättre ränta (boränta)?

• tree

hej Blomman30!

Jag undrar om att du sa att ni ha 12 000 kr per månad kvar efter alla utgifter... då kan du väl spara 3000 per månad?.... efter bara 12 månader ha du nästan nått dit mål... jag skulle inte ta ett lån för bröllopet... själv, har vi precis köpt ett hus och ska sälja vår lägenhet nu och förväntar att tjäna ganska mycket penger.. dock sparar vi forfarande varje månad för bröllopet... de pengarna vi tjäner från lägenheten ska gå till huset... och slutligen till våra pensioner.

tänk också på att det är bättre/roligare att spara för nåt än att betala efteråt...

• Blomman30

tree>>
    Ja, det är sant.

• Polarn&Pyret

Vad man säger till banken vet jag inte riktigt. Kanske andra BT:are vet? Går det inte bara att säga att man skulle vilja låna 50000 kr mer på huset utan att motivera varför?? För att undvika att betala av sitt bröllop alltför lång tid hade jag nog dock haft en ganska så tuff amortering och det verkar ni ju ha råd med.

• Blomman30

Våran bankkvinna vill veta vart pengarna skall placeras i huset. Eller det ville hon iaf när vi lånade till renoveringen.

• Utomlands 2008

Jag fattar inte heller varöfr ni ska låna 50 000 till en n resa i november när ni ändå sparar/lägger 12 000 varje månad till husrenovering...? Verkar helkonstigt. Pausa renoverandet och res för de pengarna!
    Men var beredda på en enorm minskning av inkomst sedan när ni lever för föräldrapenning...

• N&N

En liten avstickare, varför måste ni vara gifta innan ni försöker få barn? En liten tanke bara.

• Blomman30

Ja, det kanske verkar en aning märkligt att vi skulle renovera huset för 12000 kr/månad. Så är heller inte fallet.
    Vi lägger ner drygt 7000 kr/månad på vårat sekelskiftshus. Men så sparar vi också en del till oförutsedda utgifter rörande huset (husbuffert-konto).

Jag beräknar att vara hemma 13 månader föräldraledig och det innebär en inkomstminskning på totalt 4000 kr/månad.
    Ingen chock för oss mao!

• Blomman30

Vi vill vara gifta innan vi bildar familj (=skaffar barn).
    Känns bättre så, och när man har väntat i 30 år med att skaffa barn så kan man ju lika gärna vara gift innan, eller hur !

• gargis

Blomman30
    Jag förstår att du vill vara gift innan du skaffar familj,det vill jag oxå vara:)

• Lilla Li

Det går oftast bra att säga att man vill låna till bröllopet. Vi pratade med vår bankkvinna om det, inte för att vi var intresserade av det utan mest för att det kom upp i samtalet. Hon sa då att hon brukar rekommendera att folk sparar till det hellre, men att de inte nekar folk lån till bröllop om det inte finns några andra hinder just för lån.

• jagärsåkär

håller med om att om ni kan spara innan så gör det ist för att ta ett lån och betala av det sen. Om ni sparar själva slipper ni räntan också.

Snåla som fan nu och lägg undan pengar! Och ta bara ett lån i värsta fall för det ni inte lyckades spara till. Mkt av bröllopet kan betalas i sista minuten, vårat ställe kräver bara att vi betalar 2 veckor innan. Och ingen bokningsavgift.

Håller med Fru Cinderella att det inte är jättebra att sitta med ett "konsumtionslån" när ni ska skaffa barn, det kommer säkert andra saker ni hellre lånar till efter ni blivit föräldrar. Men! I värsta fall, låna det ni behöver... Ibland måste man ju ta några genvägar för att få det man vill och kan inte vänta i all evighet.

• Blomman30

Vi skall lägga undan allt vi kan nu ända fram till bröllopet i november!
    Men i värsta fall så tar vi & lägger på lite lån på huslånet till mkt bra ränta!
    Tack för alla svar, åsikter, tips & råd!
    BT är bäst !

Svar på tråden Drömmar om Aruba & bebis! Lån?