• vioola

Hur ofta kan/bör man träna som nybörjare?

Hejsan

Nu har jag äntligen börjat träna. Har testat rpm (spinning), och core än så länge. Känns rejält i magen nu hihi. Ska pröva på body step, body pump, body balance å en massa saker till :). Men till frågan då, hur ofta kan man träna? Det är ju så himla kul och det är ju oftast bara en timme åt gången. Jag vill träna minst 4 ggr i veckan, men vad säger ni? Det var alltså runt 5 år sen ja träna lite sist, då va det endast inlines några dar i veckan. Har ni några andra tips är de med hjärtligt välkomna såklart!

Kramis

• Svar på tråden Hur ofta kan/bör man träna som nybörjare?
  • Pärlhönan

Kör på bara, det är sedan när man har testat allt o kanske motivationen sviktar som det kan vara svårt att hålla kvar sina pass;)

Allt från 2-4 pass/vecka är nog ganska normalt för en nybörjare och en bra nivå att ligga på. Sen är det klart hinner man fler kan man lägga in det.

•  Miss Cee

Promenera kan du ju göra varje dag om du vill. Men passen skulle jag ta en vilodag mellan varje i början. Om 2-3 veckor så kan du ju köra på med ett pass om dagen om du vill.

Så för att få en lite mjukare start, kör ett pass varannan dag och promenera på mellandagen..

• Lins

Kroppen behöver även vila så träning varje dag är kanske inte det bästa. Varannandags träning brukar man rekomendera. Promenera kan man dock göra varje dag.

• VGV

Hej!
    Jag hade rekomenderat att du går ut i ett lugnt tempo, två till tre gånger per vecka max, sedan kan du öka träningsfrekvensen efter tre månader, allt för att inte tappa motibationen i början.

Det är lätt att man går ut för hårt efter uppehåll och när man är nybörjare vilket gör att man tappar lusten efter ett tag... Men så länge du tycker det är kul att träna så kör på! Lycka till!

• vioola

Det blev bara 2 ggr under veckan som gått. Tog tre dar innan träningsvärken släppte i magen efter ja va me på core haha. Men det blir minst 3 ggr nu i veckan som kommer. Längtar hihi

• lilla söta fröken fräken

vad härligt att du gillar träningen så mycket TS! Själv får jag tvinga mig iväg ibland.
    Jag tror att man mycket väl kan träna varje dag men det är viktigt för kroppen att vila så mitt tips är att träna olika saker varje dag. Spinning ena dan, core nästa dag, step nästa dag , yoga nästa dag osv...

• Billa

Jag började träna för två månader sedan efter ett års uppehåll. Så här tränar jag:
    Promenader varje dag ( har hund ),
    Måndagar: Styrka
    Onsdagar: Kondition och magträning
    Torsdagar: Power Yoga
    Ibland flyttar jag onsdagsträningen till lördag men då kör jag ett hårdare pass.

Ni som verkar ha koll här, kan man alltså träna två dagar i rad utan att kroppen tar skada??

• Billa

oooo! Glömde nämna en sak. I början körde jag 2 pass i veckan. Efter ca en månad ökade jag till tre!
    Jag har svårt att hålla motivationen uppe så då ville jag ta det lugnt i början å bygga upp det till det blev en vana att gå till gymet!

det är ingen fara att träna 2 dagar i rad. Jag lovar. Men kör olika muskelgrupper eller tex styrka ena dan och kondition nästa.

• Billa

Oki! Tack lilla söta fröken fräken !!

vioola, vad är core för nåt?!

jag kan svara på core också :D

core är styrketräning med fokus på mage och rygg i grupp. Man använder inga vikter utan arbetar med sin egen kropp.

• Billa

Oooo! Tufft! Synd att dom inte har det på mitt gym!
    Fast jag kör Power yoga å det tränar ju rygg å mage oxå!

core är jobbigt tycker jag. Man kör samma muskel aplänge, tills man är helt slut. Jag gillar inte core, det är för tråkigt och tungt. Poweryoga kör jag också, men kan tycka att det är lite för långsamt och religiöst på nåt vis.

• Billa

Oki. Jag gillar Yogan för att jag har svårt att slappna av annars, men på yogan kan jag koppla av å bara släppa allt annat! Du kanske är en lite mer fartfylld person!!

jag tvingar mig till yoga en gång per vecka för den går på en tid som passar perfekt på torsdagar efter jobbet.
    Jag tror att Yoga är bra, att jag ska bli starkare, smidigare och själsligt må bättre. Vet inte. Sen så är jag rätt svag och kan tycka att Body Pump är för tungt.

• vioola

Hallå hallå

Idag blev det bodystep, det är verkligen kul! Men jag är lite (snarare väldigt) lost när det gäller stegen. Fast ja kan bara skratta åt det. Lär väl mig nån gång. Vill testa aerobics men det är väl ännu svårare har ja fått för mig..? Body balance vill ja me testa men ja är rädd ja kommer ramla omkull, dålig balans haha.

Har haft fullt upp hela veckan så det har inte blivit nån träning alls förrän idag (söndag). Har även ätit pizza, chips å dip, baguetter, brieost, strips å bearnaisesås å en massa annat onyttigt. Glömde visst vinet å colan me :). Frossarvecka alltså. Fy mig!

Imorn blir det nog spinning tror ja om det finns nån tid över till det. Annars onsdag. Meningen det ska bli träning minst tre ggr per vecka. Synd bara det inte finns fler timmar på dygnet.

Ha det gött!

• MarryMeBerry

4 gånger kan du absolut träna. det viktiga är att lyssna på sin kropp. Säger den ifrån så får man ta det lite lugnare. Det är också viktigt att varva cardio-träning som typ spinning med styrka som tex core. Glöm inte att värma upp och att stretcha efteråt så minimerar du skaderisken!

• vioola

Hejsan

Det har blivit så mycket träning då ja har varit sjuk. Men nu är ja redo igen :). Ja undrar hur länge det kommer dröja innan man ser nåt resultat över huvudtaget? Om man tränar ca 3 ggr i veckan..

• vioola

Hallå hallå

Börjar likna en monolog det här... haha. Nu har ja testat body balance, var inget för mig. Blev inte sliten ens ju, å istället för att va avslappnad blev ja stressad. Nä, ja vill ha nåt med fart i :). Testade aerobics idag, det var ok. Men det bästa är body step, helt klart!

Vad tycker ni där ute då?

Svar på tråden Hur ofta kan/bör man träna som nybörjare?