• Smula

vilka skall med på möhippan?

ska alla tjejer som ska på bröllopet och inte är lastgamla med på möhippan eller bara de som är vän med bruden? Alltså ska man bjuda med killens kollegors flickvänner? eller kusiner bruden inte umgås med?

• Svar på tråden vilka skall med på möhippan?
  • brudgum2007

Bjud bara sådana som bruden umgås med privat! Kan bli svårt för bruden att slappna av när det inte är sådana hon känner bra något bra.

• Akvavit

Jag tycker det är roligare och bättre att bjuda även flickvännerna. De som inte tror att de känner sig bekväma kommer ändå tacka nej, men å andra sidan är det ju ett jättebra tillfälle för de som inte känner så många att träffa lite folk som ska vara på bröllopet sen.
    Även kul för bruden att lära känna dem som faktiskt kommer att vara med på bröllopet.

• lindza

Fråga alla som kan tänkas vara med sen är det upp till dom att avgöra om dom vill eller inte. På så sätt slipper man ju sura miner av någon somkanske missades att fråga.

• Lena+Mattias=sant

Bjud bara sådana somb ruden har träffat tycker jag. Hur mycket de umgås tycker jag dock är ovesäntligt.

• Jättelycklig

Jag tycker åxå att man bara ska bjuda brudens väninnor.
    Det ska ju vara "sista natten med gänget" liksom och det kan ju kännas konstigt om man knappt känner tjejerna. På vårt bröllop kommer ganska många tjejer som jag bara träffat 1 eller 2 gånger och jag vill inte ha med dem...
    Dessutom har en av dem varit tillsammans med min man i flera år, de bodde ihop.

• Fishlie

inkludera är bättre än att exkludera, sista natten med gänget låter ju kul, men det är ju inte säkert att ens gäng ens bor på sama ort som man själv. Jag träffar min bästa väner mer sällan än tex min m2bs flickvänner.

• Skalaren

På min möhippa var bara mina nära vänner med. Alla känner/kände inte varandra men alla kände mig bra. Jag tycker att det var ett superupplägg, det blev en intim stämning och väldigt högt till tak. Jag tycker inte att möhipan är ett tillfälle att vara artig mot nya bekantskaper, utan en dag för bruden och vänner.

• Lainan

Min tärna bjöd alla i vår generation. Tycker att det är en fin gest att bjuda samtliga som kan tänkas uppskatta en möhippa, ett tillfälla att träffas innan bröllopet.

Nu kom inte alla ytliga bekanta, men jag vill gärna tro att de blev "hedrade" att bli tillfrågade iaf.

• brud070609

Min tärna vill inte bjuda min m2b:s syster..trots att jag sagt att jag vill att hon ska vara med. Jag och min m2b har inte varit ihop så länge, så jag umgås inte precis med hans syster och hon känner inga av mina kompisar, men jag tycker hon är helt ok. Jag kommer nog känna skuld själv sen när jag träffar henne och berättar att jag haft möhippa och hon var inte bjuden..men var gör man? Hur kan jag få min kompis/tärna att fatta att hon bör vara med för att JAG tycker att hon bör vara med?

• Lilla Li

Jag hade gärna velat att alla kvinnor som inte är för unga följer med. Gränsen får väl gå kanske vid 15-16 eller nåt, beroende på person. Hade varit roligt att bara samla aaalla kvinnliga gäster och ha en möhippa! :D

• Lainan

Det beror lite på vad man ska hitta på under möhippan också naturligtvis, som spelar in vilka man bör bjuda. Min mamma ville inte vara med på min, hade bla både dildoparty och manlig strippa - däremot ville hon väldigt gärna se bilderna efteråt...

• WomanOnTop

Jag har ett litet dilemma; min syrra som ska anordna min möhippa frågade mig om en sak. Ifall hon ska bjuda min m2b´s brors tjej. Och vi kommer inte så bra överrens, de enda gångerna vi träffas e vid släktdagar. O jag o den här tjejen var bästa kompisar fram till gymnasiet, men efter att jag blev ihop med hennes killes bror, ändrade hos sitt beteende. Så vad ska jag göra? Bjuda henne, och behöva titta på när båda vantrivs, eller att inte bjuda henne, och förmodligen få alla från broderns sida på min nacke..?

• meb

Både jag och min m2b fick lämna listor på de vi ville ha med. Jag valde att endast skriva upp "mina" vänner för jag ville ha med dem som jag känner väl. Så gjorde han också. Dock har jag nära vänner bland dem som han kände från början och de var också med på min lista.

Jag har varit på stora hippor där alla blivit bjudna som ska på bröllopet och ska erkänna att fram tills det var dags för mig hade jag inställninen att "det är klart man bjuder alla". Där har jag ändrat mig helt. Kommer ha ett stort bröllop och det var perfekt med en mindre hippa. Jag hann prata med alla och jag kände mig helt bekväm med alla som var med. Det är brudens dag!

Ett tips är att i god tid fråga den som ska bli utsatt om vilka den vill ha med. Det uppskattade jag mycket.

• Brud 4 augusti

Vi har gjort såsom "meb" skrivit, lämnat listor till tärna och bestman på de vi vill ha med, känns bra tycker jag ;)
    Jag har "bara" valt att ha med mina vänner och inte flickvänner till vänner som jag inte känner eller umgås med, jag har inte heller med släktingar som mamma, svärmor etc.
    Min m2b har valt att ha med både vänner och pappa, svärfar m.fl

• Noomi

Jag hade nog valt att bara ha med folk jag umgås med, vilket i nuläget innebär en tjej ifrån min blivandes sida. På möhippan (om det blir nån) vill jag ha partystämning från första stund, inget "nu-ska-vi-lära-känna-varandra".
    Ett annat problem är ju killkompisarna jag bjudit.... undrar hur det blir med dom.

Svar på tråden vilka skall med på möhippan?