• blablabla

Börja med P-piller efter mens

Jag slutade äta p-piller i september förra året pga att jag inte mådde så bra av dem. Nu känner jag att jag vill testa en nya sort och har fått tid på ungdomsmottagningen. Den är nästa måndag. Idag fick jag mens, alltså exakt en vecka innan jag får mitt recept. Känns "jobbigt" att vänta en hel månad innan jag får börja med pillrena. Nu är min fråga om jag kan göra så att jag börjar nästa måndag på veckan efter de tabletter man tar efter mens, om ni förstår hur jag menar? Jag förstår att man då inte skyddas från första dag vilket man ju gör om man börjar på mensens första dag. Men kan man göra så och sedan ha kompletterande skydd under en liten tid tills man är skyddad? Jag ska såklart fråga när jag är där på måndag, men det är ändå lite intressant att veta redan nu :)

• Svar på tråden Börja med P-piller efter mens
  • Joleen

Jag tror inte bara att det handlar om den skyddande effekten utan om hormonerna, kan nog bli lite knäppt i kroppen om du börjar vid "fel" tidpunkt. Fråga på ungdomsmottagningen när du är där!

• blablabla

Okej! Tack för tankarna! :)

• itzy

Du kan börja när du vill, men det tar upp till en vecka innan du är helt skyddad.

Äter du p-piller så har du ju en speciell vecka när mensen SKA komma, och hamnar den "luckan" i pillrena på knasigt ställe så får du nog räkna med lite oregelbundna blödningar i början. Men det kan ju funka utmärkt också, beror nog på hur hormonkänslig man är.

• jocelyn

Det går att göra så ja, men det blir ju ungefär detsamma som att invänta din nästa mens... Enda skillnaden är att du tappar "takten" lite och kan få mellanblödningar etc. att sluta "mitt i" är också krångligt för hormonerna, en kompis gjorde det och hade mens i två veckor oavbrutet... Jag skulle gå till ungd. mott på "öppen mottagning" el nåt och be om receptet nu på en gång så du slipper de där 3 veckornas väntan. Alternativt använda kondom i 3 veckor...

Svar på tråden Börja med P-piller efter mens