• Apricos

Mjölk vs sojamjölk eller havremjölk

Såg på programmet Du är vad du äter med Anna Skipper, Hon rekommenderade att byta ut mjölken mot sojamjölk.

Men varför är den bättre ? Kollade på innehållsföretkningen och den innehåller mer kcal än vanlig mjölk !

• Svar på tråden Mjölk vs sojamjölk eller havremjölk
  • Buslinna

lena+mattias=sant,
    Det finns laktos även i get- och fårmjölk - det är mjölksocker i alla mjölksorter, oavsett djurart. Mozzarella från buffel, feta från get - allt innehåller laktos.

Däremot kan det vara så att mjölkproteinallergiker kan klara sig bara de undviker komjölkprodukter.

• Aii

Ölandstok: Det lät ju jättebra med laktosfri mjölk som smakar mjölk :) Det måste jag prova. Den söta låglaktosen tycker jag inte om att dricka ur glas så jag använder den bara på gröten.

Tack för det tipset :)

• M.G

Fröken Malm - Det finns många fler än Anna Skipper som inte tror att mjölk är bra för oss.

Dietisterna vet inte heller allt och har inte alltid den rätta läran.
    Det finns mycket som dom lär ut som man kan ifrågasätta.

Jag vet många som gått till en Ayurvedisk (vad man nu ska kalla dom) och blivit avsevärt mycket bättre.

• Fröken Malm

M.G
    Det är möjligt, men nu var det ju Anna Skipper som gjort detta uttalandet.... Tycker mycket av det hon säger är bull-sh*t.

• Lena+Mattias=sant

När det gäller Anna Skipper säger jag bara som det gamla talesättet: Även en blind höna hittar korn

• M.G

Jag tycker man ska vara öppen för annat än det dietisterna säger.
    Även det som är vetenskapligt bevisat kan vara felaktigt.
    Det finns så mycket forskning som visar tvärtemot vad dietisterna säger också.

Tex. så går jag på Kinesisk medicin med bl.a Kinesisk akupunktur och det är så många av mina krämpor som jag haft länge, som blivit bättre. Har även många kompisar som går där och blivit avsevärt mycket bättre.

Vad jag vill säga med det är att det finns annat som är bra förutom det skolmedicinen lär ut. En läkare skulle knappast tro att det funkar, det är ju inget som deras utbildning innehåller.

Det blev mycket prat om annat nu men......
    Vi har ju naturligtvis rätt att tycka som vi vill men jag tror inte vi ska lita till fullo på Dietisterna heller bara för att dom har en utbildning. Naturligtvis ska man vara skeptisk och inte tro på allt men jag tror man ska vara öppen och ta in annat än vad Dietisterna säger.

• Lena+Mattias=sant

M.G: Det är stor skillad på att något inte är bevisat verksamt och det ändå funkar och att något som är bevisat verksamt inte funkar.

• Lena+Mattias=sant

I det första fallet behöver man inte ha undersökt det grundligt och därför missat det. I det andra fallet har man undersökt det och genom statistiska metoder tagit bort alla andra variabler och den har visat sig verksam.

• M.G

Jag förstår vad du säger men inte varför det skulle vara så stor skillnad.
    Vilket skulle vara bättre?

• Lena+Mattias=sant

JAg menade bara att för att saker som itne är vetenskapligt bevisat fungerar kan du itne dra slutsatsen att saker som är vetenskapligt bevisat inte fungerar.

• M.G

Nä men det har jag väl ändå inte sagt!

• Lena+Mattias=sant

Då ber jag om ursäkt för jag tolkade ditt första inlägg fel. Det är lätt hänt med det skrivna språket.

• jocelyn

Tack för tipsen! Jag ska klargöra att jag inte orkar ha nån direkt åsikt om A. skipper mer än att hon verkar kunna motivera folk ganska bra... Sedan om det är exakt rätt eller fel det tar jag inte ställning till.

Angående akupunktur är det ju en av socialstyrelsen godkänd metod för smärtlindring. Den fungerar inte på alla men de som får resultat kan ha enorm nytta av det; jag har själv sluppit enorma mängder tabletter tack vare nålarna!

Det som inte skadar en eller är rena bluffen tycker jag är helt ok.

Sojamjölk och laktosfri mjölk vill jag prova för att se om magen mår bättre av det. Sen om det funkar är en annan femma!
    :)

• M.G

jocelyn - Jag är laktosintollerant och använder Oatly. Vet inte men den innehåller dels kalcium och Betaglucan som ska vara väldigt bra för hjärta och kärl.

Håller med om att hon verkar motivera folk väldigt bra, se´n är det ju svårt att veta vad som är rätt eller fel.
    Huvudsaken är ju att folk börjar må bättre.

Svar på tråden Mjölk vs sojamjölk eller havremjölk