• Bröllopstokiig

Jag vill gå upp i vikt....

Sådär, då har väl de flesta rynkat pannan och tänkt va f*n, vill hon tjafsa eller.... (jag lovar, jag brukar få den kommentaren när jag tar upp det här till disskussion)
    och mitt vanliga svar brukar bli, nej det vill jag verkligen inte och så ångrar jag att jag tog upp frågan till ytan.

Hur som helst. Jag kan äta hur mycket som helst av vad som helst och ändå inte gå upp ett gram.
    Jag är trött på att få folks kommentarer om att jag är smal, spinkig, benig, borde äta mer och andra mer eller mindre smaklösa kommentarer av helt främmande människor! Vad är det som gör att det mer ok att påpeka hur jag ser ut än hur andra personer ser ut. För inte går väl jag fram till en främmande person som är överviktig och påpekar för hon/han att den borde gå ned i vikt!!!
    Hur som helst, Somliga vill gå ned i vikt och jag vill gå upp.
    Jag har provat massor. Jag har ätit proteiner, jag slutat att träna, jag har börjat att träna igen, jag äter allt som kommer i min väg, jag äter sent och mycket, jag äter tidigt och mycket, jag äter sent och onyttigt. Min sambo göder mig med allt onyttigt han kommer i sin väg chips, godis, glass, hamburgare, pizza, grädde, mjölk. Allt. Hos oss förekommer det inte några lightprodukter över huvudtaget. Men inte går jag upp för det. Jag gör som alla som ska gå ner i vikt inte ska göra. Helt utan resultat.
    Man ska älska sig som den man är heter det ju. Och ja, visst gör jag det. Men ibland slås man av hur man faktiskt ser ut och jag skulle verkligen må bra av att gå upp 5-7 kilo.
    Någon annan som är i samma sits? Någon som kan dela med sig av erfarenheter och tips? Hur har ni gjort?
    Och snälla, dumma kommentarer som tex "lyxproblem" får gärna utebli! De är jag rätt trött på faktiskt...

• Svar på tråden Jag vill gå upp i vikt....
  • jocelyn

Tycker du ska rådfråga en läkare och dietist om INGET har fungerat. Sedan tror jag inte att någon har nytta av att äta skräpmat, på oregelbundna tider etc.

• silvera

I en "bantningsbok" jag läste i för ett tag sedan, fanns det ett tips till sådana som du... Börja banta!
    Han som skrev boken menade att man ju ofta går upp i vikt, efter att ha bantat...

Kanske kan vara värt att pröva, om du inte redan har testat det?
    (nu ska man inte rekommendera bantnig till smala personer, men om du kanske går upp i vikt efteråt så...)
    Lycka till!

• snuttungen

Hej där,

du är inte ensam om detta sk "lyxproblem"...Jag lider av samma elände, men jag gick faktiskt till en nutritionist, en tjej som pysslar med näringslära och sport, och hon lyckades få mig att gå upp 3 kg!!!! Tyvärr har jag gått ner de där 3 kilona nu igen eftersom jag fuskat med hennes mat- och träningsinstruktioner till mig. Ska börja om igen så fort jag pluggat färdigt nu till sommaren, och då jäklar ska jag INTE fuska igen!!!! Vill ha de där extra 3 kilona.

Kramis och lycka till!

• ninjan

har du kollat sköldkörteln? Har man problem med att gå upp i vikt kan det va den som spökar!

Att träna och äta regelbundet, och bra mat är ju viktigt oavsett om man vill upp eller ner i vikt. Så att äta onyttigt och sent och sånt tror jag inte är bra för kroppen.

Jag tycker att du ska försöka få hjälp av en läkare just för att få sköldkörteln kollad, annars kanske en dietist kan hjälpa dej.

Lycka till!

• snuttungen

Kanske skulle tala om vad jag fick göra... Först fick jag skriva matdagbok i en vecka, sedan kollade hon igenom den och räknade ut vad jag fick i mig i form av kalorier, fett, proteiner och fibrer. Sedan fick jag en redig uppläxning och föreläsning om vad kroppen behöver för att må bra och fungera som den ska. Så ställde hon typ 120 frågor om livsstil (stillasittande - aktiv osv) och vad jag
    ev tränade. Så hade hon en sådan där specialvåg som läser av mängden fett, muskler, vätska osv i kroppen. Sedan gjorde hon ett matschema till mig och talade om exakt hur mycket jag behövde för att min kropp skulle må gott samt vad jag skulle träna för att få viktuppgångsresultat. Och det fungerade, 3 kilo lade jag på mig på lika många månader, tyvärr har jag fuskat (suck) så nu har jag gått ner de där kilona igen, men jag lovar, så fort sommaren kommer och terminen är slut, då ska jag fixa de där 3 kilona igen.

Kramis

• Pama_lija

Kontakta en läkare, be denna att kolla din ämnesomsättning/sköldkörtel. Be om en remiss till en dietist.. Många har samma prblem som dig, jag går upp alldeles för lät, ska vi byta lite arvsanlag. En mix hade kanske varit bra

• orkideen

min systers man hade samma problem i flera års tid och dom kom tillslut fram till att det hade med hans sköldkörtel att göra den var urkass och äter nu dagligen medicin för detta och fick träffa en dietist som skrev ut näringsdrycker till honom och han har kört med detta nu ca 6mån och gått upp till den vikt han ville och är helnöjd så nu ska han försöka med att bara äta vanlig mat och se hur det går.ska tillägga att han började träna lite också.Så gå och gör ett läkarbesök och stå på dig om att få undersökas och om du inte har något fel så stå på dig i att du skulle vilja prova på näringsdryck om du nu vill. (Hans läkares första kommentar till honom var ja men flytta till ett land där dom är smal då så har du ju inget problem) vilken bra läkare . va......!!!!!!! Så jag förstår ditt problem det är inte alltid lätt att vara smal heller. lycka till och hoppas du lyckaS

• Misha**

Det är jättejobbigt att ha svårt att gå upp i vikt. Jag vet, har själv varit där.. har nu gått upp 15 kg på fyra år och mår super:)

Orsaken att du inte går upp i vikt är att du bränner mer än vad du får i dig..jepp, så enkelt kan det låta. Vad som är "mycket" mat är väldigt individuellt. Oftast tror jag problemet ligger i brist på hungerkänslor..eller att man blir tokhungrig ofta, men sen mätt lika snabbt, innan man hunnit fylla på alla depåer.

