• Celiine

Vad betyder förlovning för er?

Ska snart förlova mig med min älskade och jag är eld och lågor inför dagen D.
    För mig betyder förlovningen ett löfte o att alltid leva tillsammans och det är ett löfte jag till varje pris tänker hålla.

Vill att hela dagen skall vara perfekt, in i minsta detalj.
    Men de i min omgivning fnyser och skakar på axlarna och tycker att "det är ju bara en förlovning", men för mig är det största dagen i mitt liv hittils.

Hur är det för er?
    Har omgivningen reagerat?

• Svar på tråden Vad betyder förlovning för er?
  • Celiine

rosesarered
    Håller med dig exakt, vi har inte heller ekonomi till att gifta oss om ett år, och dessutom är vi bara 21.
    Så giftemål blir först om några år :)

• CrillesSmula

Åh jag känner precis likadant! Våran Stora dag är på lördag, och jag tycker det känns jättestort! Så jag håller med dig!

• Nanna3000

För mig betyder förlovning just förlovning som det var förr i tiden

Det betyder att vi har bestämyt oss för att gifta oss, och förlovningen är bara tiden mellan frieri och giftemål.

• gargis

Förlovning innebär att man ska gifta sig,enligt mig inom 1-2 år.Förstår definitivt att man förlovar sig väldigt romantiskt och vackert att bli friad till,tycker det verkar lite tråkigt att "komma överens" om att man ska gifta sig.Skulle jag inte kunna gifta mig inom 1-2 år skulle jag inte förlova mig innan jag skulle kunna det.Men det är jag det,är lite gammaldags av mig...

• Snart_FruL

För mig betyder förlovningen att vi ger varandra löfte om att någon gång i framtiden gifta oss. Det viktigaste för mig är att det markerar att vi tycker att vi hör ihop. Även om vi ännu inte valt att juridiskt binda oss till varandra.

Så för mig känns det inte lika viktigt hur lång tid det går mellan förlovning och själv vigseln. Sen skulle jag ju helst vilja gifta mig inom några år, men det beror på vad som händer runt omkring.

Men vi är alla olika, det allra viktigaste är väl att man är överens med sin partner om vad man tycker det innebär att förlova sig.

Min kompis var rätt ledsen över att hennes sambo hade inställningen att man inte förlovar sig om man inte bestämt sig för att gifta sig inom 1-2 år efteråt. Hon hade gärna haft en lång förlovning, då hon ser det som jag som ett icke-juridiskt sätt att visa att man hör ihop.

• jocelyn

För oss är förlovningen en markering för att vi valt varandra och ämnar ingå äktenskap. Dock har vi inte en "deadline" utan tillhör de som några här finner "löjliga" då vi inte har bråttom att skrida till altaret än.

Nu bryr vi oss faktiskt inte om vad vissa anser här, det är VÅR förlovning och vi gör precis som vi vill, vilket naturligtvis är 100% rätt.

• dragonesse

För mig var förlovning tidigare ett sätt att visa att man hörde ihop, något som inte nödvändigtvis ledde till bröllop inom ett år utan kanske längre fram.

Min m2b hade däremot synen att man ska gifta sig om möjligt inom ett år, så därför har jag väntat spänt på att han ska fria. Och i lördags förlovade vi oss äntligen!! Det blir inte inom ett år, men inom 1,5 år. Vi planerar att gifta oss i augusti nästa år. Längtar!!!

• MUmIntrOll3t

Hej jag och min sambo ska snart förlova oss och har pratat veldigt mycket om vad det betyder just för oss.

Många tycker det är löfte för att sedan gifta sig. Medans andra inte vill gifta sig men ändå vara förlovade.

Jag / Vi ser det som att man har bestämt sig för varandra och bevisar det genom att alltid ha den andra personen med sig (runt fingret).
    Pga ekonomin har vi bestämt att vänta på giftemål några år.

Hur glad eller uppspelt man blir tror jag beror på många saker, själv känner jag som dig.. kan knappt bärja mig, går och tittar på ringarna snart och räknar ner dagarna (det kanske låter löjligt men jag är så överlycklig).

Man hoppas ju på att omgivningen ska bli jätte glada för sin skull, för oss var det blandade känslor. Vissa blev överlyckliga medans andra tyckte det var onödigt eftersom vi inte hade råd att gifta oss nu och så bodde vi ihop..Inte speciellt kul att höra.

Men det som är viktigaste att komma ihåg är att det är en själv och partnens val och ingen annan ska få förstöra!

Hoppas det kommer gå bra för er, och att ni får en underbar dag som nu vill!

• Lainan

Jag tycker att det är helt upp till var och en. Vill man förlova sig och inte gifta sig är det naturligtvis helt ok! Mina föräldrar var förlovade i över tio år innan de gifte sig, efter mycket tjat från mig som dår var 8-9 år.

Då tyckte jag att det var jättekonsigt och dumt att inte mina föräldrar var gifta. Idag förstår jag att alla inte vill gifta sig, men själv har jag alltid tagit för givet att jag någon gång ska gifta mig, och det innan vi bildar familj så att säga.

En del blev nog förvånade i vår omgivning att vi ska gifta oss 1 år efter förlovningen, något som jag själv tyckte var självklart. Fick enbart positiv respons både på förlovning och gifermål.

• Vernalis

För mig är förlovning ett löfte om giftermål, jag är lite gammalmodig och ville helst att det skulle ske inom ett år. Vi kommer att ha varit förlovade i nästan 10 månader när vi knallar till altaret! (Vi har varit tillsammans i 5 år.)

• Joleen

För oss så är det ett löfte om att älska och vårda relationen samt att vi ska gifta oss. Jag trodde inte att omgivningen skulle bry sig så särskilt mycket men alla blev superglada (vi berättade inget utan lät folk se det själva). M2b´s mamma har köpt presenter och donat. Känns bra, vi förväntade oss ingen mega-respons men fick mycket!

Det viktigaste är nog att du och din blivande fästman är överens om vad det betyder, inte att alla andra gör vågen

• Zozo

För mig/oss betyder det just ingenting. Förlovning är bara en av de symboler vi hoppade över...

• Hästsson

För oss innebar förlovningen att vi hade bestämt när vi skulle gifta oss.

När folk såg ringarna gratulerade de så mycket och tyckte det var kul, men förvånansvärt många blev jättepaffa när vi sa att vi skulle gifta oss ett drygt år senare. Vi tyckte det var väldigt konstigt, eftersom en förlovning för oss är just ett beslut om att vigas.

Men jag har förstått nu att det kan betyda allt från "vi är ihop och vill visa det för andra" till "det är du och jag för evigt".

Svar på tråden Vad betyder förlovning för er?