Jag skulle gärna vilja veta ungefär vad du äter på en dag. Troligtvis är det mindre än vad det flesta får i sig, men att du upplever det som mycket eftersom du blir mätt fortare.

I mitt fall blev jag betydligt hungrigare när jag började med mer explosiv, tung träning. Tidigare hade jag mest tränat kondition, då det är fördelaktigt att vara lättare i kroppen. Inget jag rekommenderar eftersom man bränner extremt mkt energi som är svårt att hinna tillgodose sig med sen. Tungt och explosivt ska det vara! Ex. styrketräning, inte aerobics.

Jag tycker däremot inte att du ska äta massa skitmat bara för att gå upp i vikt. Energität ma behöver absolut inte vara onyttig. Satsa på pasta, nötter, fet fisk, bröd och annan energirik mat istället för en massa mättade fetter och socker. Det viktigaste är ju trots allt att du mår bra, och det gör man inte av skräpmat..oavsett hur spinkig man än må vara.

• Misha**

Jag kan skriva ner mitt matschema för idag så har du något att jämföra med:

07.00 En portion havrekligröt med linfrön och russin och ett hackat äpple. Ett kokt ägg. Två mackor med keso, skivad tomat, groddar och rökt kalkon. En apelsin. En kopp te.

10.00 En banan. En macka med mjukost och gurka.

12.20 Fullkornslasagne med tomatsås och spenat. Massor av ärtor. En burk tonfisk. En sharonfrukt.

15.00 Ett äpple. En burk lättkesella med funlight. En näve nötter.

17.30 Blodpudding med lingonsylt. Morotssallad med apelsin. Ett par finn-crisp med honung till efterrätt samt ett äpple.

22.00 (efter träning) Proteindrink med mjölkbas, mixad banan och hallon, druvsocker samt vaniljproteinpulver. Ett par mackor med keso och kalkon.

Jag äter mer än de flesta tjejer jag känner med tycker ändå inte det är mkt mat, just pga. att jag ofta är hungrig:)
    Kommer du ens i närheten av mitt energi-intag och ändå inte går upp i vikt skulle jag rekommendera att uppsöka läkare för att få reda på vad som är fel på ämnesomsättningen.

• snuttungen

Misha,

när jag åt som du så lyckades jag gå upp 3 kg på 3 månader. Bara det att jag är mjölkallergiker, så jag måste byta ut de produkterna och hitta proteiner någon annanstans. Kan tillägga att min mamma är supersmal och äter som en häst, så vi har förmodligen en ganska bra förbränning av det vi stoppar in.

• Bobou

Undran: har du alltid varit underviktig, eller blev du det i en viss ålder/period?

• Misha**

Snuttungen:
    Mjölkprodukter är absolut inget som måste ingå i en hälsosam kost. (Vissa förespråkat tom. en diet utan mjölk) Bra proteiner kan du hitta i fisk och skaldjur, ägg, kyckling fileer, vanligt rött kött mm. Även bönor och linser brukar vara rika på proteiner, men bör då kompleteras med annat för att bli fullvärdiga.

Nötter är f.ö. kanonbra om man vill gå upp i vikt! Väldigt energitätt, lätt att få i sig och innehåller samtidigt överlag bra fetter!

• Page

Håller absolut med Misha! Bra kost, många mål och styrketräning hjälper att gå upp i vikt. Jag har lyckats med en ganska snabb viktuppgång (3-4 kg) även om jag inte har följt Mishas strikta matschema.

Åldern gör sitt också. Jag tycker att jag har gått upp naturligt ca ett kilo per år, så om du är väldigt ung M Blahnik kan du trösta dig med att några kilon följer med åldern.

Lycka till!

• Misha**

Mitt matschema är inte konstruerat i syfte att gå upp i vikt, utan det är maten jag äter idag som får mig må bra och orka träna och leva som jag vill:) För vissa är det extremt mkt mat, men inte för mig. Hade jag velat gå upp i vikt ännu mer hade jag behövt öka kcal intaget ytterligare.

Skulle skapa ett schema i syfte att gå upp i vikt hade jag nog ersatt en del livmedel med annat. Tonfisk ex. är ingen höjdare i det avseendet, då är lax betydligt bättre! Och lättkesellan kan man byta ut mot en avocado. (Om man inte styrketränar extremt mycket behöver man oftast inga extra proteinkällor. Man får tillräckligt genom vanlig mat)

Det jobbigaste är nog att ständigt ha tillgång till bra mat. Det kräver en hel del planering i form av färdiga matlådor etc. och kan vara riktigt tidskrävande för någon som inte är van. En bra start är att se till att alltid ha tillgång till någon form av energi. Förslagsvis nötter blandat med torkad frukt om man inte vill springa runt med en kladdig macka i väskan hela dan;)

Svar på tråden Jag vill gå upp i vikt....